15 Dis 2014

Isu 1MDB: Ku Nan Berfikiran Kolot & Kuno....


Tindakan Setiausaha Agung UMNO, Tengku Adnan Tengku Mansor menggesa Khairuddin Abu Hassan menarik balik laporan polis yang dibuatnya terhadap 1MDB secara umumnya tidak dipersetujui oleh banyak pihak, sama ada daripada mereka yang menjadi ahli dan penyokong UMNO mahu pun rakyat biasa.

Ramai yang menyifatkan langkah yang diambil Ku Nan itu merupakan langkah ke belakang yang tidak sesuai lagi dengan keperluan zaman ketika ini.

Selari dengan dunia langit terbuka dan zaman internet yang kian mengganas dengan maklumat serba pantas, beliau yang juga Menteri Wilayah Persekutuan seharusnya lebih wajar bersikap terbuka dan membiarkan saja pihak polis menjalankan siasatannya.

Jika pun ingin memberi nasihat, Ku Nan lebih wajar menasihati Perdana Menteri, Najib Razak agar segera memberi respon menjelaskan kepada umum segala keraguan mengenai urusniaga, kewangan dan hutang 1MDB yang dipertikaikan itu.

Dengan menggesa Khairuddin yang juga Naib Ketua UMNO Batu Kawan menarik balik laporan polisnya, Ku Nan bukan saja mengesahkan UMNO tetap tidak mahu berubah, tetapi juga menunjukkan parti itu semakin tertutup sedangkan dunia dan pemikiran rakyat semakin terbuka.

Ku Nan yang sudah terlalu lama berada dalam pentadbiran UMNO ternyata masih mempunyai pemikiran kuno dan primitif dalam cara dan tindakannya sebagai pemimpin, terutama ketika berhadapan dengan mereka yang berfikiran kritikal dan tidak sebulu dengan kepimpinan parti.

Apakah beliau fikir semua manusia ketika ini boleh akur begitu saja sedangkan penjelasan yang diminta tidak diberikan?

Adakah terlalu susah bagi Najib dan 1MDB menjelaskan semua keraguan mengenai badan pelaburan itu sehingga laporan polis minta ditarik balik?

Kenapa pula takut dengan laporan polis dan siasatan pihak berkuasa jika tiada apa yang mahu diselindungkan?

Dalam reaksi kurang senangnya mengenai tindakan yang diambil oleh Khairuddin itu, Ku Nan menggesa agar laporan polis itu ditarik balik kerana berpendapat ia bukanlah pendirian parti dan juga UMNO Pulau Pinang.

"Inilah masalah ahli UMNO yang tidak memahami perjuangan parti. Kita tidak boleh mendengar apa saja cerita daripada laman web, internet dan media sosial. Janganlah kita terpengaruh dengan persepsi tidak diingini yang datangnya daripada pembangkang. Beliau membuat laporan polis, saya pun tak faham," tambah Ku Nan lagi.

Dalam masa yang sama beliau juga membayangkan kemungkinan UMNO mengambil tindakan disiplin terhadap Khairuddin berikutan laporan polis yang dibuatnya itu.

Sementara Khairuddin juga sudah bertegas tidak akan menarik balik laporan polisnya serta kekal mahukan polis melakukan siasatan dan ketegasan beliau dengan pendirian itu seharusnya dipuji, sebenarnya lebih ramai lagi yang tidak faham dengan aliran pemikiran serta cara bertindak Ku Nan yang merupakan rakan karib Najib itu.

Beliau seolah-olah tidak sedar bahawa dunia sudah banyak berubah dan sesuatu yang dulunya menjadi kebiasaan, mungkin tidak sesuai lagi di era ini.

Semua ketidakfahaman beliau mengenai tindakan yang diambil oleh Khairuddin serta banyak pihak yang lain mengenai 1MDB sebenarnya dapat diselesaikan dengan mudah jika ianya dapat dijawab dengan ketelusan, jujur serta ikhlas.

Dan jika ada yang meminta pihak pihak polis melakukan siasatan pula, biarkanlah ia dilakukan dengan baik tanpa sebarang gangguan.

Masalah sentiasa akan timbul apabila sesuatu perkara dijalankan secara tidak telus dan apabila ada yang bertanya serta mahukan penjelasan, jawapan yang sebenar tidak pula mahu diberikan. Semuanya mahu ditutup dan apabila ada yang membuat laporan polis atau sebagainya, bukan juga jawapan yang diberikan tetapi lebih mahukannya ditarik balik.

