8 Sep 2014

[PANAS] Peguam Mahu Presiden PAS Dikenakan Tindakan Disiplin


Bismillahirrahmanirrahim. Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

Jawatankuasa Kerja PAS Pusat (JKPP) dalam mesyuarat pada 17 Ogos 2014 telah memutuskan seperti berikut :

a) Sebagaimana yang dipertegaskan sebelum ini, PAS akan terus komited dengan Pakatan Rakyat dalam melaksanakan kerjasama politik Tahaluf Siyasi.

b) Empat (4) Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) Selangor dari PAS akan terus berada dalam Kerajaan Negeri Selangor untuk memastikan khidmat kepada rakyat tidak terjejas.

c) PAS tidak akan menuntut jawatan Menteri Besar Selangor, PAS juga menghormati semangat yang ada dalam Pakatan Rakyat dalam mencadangkan nama calon Menteri Besar Selangor. Sehubungan dengan itu, PAS sebulat suara pada hari ini bersetuju untuk mengangkat dua (2) nama bagi menggantikan Tan Sri Khalid Ibrahim. Nama yang dicadangkan oleh PAS ialah

(1) YB Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail (Presiden PKR), dan
(2) YB Mohammad Azmin Ali (Timbalan Presiden PKR).

Keputusan tersebut telah ditandatangani oleh Dato' Seri Presiden PAS Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang dan dibaca di dalam sidang media oleh Timbalan Presiden PAS Tuan Haji Mohamad Sabu.

Keputusan ini tidak pernah dibatalkan atau dipinda pada bila-bila masa walaupun JKPP telah bermesyuarat sekali lagi pada 25 OGOS 2014 yang mana dalam mesyuarat telah diputuskan bahawa keputusan 17 Ogos 2014 adalah kekal dan seterusnya menyerahkan kepada budi bicara dan kebijaksanaan Tuanku Sultan untuk memilih siapa pengganti Menteri Besar Selangor.

Pada 4 September 2014 Setiausaha Agung PAS Dato' Mustafa Ali memberitahu media bahawa PAS telah menghantar tiga (3) calon Menteri Besar di mana dua (2) daripada PKR dan satu (1) daripada PAS bagi menjunjung titah Tuanku Sultan meminta lebih dari dua (2) nama. Setiausaha Agung juga memaklumkan bahawa surat ditandatangani oleh Presiden dan menjadi amalan biasa diuruskan oleh Pejabat Presiden.

Pada 5 September 2014, Timbalan Presiden PAS Tuan Haji Mohamad Sabu mengeluarkan kenyataan bahawa AJK PAS Pusat termasuk beliau tidak mengetahui perkara tersebut.

Persoalannya ialah :

a) Bila keputusan mesyuarat bertarikh 17 Ogos 2014 dibatalkan;
b) Siapa membatalkan keputusan mesyuarat bertarikh 17 Ogos 2014;
c) Siapa yang memutuskan menghantar tiga (3) nama calon;
d) Siapa yang memutuskan dua (2) calon PKR dan seorang calon daripada PAS.
e) Siapa memberikan mandat kepada Presiden untuk menghantar tiga (3) nama?

JAWAPAN DAN ULASAN.

Sehingga hari ini 5 September 2014 dan selaras dengan kenyataan media Timbalan Presiden PAS pada 5 September 2014, jelas bahawa keputusan mesyuarat JKPP pada 17 Ogos 2014 tidak pernah dibatalkan, justeru keputusan tersebut terus mengikat seluruh ahli PAS samada ahli tersebut Mursyidul Am, Timbalan Mursyidul Am, Ahli Majlis Syura Ulamak, Presiden sehingga ahli biasa. Keputusan tersebut kekal sehingga ada keputusan lain yang membatalkannya.

Apabila Timbalan Presiden menafikan sebarang pengetahuan berkaitan tindakan Presiden menghantar tiga (3) nama kepada Istana maka JELAS bahawa tindakan tersebut adalah dilakukan oleh Presiden samada secara bersendiri atau bersama kumpulan penasihat beliau termasuk Timbalan Mursyidul Am.

Perlembagaan memperuntukkan tugasan bagi setiap jawatan di dalam PAS samada ianya Mursyidul Am taua Presiden atau siapa saja pemegang jawatan di dalam PAS. Semua tertakluk kepada Perlembagaan dan kuasa tertinggi iaitu Muktamar.

