2 Sep 2014

“Saya Cuma Tukar Agama,Tidak Tukar Bangsa” - Sophea Ng, 佩琼


KAlhamdulillah.. bertambah seorang lagi saudara seagama kita. Admin tabik dan hormat pada beliau. Baca apa yg dia tulis tentang nama cina pada IC tapi agama islam.

Assalammualaykum to my dearest readers
Ok today.. my blog is regarding my name
. last month I went to collect my identity card from JPN. Alhamdulillah , it was done after such a long process.
Then..suddenly I recall an incident that happened when I was attending a talk regarding Shalat. This talk was registered by my boss from my working place ( All Praise to Allah, my boss sayang me so much and she reserved this ceramah agama seat for me )


So I was searching my name on the attendance sheet…… and I found this :
Sophea Ng bt Abdullah
Hmm…. Since when my father become Abdullah?
Then I took my pen and draw a line on the name, and I wrote my name beside it — Ng Pooi Kheng.
And then there was a pretty lady ( the person incharged of the attendance ) looked at me with a very unusual eye sight and asked :
“ ni ke nama betul?”
“ya Cik , ni nama saya.” I answered.
“eh.. betul ke ?” she asked again.
“ ya Cik.” I answered again , with a big wide smile *wink* ,


xxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxx

Hmmm….. lots people still dunno that it is not compulsory to change the name after someone embrace Islam.
I was once asked by someone :
XX :“ tahniah dah masuk Islam.. nama baru ?”
ME : “oh… saya takde nama baru.”
XX : “yang orang lain dok panggil Sophea tu?”
ME : “ooh tu nama panggilan. Dalam IC tak tukar.”
XX : “ekk apasal pulak? Kena lah tambah bt Abdullah kat belakang.”
ME : “yea boleh kalau nak tambah BT ABDULLAH.. tapi kalau x tambah pun takpe. Tak wajib.”
XX : “ ehhh kenalah tambah. Ng Pooi Kheng tu nama orang cina. Dah masuk Islam kena tukar nama , baru lar orang lain tau dah tukar agama.”
ME : “ Saya tukar agama , tapi saya tak tukar bangsa.”

Don’t worry , I answered it in a very nice way and smile of course… *ngeeee*


xxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Ng is my surname — 黄 (huang2)
Pooi Kheng is my name — 佩琼 (pei4 qiong2)
My name roughly means — fine , nice, good things and happiness.
For me…it might not be an Islamic name. but my name was given by my parents. It is just like the first gift they gave me when I was born. I appreciate my name so much.
And again.. embraced Islam doesn’t mean I turn myself into a Malay or Arabian. Not to be racist, but I am sure all of us are proud of our own blood. Same goes to me. I was a Chinese, and the only thing changed is… I am now a Chinese Muslim ( Allah is the Greatest)
Islam is a peaceful religion, that teach and guide us towards the right pathway.
The beauty of Islam should be seen through our attitude, personality, our life, our heart and our soul…. Not through our name.


But anyway…. You can still call me anyway u like.. depends on how close we are
Ng, Angie, Sophea, Sophy, ah kheng, pooi kheng, kheng kheng….et c. hehehe if we are close enough, no matter how u called me,
I will sure recognize you
that’s all I want to share.

Chinese is my root ; Islam is my way of life.
forgive me if my sentences offended anyone. Allah knows the Best.

Lots of love
Wa’laykumussalam

Regards,
Sophea Ng, 佩琼。

sumber:beritapower







IKLAN BERBAYAR

Jangan Biarkan Pasangan Anda Menderita,
Atasi Masalah Prostat & Kelemahan Zakar Dengan MEN CAPSULE.
KLIK SINI
LIKE kami di SINI





15 ulasan:

BaDiN berkata...

Syukur bertambah lagi Umat Nabi Muhammad SAW.Semakin Islam ditekan semakin bertambah yg Mengucap Syahadah.
Hilang Bangsa tak apa tak jatuh Kafir,Tapi kalau hilang Islam maka Kafirlah jadinya.Tapi kalau ada kedua2nya Alhamdulillah.Bangsa boleh pelbagai Tapi Agama tak boleh Hanya Islam shj yg Benar.ISLAM FOR ALL tanpa mengenal bangsa.Bangsa tak akan ke Syurga,ISLAM SHJ KE SYURGA.

Tanpa Nama berkata...

Ma sya Allah.... sophea ni dah dapat hidayah...Alhamdulullah....
manis sungguh bila bertudung...
semuga kekal selama dalam islam...

rimi berkata...


coretan itu amatlah tepat. tahniah dan selamat dan sejahtera serta Allah Yang Maha Pengasih

Tanpa Nama berkata...