Mempunyai akaun Facebook dan Twitter serta mewarnakan rambutnya menjadi hitam rupa-rupanya tidak menjadikan Ku Nan seorang yang remaja jiwa dan pemikirannya seperti yang dikehendaki dunia kontemporari tika ini. Kekunoan nampaknya terlalu tebal berkarat dalam pemikirannya sehingga kehendak generasi alaf baru ini pun cuba diselesaikan seperti cara era 80-an dahulu. -shahbudindotcom

Saya tidak akan tarik balik laporan polis 1MDB, kata pemimpin Umno

Naib Ketua Umno Bahagian Batu Kawan, Datuk Khairuddin Abu Hassan tidak akan berganjak dengan keputusannya yang mahu pihak berkuasa menyiasat 1Malaysia Development Bhd (1MDB), lapor Sinar Harian hari ini.

Khairuddin berkata, beliau tetap dengan keputusannya dan tidak akan menarik semula laporan polis dibuat kelmarin, bahkan sedia meletak jawatan jika diminta oleh Umno.

Jelasnya, tiada sebab boleh membuat beliau menarik semula laporan itu memandangkan ia bukan tentang Umno.

"Saya tidak sentuh syarikat Umno, presiden Umno atau menteri kewangan tetapi mahu polis siasat secara telus dan menyeluruh aktiviti pentadbiran dan urus niaga dana dan kewangan 1MDB," kata Khairuddin.

Menurutnya, dia dihubungi pimpinan Umno Pulau Pinang yang mahu beliau menarik semula laporan itu kerana dikatakan tindakan itu seolah-olah menikam Umno dari belakang.

Beliau juga sudah dipanggil oleh Setiausaha Agung Umno, Datuk Seri Tengku Adnan Mansor ke rumahnya tengah hari semalam, di mana mereka berbual panjang mengenai isu 1MDB ini.

"Beliau ada nasihatkan saya menarik semula laporan itu, tapi, saya tegaskan perkara ini tidak akan berlaku walaupun mereka ini sahabat- sahabat saya," katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Khairuddin membuat laporan polis terhadap 1MDB dan menuntut siasatan dibuat ke atas anak syarikat milik kerajaan itu.

Menurut Khairudin, beliau membuat laporan polis itu bukan ditujukan kepada Umno sebaliknya mahu polis menyiasat syarikat itu.

Isu 1MDB menjadi hangat dengan pelbagai pihak bercakap mengenainya dan meminta kerajaan khasnya Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak segera bertindak.

Mereka bimbang ia akan menganggu ekonomi negara jika tidak diselesaikan dengan segera.

Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi antara pengkritik paling lantang mengenainya.

Semalam, wartawan veteran Datuk A Kadir Jassin berkata beberapa pegawai tinggi 1MDB dimarahi Dr Mahathir dalam satu pertemuan.

Bekas menteri kewaangan Tun Daim Zainuddin dan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim juga mahu tahu mengenai urusan perniagaan mereka, tetapi tiada tindakan proaktif daripada 1MDB membuat penerangan.

"Mereka berdiam diri dan apabila menerima tuduhan daripada PR, tiada jawapan balas dan tidak menafikan perkara tersebut.

"Jadi, apa cara paling baik untuk selesaikan masalah ini?

"Jadi, kita serahkan segala-galanya kepada pihak berkuasa untuk menyiasat," kata Khairuddin seperti dilaporkan Sinar Harian.

Menurutnya lagi, ramai yang menyokong tindakan beliau dan berharap Umno akan terus bersih daripada rasuah dan perkara negatif.

"Mereka ucapkan syabas kepada saya kerana keberanian yang ditunjukkan ini. Saya bukan nak nama. Perjuangan saya ikhlas demi melihat Umno kembali menjadi kepercayaan rakyat. Umno masih menjadi pilihan rakyat termasuk mahasiswa, tetapi kerana sikap segelintir pemimpin membuatkan rakyat menjadi marah," katanya.

Ditanya mengenai dakwaan ada pemimpin besar di belakangnya, Khairuddin berkata, beliau tidak dipengaruhi mana-mana pemimpin besar parti.

"Saya dengar keluh kesah rakyat. Saya mahu yang salah diperbetulkan. Itu sahaja," katanya.

"Bukan sembarangan nama dikaitkan, contohnya masa laporan dibuat, adalah serentak dengan mesyuarat Kabinet yang bincangkan mengenai 1MDB.

"Ia kebetulan sahaja," katanya kepada akhbar itu.
-TMI


Ku Nan mahu Khairuddin tarik balik laporan polis terhadap 1MDB'

KUALA LUMPUR: Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor hari ini mendesak Naib Ketua UMNO Batu Kawan, Datuk Paduka Khairuddin Abu Hassan menarik balik laporan polisnya terhadap 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

Ketika dihubungi Astro AWANI, beliau menyifatkan tindakan Khairuddin itu sebagai tidak wajar, tidak adil dan kebudak-budakkan.