Fasal 26 (1) Perlembagaan PAS memperuntukkan tugas-tugas Presiden.

(a) Bertanggungjawab sebagai ketua bagi melaksanakan pentadbiran, gerakan dan kegiatan PAS bagi mencapai tujuan-tujuan yang termaktub dalam Perlembagaan ini mengikut dasar yang diperuntukannya dan yang diputuskan oleh mana-mana badan yang diberi kuasa oleh Perlembagaan ini bagi menghurai, menjelas dan mentafsirkan dasar PAS serta membuat ketetapan-ketetapan mengenainya.

(b) Bertanggungjawab ke atas semua kerja dan urusan Jawatankuasa Kerja PAS Pusat serta menyelaraskan tugas-tugas Jawatankuasa Kerja PAS Pusat. (c) Melantik Setiausaha Agung, Penolong Setiausaha Agung, Bendahari, Ketua Penerangan, Ketua Pengarah Pilihanraya dan Ahli-ahli Jawatankuasa Kerja yang dilantik serta Pesuruhjaya-Pesuruhjaya PAS Negeri/Wilayah Persekutuan menurut peruntukan-peruntukan Perlembagaan ini di dalam dan dengan persetujuan mesyuarat Jawatankuasa Kerja PAS Pusat.

(d) Mengambil apa-apa jua langkah yang perlu bagi menjamin perpaduan, persefahaman dan kesungguhan Ahli-ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat dalam menjalankan tugas masing-masing.

(e) Menetap dan mempengerusikan mesyuarat-mesyuarat Jawatankuasa Kerja PAS Pusat dan Jawatankuasa Harian PAS Pusat.

Peruntukkan Fasal 26 (1)(a) hingga (d) jelas bahawa Presiden berkuasa sebagai ketua melaksanakan pentadbiran, gerakan dan kegiatan PAS. Melaksanakan pentadbiran, gerakan dan kegiatan PAS adalah berpandukan keputusan mesyuarat dan kekuasaan tertinggi PAS iaitu Muktamar. Presiden tidak diberikan kuasa veto menjalankan tugas kerana PAS menggunakan konsep SYURA yang seringkali dipertegaskan oleh Presiden sendiri.

Setiap ahli PAS termasuk Presiden juga tertakluk kepada Tatatertib PAS seperti yang diperuntukkan dalam Fasal 82 (1).

Fasal 82(1) memperuntukkan bahawa :

(1) Semua ahli-ahli PAS hendaklah:
(a) Taat dan patuh kepada hukum-hukum dan ajaran-ajaran Islam yang menjadi dasar PAS itu.
(b) Taat dan patuh kepada Perlembagaan Parti serta Aturan dan Peraturannya.
(c) Taat dan patuh kepada arahan-arahan dan perintah-perintah Parti.
(d) Melaksanakan kewajipan-kewajipan yang ditugaskan oleh Parti sedaya upaya yang boleh.
(e) Menjaga dengan cermatnya segala rahsia-rahsia Parti.
(f) Mengamal akhlak Islam.
(g) Mengawal diri supaya tidak melakukan sebarang tindakan yang menyalahi atau merugikan kepentingan Parti.
(h) Menerima PAS sebagai satu-satunya wadah perjuangan Islam bagi dirinya di dalam negara ini.

Berbalik kepada tindakan Presiden yang telah menghantar tiga (3) nama calon yang berlawanan dengan keputusan mesyuarat pada 17 Ogos 2014, maka jelas ada perlanggaran tatatertib telah dilakukan oleh Presiden sendiri. Perlanggaran tersebut adalah di bawah Fasal 82 (1)(b),(c),(d) dan (g).

Fasal 82(1)(b) Presiden telah ingkar dengan Perlembagaan parti. Perlembagaan secara jelas menyatakan bahawa tugas Presiden hanya sebagai Ketua Eksekutif yang menjalankan tugas berpandukan keputusan mesyuarat JKPP bukan pendirian peribadi.

Fasal 82(1)(c) Presiden telah ingkar dan tidak patuh arahan dan perintah Parti. Arahan dan perintah parti ialah keputusan mesyuarat pada 17 Ogos 2014 yang telah dilanggar oleh Presiden apabila menghantar tiga (3) nama.

Fasal 82(1)(d) Presiden telah gagal melaksanakan kewajipan yang ditugaskan oleh parti iaitu patuh kepada keputusan mesyuarat 17 Ogos 2014.

