3 Dis 2014

Minta Habuan Seks Untuk Lulus Rumah PPRT, Pegawai LKWK Dihadap Ke Mahkamah

Seorang Pegawai Tadbir di Lembaga Kemajuan Wilayah Kedah dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini pada Selasa atas pertuduhan meminta dan cuba memperoleh layanan seks sebagai dorongan untuk membantu meluluskan permohonan rumah di bawah Projek Perumahan Rakyat Termiskin di negeri ini.

Bagi pertuduhan pertama, Heris Saad, 56, didakwa secara rasuah meminta suapan berbentuk layanan seks daripada seorang ibu tunggal sebagai dorongan untuk mempercepatkan proses permohonan rumah PPRT di Kentucky Fried Chicken, Jalan Limbong Kapal di sini pada 10 Nov lalu kira-kira pukul 12.30 tengah hari.

Heris juga dituduh cuba memperoleh suapan berbentuk layanan seks daripada seorang ibu tunggal sebagai dorongan untuk tujuan sama pada 13 Nov lalu di Hotel Royale Jalan Putra di sini kira-kira pukul 2.45 petang.

Bagi pertuduhan pertama dia didakwa mengikut Seksyen 16(a) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda tidak kurang lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000 mengikut yang mana lebih tinggi.

Dia juga didakwa mengikut Seksyen 17(a) Akta SPRM 2009 yang jika sabit kesalahan boleh dipenjara hingga 20 tahun dan denda tidak kurang lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000 mengikut yang mana lebih tinggi, bagi pertuduhan kedua.

Tertuduh, yang diwakili peguam Amir Faliq Mohd Jamil, mengangguk faham ketika pertuduhan terhadapnya dibacakan.

Hakim Azhar Mokhtar menetapkan 30 Dis ini untuk sebutan semula kes dan penyediaan dokumen.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya SPRM Syahrul Khuzaimi Amiruddin.

BERITA SEBELUM INI


SPRM Tahan Pegawai Kerajaan Didakwa Minta Habuan Seks Daripada Janda

Alor Setar: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menahan seorang pegawai tadbir yang menjawat jawatan penolong pengurus di sebuah jabatan kerajaan kerana didakwa meminta habuan seks daripada pemohon rumah bantuan berstatus ibu tunggal.

Menurut sumber, pegawai kerajaan berusia 50-an itu ditahan di sebuah hotel di Jalan Putra di sini pada pukul 2 petang Khamis selepas didakwa meminta habuan seks daripada seorang ibu tunggal berusia 20-an.

Difahamkan, suspek memilih mangsa menerusi gambar pada borang atau surat pemohonan yang dihantar pemohon sebelum menghubungi mereka.

"Dia kemudian mendakwa mempunyai kuasa untuk memberi kelulusan dalam permohonan rumah Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT).

"Bagaimanapun untuk mendapat rumah tersebut, pemohon berstatus janda perlu memberi habuan seks kepadanya. Suspek dikesan mendapatkan suapan seks di hotel pada waktu tengah hari," dedah sumber itu.

Tambahnya, terdapat ibu tunggal yang tidak berjaya dalam permohonan itu walaupun telah memberi habuan seks bertindak membuat laporan terhadap majikan suspek.

Berdasarkan maklumat dan risikan SPRM sejak beberapa bulan lalu, akhirnya suspek berjaya ditahan SPRM.

Jelas sumber itu, siasatan dijalankan mengikut Seksyen 17 Akta SPRM 2009 kerana meminta suapan dalam bentuk seks.










4 ulasan:

Awanama berkata...

Umur dah 56 tahun, lagi tak ada akal. Pencen & ganjaran haaaangus!!! Sabit kesalahan kalau kena penjara 14 tahun masa bebas nanti umur dah 70, nak jadi pesawah ke? Anak & bini tanggung derita tanpa saraan dan aib lagi. Buat malu pd parti Umno je yg kau anggotai itu, tapi manalah tahu kut-kut le Umno boleh tolong. Bab-bab ni selalunya diorang akan tolong, mcm kes RTC dulu....

Awanama berkata...

tau tau nak ngentot free saja

pasti sudah biasa buat kerja macam ini

kalau bos bos boleh minum kopi senang senang , anak buah nak ikut juga lah nih

Awanama berkata...

Kalau dah tak tahan nak mengentot mengapa tak kawin satu lagi? Nak kata tak mampu tak munasabah sebab gaji besar duduk dibandar kecil. Lain kali kalau nak berak cari jamban dulu, kan jubor dah kena duri.

Awanama berkata...

Amalan rasuah dengan parti pemerentah (UMNO/BN) sukar dipisahkan, kalau menteri boleh kenapa pegawai tak boleh, ini konsep yang dipakai oleh mereka yang miskin iman dan berakhlak buruk.

Rasuah dalam umno/perikatan (kapal layar)/ BN (dacing) sudah tumbuh dan subur sejak turun temurun lagi, ini lah yang ditarbiahkan kepada sebilangan penguasa yang berkepentingan sesuatu oleh umno/bn.

beberapa kejatuhan menteri dan MB Umno adalah disebabkan rasuah sejak tahun-tahun 70an dulu.