Katanya, tindakan membuat laporan polis terhadap 1MDB bukanlah pendirian UMNO mahupun pendirian perhubungan negeri UMNO Pulau Pinang.

"Inilah masalah orang UMNO yang tidak faham perjuangan parti. Kita tidak boleh mendengar (sembarangan) cerita dari laman web, internet atau media sosial.

"Jangan kita termakan persepsi yang bukan-bukan dari pihak pembangkang. Dia pergi buat laporan polis, saya pun tak faham," kata Tengku Adnan yang juga Menteri Wilayah Persekutuan.

Menurutnya, beliau telah pun menghubungi UMNO Pulau Pinang tentang perkara itu dan dimaklumkan bahawa pihak UMNO negeri sedang membincangkan isu tersebut untuk dipertimbangkan tindakan selanjutnya.

Ditanya sama ada beliau merasakan Khairuddin patut diambil tindakan disiplin, Tengku Adnan berkata beliau akan mempertimbangkannya namun setakat ini Khairuddin masih belum melanggar apa-apa etika parti.

"Saya akan timbang apa yang dicadangkan oleh (UMNO) negeri... kalau dia langgar etika kita akan ambil tindakan, tetapi dia tak langgar lagi, jadi kita tunggu apa yang dia akan lakukan seterusnya," jelas beliau.

Selain itu, Tengku Adnan turut memaklumkan beliau bercadang untuk bertemu dengan Khairuddin bagi menasihati beliau dan memintanya menarik balik laporan polis yang telah dibuat.

Sambil mempertahankan 1MDB, katanya banyak sumbangan yang telah dilakukan syarikat itu dan seperti syarikat-syarikat yang lain juga, sudah tentu ada untung dan rugi.

Beliau juga menasihati ahli-ahli UMNO lain supaya berbincang dan tanya sekiranya mempunyai masalah dan jangan sesekali mendengar kata-kata pembangkang kerana ianya akan membawa masalah.

"Mengapa kita harus masuk ke perangkap penipuan pembangkang?" soal Tengku Adnan.

Semalam, Khairuddin telah membuat laporan polis terhadap 1MDB tentang pentadbiran kewangan syarikat hak milik kerajaan itu.

Beliau berkata siasatan terperinci harus dilakukan bagi mengenal pasti punca masalah kepincangan pengurusan kewangan yang dihadapi oleh firma pelaburan strategik negara tersebut.

Selain itu Khairuddin juga berkata beliau telah bersiap sedia menunggu reaksi dari Majlis Tertinggi UMNO, jawatankuasa disiplin UMNO, serta Setiausaha Agung UMNO.

Terbaru, 1MDB dalam satu kenyataan mengalu-alukan sebarang siasatan terhadap mereka kerana ia memberi peluang kepada mereka menangkis tuduhan yang disifatkan sebagai berniat jahat.

Syarikat itu juga yakin bahawa dakwaan yang dibuat tidak ada asas undang-undang.
-astroawani




6 ulasan:

Awanama berkata...

Ku nan ni dah kena warning dgn bik mama sebab tu dia mengelatat! Najib dah jd bongok dan bangang tak tahu apa nak buat, clueless, klu boleh dia nak mati lg baik!

Awanama berkata...

apa hak denan nk suruh tarik balik repot?

negara ni komunis ke?

repot polis tu kan ikut undang2.

kalau merusuh buat huru hara nnti salah pulak.

ikut saluran dan undang2 pun salah ke denan?

nampak sgt sekongkol buat jenayah merompak

Amuraria berkata...

CARI MAKAN DAA ! ABU !

mat d'gunung berkata...

Pak Ku telah membuat suatu tindakan yang sangat BIJAK dengan meminta agar report ditarik balik. Bijak kerana melihat kerusi yag didudukinya......bijak !

Awanama berkata...

Ku Nan bijak ; Ku Nan sudah kaya raya sampai boleh kowtim Malaikat Maut sekali , apa nak susah orang kaya raya.

Ikut saja Najis & Bik Mama dapat jadi kaya raya tetapi jutaan Melayu bahalol ikut umno se sen pun tak dapat , papa ke dana ada lah.

Awanama berkata...

KU Nan tidak bodoh dan tidak sombong. dia cuma mempertahankan kepentingannya dalam satu lagi kes rompakan wang kita.

You know why Tengku Adnan is behaving like "ayam berak kapur". Here is why, from The STAR: (you need to ask who own TADMAX..he..he..he):

PETALING JAYA: Government-linked company 1Malaysia Development Bhd (1MDB) has bought a 310-acre land in Pulau Indah from Tadmax Resources Bhd for RM317.3mil, or RM23.50 per sq ft.