Fasal 82(1)(g) Presiden telah gagal mengawal diri dan telah melakukan tindakan yang menyalahi atau merugikan parti. Jelas Presiden telah menyalahi keputusan parti dan tindakan Presiden telah menyebabkan parti rugi dari sudut persepdi masyarakat.

Berdasarkan peruntukkan-peruntukkan tersebut, jelas Presiden boleh diambil tindakan tatatertib.

Fasal 25 (8) memperuntukkan bahawa "Jika sekiranya Presiden berhenti atau diberhentikan atau dengan apa-apa jua sebab yang menjadikan ia terhalang daripada memegang jawatannya itu, maka Timbalan Presiden dengan sendirinya memangku jawatan Presiden sehingga Presiden itu dapat dipilih semula, atau dapat memegang jawatannya semula."


Peruntukkan ini jelas menunjukkan bahawa Presiden boleh berhenti atau diberhentikan. Maka dengan perlanggaran-perlanggaran tatatertib yang telah dilakukan oleh Presiden, Presiden boleh diambil tindakan samada digantung atau diberhentikan.

Maka dengan ini diusulkan supaya Jawatankuasa Kerja PAS Pusat menggunakan Fasal 82(9) untuk mengambil tindakan terhadap Presiden dan sesiapa yang terlibat bersama Presiden tanpa melalui Jawatankuasa Tatatertib.


Fasal 82(9) memperuntukkan seperti berikut :-

"Jawatankuasa Kerja PAS Pusat dalam keadaan tertentu adalah berhak mengambil apa-apa tindakan tataertib dengan sendirinya tanpa menghiraukan Jawatankuasa Tataertib keatas mana-mana ahli PAS yang dianggap melanggarka Ceraian (1) Fasal ini."

Tindakan tatatertib yang boleh diambil oleh JKPP mengikut Fasal 82(9) adalah sama seperti kuasa yang diberikan kepada Jawatankuasa Tatatertib iaitu yang disebut di dalam Fasal 82(6) seperti berikut ;-

(a) Memberi amaran (b) Melucutkan hak-hak dalam parti (c) Menggantungkan keahlian (d) Memecat dari menjadi ahli

Parti Islam SeMalaysia (PAS) adalah sebuah parti yang memperjuangkan wujudnya di dalam negara ini sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya bilai-nilai hidup Islam dan hukum-hukumnya menuju keredhaan Allah dan seterusnya mempertahankan Kesucian Islam serta kemerdekaan dan kedaulatan negara. Islam yang menjadi dasar perjuangan PAS juga meletakkan konsep SYURA pada tahap tertinggi maka setiap tindakan seluruh ahli PAS samada ianya Presiden atau ahli biasa adalah tertakluk kepada ketetapan SYURA.

Perlanggaran SYURA adalah sesuatu yang amat tidak baik dan akan memberikan duluan dan menjadi ikutan ahli-ahli di masa akan datang yang akhirnya akan memporak porandakan dan menghancurkan PAS.

Mohon mencadang.

Zulhazmi Shariff
5 September 2014
10 Zulkaedah 1435

ULASAN GB

Apa yang GB tulis beberapa tahun lalu kini menjadi kenyataan. Di dalam satu entri Maal Hijran 17 Dec 2009 GB telah menyatakan

Tanpa melupai fakta bahawa sebagai sebuah organisasi dakwah, PAS akan menghadapi tribulasi-tribulasi, tetapi di dalam bentuk baru. PAS akan menempuh gelombang tribulasi Badar, Uhud dan Khandaqnya sendiri, malah PAS akan mengharungi "Perjanjian Hudaibiyah" dan "fathul Makkah"nya sendiri.

Sebagai entiti politik pula PAS perlu bersedia untuk berdepan dengan mehnah baru. Perlu memperlengkapkan diri untuk diheret ke mahkamah bila-bila masa. Perlu bersedia menghadapi tantangan daripada ahlinya sendiri yang akan mencabar kepimpinan yang seia ada. Perlu menerima hakikat bahawa struktur yang ada boleh dirombak bila-bila masa pabila ia dilihat sudah tidak mampu menatangi zamannya. Kitar hayatnya (Life cycle) akan menetapkan bahawa proses kematangan parti tidak lagi menunggu pasang-surut sokongan terhadapnya.








