26 Mei 2014

[VIDEO] Samseng UMNO Serang Pejabat DAP Kuantan, Sudahkah Polis Bertindak?


Tindakan samseng Pemuda Umno – Nik Nazmi Nik Ahmad

Serangan terhadap Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang, Ibu Pejabat DAP di Kuala Lumpur dan pejabat DAP Kuantan adalah bukti yang cukup bahawa Pemuda Umno tidak lebih daripada sekumpulan samseng.

Ini merupakan sebuah pertubuhan yang merasakan mereka adalah undang-undang ke atas diri mereka sendiri dan satu-satunya cara menyelesaikan pertelingkahan adalah menerusi keganasan.

Sekalipun jika kenyataan ahli politik DAP tersebut adalah tidak wajar sama sekali, pihak yang mendakwa diri mereka juara bangsa dan budaya Melayu ini tidak sepatutnya bertindak sedemikian.

Kenyataan Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin yang kononnya beraliran sederhana dan reformis, tidak bermakna dengan tindakan tidak bertamadun ahli-ahlinya.

Jelas sekali beliau tidak mampu mengawal sayap tersebut. Setelah mengapi-apikan sentimen perkauman dan agama, Umno kini menjadi saksi makhluk yang mereka hasilkan.

Pada masa yang sama, kelemahan tindakan terhadap Pemuda Umno berbeza dengan tindakan bersungguh-sungguh kerajaan Persekutuan mendakwa penganjur-penganjur himpunan aman yang menuntut reformasi sistem pilihan raya dan politik.

Pemuda UMNO merusuh di Kuantan pula

Pejabat DAP Cawangan Kuantan pula menjadi mangsa serangan pemuda UMNO hari ini setelah semalam merusuh di ibu pejabat kebangsaan DAP di Kuala Lumpur.

Dalam kejadian sekitar jam 2 petang, sejumlah 20 orang pemuda dengan lilit kepala merah berhimpun di bangunan DAP Kuantan dengan membawa sepanduk bertulis kata-kata kesat.

Mereka kemudiannya bertindak membaling telur ke bangunan tersebut, serta menendang pintu masuk ke tangga pejabat sehingga bengkok.

Pihak polis mengambil masa kira-kira satu jam setengah untuk menyuraikan perusuh-perusuh terbabit.

Himpunan tersebut dipercayai untuk membantah kenyataan yang dikeluarkan ADUN DAP Sri Delima, RSN Rayer.

Sejak semalam, pejabat-pejabat DAP di seluruh negara berada dalam keadaan berjaga-jaga setelah sekumpulan pemuda UMNO Wilayah Persekutuan bertindak ganas merobohkan papan tanda di ibu pejabat kebangsaan DAP selain mengugut mahu membakar bangunan tersebut.

Ibu Pejabat DAP serta Wisma DAP Pulau Pinang turut dikawal pihak polis tengah hari ini setelah mendapat khabar kononnya kumpulan-kumpulan tertentu akan merusuh lagi berikutan rusuhan semalam terbantut setelah hujan turun lebat.

Kumpulan yang diketuai Razlan Rafii semalam berhimpun untuk menyerahkan memorandum bantahan kepada DAP, namun sampul mengandungi memorandum tersebut dikoyakkan dan dilempar ke muka Ahli Parlimen Serdang, Dr Ong Kian Ming.

Dalam sidang media siang tadi, Dr Ong beserta Naib Pengerusi DAP Tan Kok Wai dan Ketua Biro Undang-undang DAP Gobind Singh Deo mengesahkan bahawa pihak polis sedang menyiasat kejadian semalam dan akan mengambil tindakan lanjut.

Sementara itu, Dr Ong turut memaklumkan bahawa Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin sudah pun meminta maaf di atas perbuatan anak-anak buahnya.

Namun permohonan maaf yang dihantar melalui pesanan terus di Twitter itu disifatkan tidak mencukupi.

“Khairy, permohonan maaf melalui ‘direct message’ (di Twitter) bukanlah permohonan maaf secara terbuka atau pengakuan bertanggungjawab ke atas kelakuan Pemuda UMNO Wilayah Persektuuan,” tulis Dr Ong di laman sosial Twitter.

Meski pun sudah memohon maaf, terbukti Khairy gagal mengawal anak buahnya apabila serangan berlaku di Kuantan tengah hari tadi.













IKLAN BERBAYAR

Jangan Biarkan Pasangan Anda Menderita,
Atasi Masalah prostat &
Kelemahan Zakar Dengan MEN CAPSULE.
KLIK SINI
LIKE kami di SINI


8 ulasan:

Amuraria berkata...

BERANI MERUSUH TAPI TAKUT MACAM PONDAN TUTUP MUKA ! ABU!

Awanama berkata...

bab ni memang berani,.. bab cadbury yang sedap tuuuu..menikus..atau depa memang suka makan cadbury yang sedap tu..?

Awanama berkata...

Wahai puak UMNO samseng, kalau awak semua rasa hidup ini tak akan mati, yang mati hanya orang lain, emak bapak awak, anak bini awak, maka perbuatlah apa yang engko orang suka.

Cuma saya nak peringatkan, janji yang mesti berlaku ialah semua orang akan mati.

Awanama berkata...

Dapat la sorang 30 hinggit....bangang nyer.
Ni semua budak-budak takde rumahtangga punya. Hidup tak ada lain nyusahkan orang. Langsung tak ada JatiDiri sbg Islam.

Awanama berkata...

Ini apa punya pejuang ni, kalau Mat Kilau hidup dah tentu kena sepak terajang kau orang ni. Orang kalau nak berlawan orang dengan orang, ini orang dengan pintu. Woi bahlul kau orang menuntut dengan guru mana ni???? Kalau setakat terajang pintu nenek akau pun boleh. Pejuang haprak, memalukan.

Awanama berkata...

Jika org2 PR merusuh begini, belum sampai rumah lagi dah ditangkap polis. Gaji mereka dibayar oleh kerajaan BN bukan dpd duit rakyat, itu pasal mereka sentiasa bertindak menyebelahi pihak BN. Ini pendapat saya, tak tahulah betul atau tidak.

Awanama berkata...

Puak2 ni xmau p tndang n bkar kilang cadbury ke.?

Awanama berkata...

Kalau mereka bakar bangunan DAP,
selamatkah bangunan UMNO?
Selamatkah bangunan UMNO di PWTC?
Bodoh punya tindakan,
otak letak kat kepala lutut.
Falsampah gua,
Awak jangan buat pada orang,
nanti orang buat pada awak.
Jam tu, baru tahu langit tu tinggi ke rendah.