Itulah org melayu asal masuk islam je kena tukar nama... susah lah mcm nie... tu yg ramai org bukan melayu susah nak kembali ke agama fitrah nya... biar keturunan dia yg guna nama islam... melayu melayu

Tanpa Nama berkata...

amat benar islam itu untok semua bangsa yang telah diberi hidayah datangnya dari rahmat allah swt.wahai bakal ibu mertuaku[ bn/umno] tidak berasas dengan kenyataan bangsa melayu itu islam ,islam itu melayu.saya sanggup meninggalkan anak kesayanganmu[bangsa melayu]demi kecintaanku pada allah swt sang pencipta semesta alam.ya allah!!berikan aku jalan yang benar dan permudahkan jalananku untok bersemadi dengan mu.ya allah !! janganlah engkau biarkan aku kesepian lagi tanpa mu- au s.k.

Tanpa Nama berkata...

Allah berfirman di dalam Al-Quran yg keterangannya bermaksud .siapakah yang boleh mendapat hidayah Adakah orang yg memilih jalan hidup yg sesat atau adakah orang yg memilih jalan hidup yang lurus ke arah kebaikan...Sesungguhnya hidayah itu milik Allah tetapi jika sekiranya pemikiran dan jalan hidup kita sentiasa ke arah kebaikan InsyaAllah hidayah Allah itu akan tiba...WaAllahuaklam...

Tanpa Nama berkata...

Bersabarla..teruskan dakwah terutama dgn pasangan anda..mak mertua anda mungkin tidak faham islam sebenar..jgn anda berputus asa krn berputus asa itu beerti anda telah mengkufuri nikmat allah..

in response to amat benar islam itu untok semua bangsa yang telah diberi hidayah datangnya dari rahmat allah swt.wahai bakal ibu mertuaku[ bn/umno] tidak berasas dengan kenyataan bangsa melayu itu islam ,islam itu melayu.saya sanggup meninggalkan anak kesayanganmu[bangsa melayu]demi kecintaanku pada allah swt sang pencipta semesta alam.ya allah!!berikan aku jalan yang benar dan permudahkan jalananku untok bersemadi dengan mu.ya allah !! janganlah engkau biarkan aku kesepian lagi tanpa mu- au s.k. , by Anonymous.

Bob ADiah berkata...

We luv u sophea ng pooi keng...semuga Allah mmberkati hidup anda

Tanpa Nama berkata...

Tengok kerja ulama pas yang tidak Suka tipu, tidak Suka Tikam, cina akan percaya mereka , maka dakwah akan berjaya

Tanpa Nama berkata...

Setuju dgn sdri Ng mengenai nama dlm Islam. Insyallah, mgkin GB @ ada ustaz boleh beri pencerahan mengenai penggunaan @ penukaran nama dlm Islam khasnya bg golongan muallaf @ sdr baru. Ramai ulamak yg pernah jelaskan perihal nama dlm Islam cthnya kisah Cat Stevens tukar nama kpd Yusuf Islam dll. Wallahua'lam

Tanpa Nama berkata...

Alhamdulillah sofea.betul 100% .Islam tdk trtakluk pd bangsa & keturunan.Ia trtakluk pd iman.harap semua org faham Dan tdk keliru.wualahualam

Tanpa Nama berkata...

Ramai orang melayu hanya pada nama sahaja tetapi pengamalannya bukanlah seorang islam yang sebenar..

Tanpa Nama berkata...

kalau nama ikut nama melayu dan mengaku beragama islam, tapi perangai macam pemuda dan puteri umno tiada ertinya beragama islam.

biarlah dia memakai nama bangsa dia tapi menjadi penganut islam yang baik, kan lebih baik? syabas dan tahniah sophea, semuga Allah rahmat dan berkati anda.

Tanpa Nama berkata...

Memang tak perlu/wajib tukar nama.

Kita buat sesuatu untuk memudahkan pihak lain (diniatkan kerana Allah), berbeza statusnya di sisi Allah banding dengan orang lain yang saja2 buat yang sama tanpa kerana Allah.

Btw, tahniah & alhamdulillah.

Tanpa Nama berkata...

Assalamu'alaikum,
Apa ada pada nama, benar dalam Islam digalakan memberi nama yang baik, namun di akhir zaman ini ramai yang nama seperti nama-nama Nabi dan Ambia.... Tetapi perangai lebih teruk dari orang yang bukan Islam....

Najib nama baik perngai BURUK jika dibanding denga Ghandi.

Kassim nama baik tapi perangai sama seperti Abu Jahal menolak kenabian.

Musa tidak berperangai seprti Nabi lebih mirip Firaun.

Dan berbagai lagi.........

Apa yang penting adalah Iman dan kayakinan kepada Allah dan RasulNya.


Tokwan Perak