IKLAN BERBAYAR

Jangan Biarkan Pasangan Anda Menderita,
Atasi Masalah Prostat & Kelemahan Zakar Dengan MEN CAPSULE.
KLIK SINI
LIKE kami di SINI





18 ulasan:

Putra IJ80 berkata...

Kita hnya mampu berdoa agar semua perkara yg berbangkit dapat di selesaikan dgn baik..mungkin ada hikmah.nya utk kebaikan PAS.

Tanpa Nama berkata...

http://www.bharian.com.my/node/4955

Pertahankan semangat setia kawan dalam komponen BN - Zahid

KUANTAN: Semangat setia kawan dalam parti komponen Barisan Nasional (BN) perlu dipertahankan bagi memastikan kesinambungan pemerintahan kerajaan sekarang dapat diteruskan.

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, berkata tugas UMNO sekarang adalah membantu memperkuatkan kembali parti komponen BN dalam usaha mendapatkan sokongan rakyat menjelang pilihan raya umum akan datang.

"Kita (UMNO) jangan lupa... ketika UMNO diharamkan pada 1988 dulu, siapa yang membantu kita... ketika kita sekali lagi berdepan krisis pada 1998, siapa yang menyokong kita.

"Mereka inilah... parti komponen inilah yang terus bersama kita. Sekarang, mereka ada masalah... MIC ada Pengerusi baru, MCA ada Pengerusi baru dan GERAKAN juga ada Pengerusi baru.

-----------------------
Adakah semangat ini dalam kepimpinan Ulama PAS ?

Tanpa Nama berkata...

golongan ulamak dalam pas mana tahu bab undang2... depa main bedal dan balun semacam, lepas tu cari dalil hadith2 utk halalkan tindakan mereka.

memang patut dibawa ke mahkamah tiap2 sorang supaya mereka ini diajar bab menghormati undang-undang.

p/s kes saman pil kuda dan komunis ke atas Presiden PAS tuh masih berjalan di mahkamah. Cukup memalukan jemaah.

Tanpa Nama berkata...

► Susah kalau macam ni. Agaknya pemimpin² ni lupa, majoriti pengundi memberi undi atas dasar Pakatan Rakyat.

Tanpa Nama berkata...

Segala tulisan gb dah terlambat. Mana channel lawat ulama pas mulia president dan msu??

Tanpa Nama berkata...

Alhamdullillah , bukan semua melayu dalam PAS tidak waras.

Pemimpin yang bacul lagi munafik hilang kelayakan memimpin bagi umat umat Islam yang hidup teguh ber landas Quran dan Sunnah.

Tok Guru hanyalah umat manusia jauh dari maksum tetspi jika gagal mencermin sebagai pemimpin harus mengundur diri.

Menjaja Islam untuk mengaut keuntungan peribadi amat hina sekali , apa kah jika kedudukan pemimpin tidak memguntung akan tok guru tok guru sanggup menongkat langit ?

Tanpa Nama berkata...

Terasa hairan mengapa setelah 57 tahun merdeka, doa orang-orang pas untuk menguasai pemerintahan di negeri-negeri yang berpotensi untuk pas menang masih tidak juga dimakbulkan Allah SWT, sedangkan yang berdoa itu kelihatan alim-alim belaka. Sekarang terjawablah soalan saya itu.

Anti Fitnah berkata...

Budi Bicara ...
Ulama ni umpama Perempuan. Kena jaga adab, tingkah laku, pergerakan dan tindakannya. Kita selalu berfikir kita yang betul dan benar. Pernahkah kita terfikir sejenak di hati kita bahawa tindakan kita telah menimbulkan satu fitnah? Sebagai seorang ulama yang diiktiraf dek dalam dan luar negara, sudah pasti hujah kita akan dianalisis dan akan diberi tindak balas. Tidakkah sebagai seorang ulama berfikir dahulu sebelum mengeluarkan kenyataan? Apatah lagi kenyataan tu bercanggah dengan kenyataan yang sebelum ni.
Sekali jatuh, kita bangkit, oklah tu. Tapi kita tak pernah ambil iktibar dari kesilapan yang kita lakukan dan kita terus melakukan kesilapan demi kesilapan, dan akhirnya alasan kita ialah budi bicara Presiden. Kalaulah kita dah berucap sebagai Presiden parti, kita kena dengar sebagai Presiden.
Yang paling aku khuatir ialah hati manusia. Entah-entah Tok Guru menyimpan perasaan dendam terhadap saman yang dilakukan oleh ahli PKR terhadap beliau menyebabkan beliau bertindak sedemikian. Hati kan? Walaubagaimanapun, aku berharap kenyataan aku di atas itu tidak BENAR dan hanya hasutan syaitan dalam pemikiran aku ni.
Saudara-saudaraku, ulama pun manusia biasa yang bernafsu-nafsi. Ulama dulu pandai dalam banyak bidang (ilmu Matematik, ilmu bintang, ....). La ni ulama kita hanya pandai dalam tafsir Al-Quran dan Al-Hadith tanpa sokongan ilmu lain, mungkinkah hujah depa BERNAS dan menepati sasaran? Aku tidak pandang lekeh pada ulama malahan aku sanjung akan sumbangan mereka. Aku hanya khuatir, ..., khuatir tindakan kita bukan merugikan PAS tetapi umat Islam dan Islam itu sendiri.
Yang paling aku sedih ialah bila kita sebagai PAS, berhujah atas dasar perkauman iaitu Martabat Melayu. Adakah martabat Melayu lebih penting daripada martabat Islam? Allah swt pentingkah? Melayu pentingkah?
Di mana letaknya TANAH PERKUBURAN MELAYU di TANAH MELAYU ni?

Tanpa Nama berkata...

mungkin benar jg kata-kata tuan

in reponse to ............... Entah-entah Tok Guru menyimpan perasaan dendam terhadap saman yang dilakukan oleh ahli PKR terhadap beliau menyebabkan beliau bertindak sedemikian. Hati kan? ............. by Anti Fitnah

Tanpa Nama berkata...

mungkin benar jg kata-kata tuan

in reponse to ............... Entah-entah Tok Guru menyimpan perasaan dendam terhadap saman yang dilakukan oleh ahli PKR terhadap beliau menyebabkan beliau bertindak sedemikian. Hati kan? ............. by Anti Fitnah

Tanpa Nama berkata...

Aku rasa sudah sampai masanya tghh undur dari politik sbb akhir2 ni dia dah banyak merapu, contoh: pil kuda,langgar ketetapan mesyuarat jkpp, dll..

BaDiN berkata...

Hikmah di sebalik Pakatan Rakyat tak dapat didaftarkan.Terima Kasih BN kerana beri peluang PR benar benar utuh utk didaftarkan.Setiap masalah ada ubatnya tersendiri maka bersabarlah wahai Pejuang.

abrarmujahideen berkata...

keputusan selepas berbincang dgn ahli mesyuarat kerja pas pusat atau keputusan selepas berbincang ngan diri sendiri shj yg perlu kita wala' !!!!!!????? Xphm..yg mana yg mengikat..

Tanpa Nama berkata...

Memang wajar TGHA ,President PAS dikenakan tindakan tata-tetib oleh Jawatankuasa PASPusat kerana melanggar perlembagaan PAS sewenang-wenangnya.Dah berpuluh tahun jadi presiden talk an tak faham perlembagaan party sendiri.Padanlah memerintah Trengganu cuma satu penggal.Agaknya mentang-mentang sudah diangkat jadi ulamak taraf dunia,dia jadi so bong dan riak.

Tanpa Nama berkata...

DOA "KO" SEDANG BERJALAN MUNGKIN.

Tanpa Nama berkata...

Sapa kata benda nih boleh dibawa ke court? Kali terakhir parti politik diheret ke court adalah UMNO sehingga diharamkan diatas tuduhan pengundi hantu semasa pemilihan UMNO. Kalau boleh dah lama PKR dah diheret ke court mengenai masalah pengundian untuk pemilihan tempoh hari.

Masalah dalaman parti politik mesti diselesaikan secara dalaman. Paling teruk lapor ke ROS. Tu saja. Kalau tak dah lama DSAI gi court batalkan pemecatan dia dari UMNO. TSKI lak gi batalkan pemecatan dia dari PKR.

Peguam tu sendiri dah sebut tindakan dari parti ke atas ahli. Bukan minta court yang ambik tindakan.

Tanpa Nama berkata...

Hello Anon 11:20

Kamu baca tidak rencana di atas. Presiden dicadangkan diheret ke Lembaga Disiplin parti. Bilamasa dia sebut court?

Tanpa Nama berkata...

Aku dan menyampah dgn Hj Hadi ni yg gayanya nampak bongkak seolah2 dia pulak nak ajar pemimpin parti lain.hakikatnya diri sendiri macam ada muslihat.