19 Apr 2014

Sultan Brunei Pertahan Hudud, Mahathir Pertahan Sekular Halang Hudud


Sultan Brunei jawab kritikan PBB atas pelaksanaan hukum hudud

BRUNEI DARUSSALAM- Ketua negara Brunei Darussalam, Sultan Hassanal Bolkiah menangkis kritikan antarabangsa berhubung pelaksanaan hukum hudud di negaranya dan menafikan bahawa tindakan itu satu langkah ke belakang.

Laman web, Mail Online melaporkan Mac lalu, Sultan Hassanal bertitah, semua bangsa perlu bersatu di bawah undang-undang syariah dan baginda menyifatkan kod panel baharu itu merupakan kejayaan besar Brunei.

Hukum hudud yang memperuntukkan hukuman sebat dan rejam sehingga mati bagi kesalahan tertentu, mula dilaksanakan bulan ini.

Sultan Hassanal turut bertitah, pihak luar perlu menghormati sebarang keputusan Brunei sama seperti negara ini menghormati keputusan pihak lain.

Kelmarin, jurucakap Suruhanjaya Tinggi Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Rupert Colville mengkritik pelaksanaan hukum hudud oleh Brunei yang dianggap menyalahi undang-undang antarabangsa.

Jelas Colville, pihaknya memandang serius pelaksanaan undang-undang Islam tersebut yang turut memperuntukkan hukuman mati bagi kesalahan seperti merogol, berzina dan meliwat.

Colville berkata, negara Islam itu sepatutnya tidak melaksanakan langkah tersebut kerana undang-undang antarabangsa menyatakan hukuman rejam sehingga mati misalnya dikategorikan sebagai kejam dan penyeksaan serta tidak berperikemanusiaan, sekali gus diharamkan di bawah perjanjian-perjanjian hak asasi manusia.

Brunei tidak melaksanakan hukuman mati sejak 1957 dan turut mengharamkan penjualan serta pengambilan minuman keras dalam kalangan penduduk Islam negara ini. -nmp


SULTAN BRUNEI ISYTIHAR LAKSANA HUKUM HUDUD

Bandar Seri Begawan: Sultan Brunei semalam memperkenalkan hukuman hudud, termasuk merejam sampai mati mereka yang didapati bersalah kerana berzina.

Mengumumkan keputusan itu, beliau merujuk langkah berkenaaan sebagai yang bersejarah pelaksanaan undang-undang Islam sebenar di negara itu.

Sultan Hassanal Bolkiah, 67, antara lelaki terkaya di dunia, berkata, akta baru undang-undang syariah yang dikaji selama bertahun-tahun itu diperkenalkan secara rasmi semalam di negara yang kaya dengan minyak itu mengikut tempoh percubaan selama enam bulan.

Berdasarkan kes terhadap individu, undang-undang itu meliputi hukuman termasuk merejam hingga mati kerana berzina, memotong tangan kerana mencuri dan sebat kerana pelbagai kesalahan seperti pengguguran kandungan hingga kepada meminum arak.

Akta itu bagaimanapun hanya tertakluk kepada umat Islam.

“Dengan izin Allah, dengan menguatkuasakan undang-undang ini, tanggungjawab kami terhadap Tuhan sudah ditunaikan,” katanya.


Sebagai pemimpin negara yang keluarganya menguasai negara yang kaya dengan minyak itu selama enam abad, beliau pertama kali menggesa hukuman hudud dilaksanakan pada 1996.

Brunei sebelum ini mengamalkan pemerintahan lebih konservatif berbanding negara jiran Islamnya di Asia Tenggara iaitu Malaysia dan Indonesia, seperti mengharamkan penjualan dan kegiatan minum arak secara terbuka.
-SH



Hasrat Kerajaan Kelantan Laksana Hudud Harus Difikir Secara Mendalam - Tun Mahathir

KUALA LUMPUR: Hasrat kerajaan Kelantan untuk melaksanakan hukum hudud di negeri itu harus difikir secara mendalam kerana prinsip asas yang perlu ditekankan adalah keadilan, kata bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Beliau berkata kerajaan Kelantan dilihat sebagai lebih memberi penekanan kepada bentuk hukuman dalam percubaan mereka untuk mengamalkan undang-undang itu.

"Dalam Islam, prinsip yang paling utama adalah keadilan dan terdapat 43 ayat Al-Quran yang menyebut jika menghukum, hukumlah dengan adil. Jika sesuatu itu tidak adil, kita tidak boleh menghukum.

"Negara kita ada orang Islam dan bukan Islam. Jika mencuri, orang Islam kena potong tangan dan orang bukan Islam mencuri kena penjara, adil atau tidak?," katanya pada sidang media selepas menyampaikan ucap tama pada sesi meja bulat 'Managing Rising Costs In The Current Business Environment' di sini, Khamis.

Sehubungan itu, Dr Mahathir berpendapat cara pelaksanaan undang-undang itu harus diteliti sebaik-baiknya dan tidak hanya dilakukan atas dasar 'keghairahan untuk menghukum'.

"Islam agama yang adil dan bertimbang rasa. Saya tak fikir keghairahan untuk menghukum adalah apa yang dikehendaki Islam," kata Dr Mahathir.

Kerajaan PAS Kelantan melalui anggota Parlimen parti itu dilaporkan akan membawa usul rang undang-undang persendirian untuk melaksanakan hudud di Dewan Rakyat bagi mendapatkan kebenaran melaksanakan Enakmen Kanun Jenayah Syariah (2) 1993 selewat-lewatnya Disember depan.

Pengerusi Jawatakuasa Teknikal Kanun Jenayah Syariah (2) 1993, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah dilaporkan berkata pihaknya sudah menyiapkan draf untuk tujuan itu dan cuma memerlukan sedikit penambahbaikan serta pandangan daripada pakar perundangan.
-petikan mstar



Yang Hantar Surat Ugutan Halang Hudud Ialah Mahathir Bukan Karpal Singh

KOTA BHARU – Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mendakwa bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad adalah individu yang bertanggungjawab sepenuhnya menolak pelaksanaan hukuman hudud yang ingin dikuatkuasakan Kerajaan Kelantan.

Sambil mempersoalkan kenyataan Dr Mahathir yang mendakwa pemilihan Pas, baru-baru ini, dimenangi secara tidak langsung Pengerusi DAP, Karpal Singh, Menteri Besar Kelantan itu berkata, beliau mempunyai bukti kukuh Dr Mahathir yang menolak hasrat Pas untuk memartabatkan hukum Islam itu.

“Seingat saya orang yang menghantar surat kepada Kerajaan Kelantan agar tidak melaksanakan hudud satu ketika dahulu namanya ialah Dr Mahathir Mohamad, bukannya Karpal Singh.

“Barangkali orang yang bernama Dr Mahathir ini sudah lupa, untuk tujuan mengingatkannya saya boleh tunjukkan surat itu, ia masih ada dalam simpanan saya,” katanya melalui laman Facebook.

Sebelum ini, Dr Mahathir dalam nada sinis mendakwa, perjuangan Karpal supaya Pas menggugurkan matlamat penubuhan negara Islam dilihat berjaya apabila pemimpin baru parti itu tidak dikuasai ulama.

Karpal antara pemimpin DAP yang lantang mengkritik Pas menubuhkan negara Islam termasuk hukum hudud dengan mengeluarkan kenyataan “langkah mayatnya dulu” sebelum mahu laksanakan.

Untuk rekod, Enakmen Undang-undang Kanun Jenayah Syariah (ii) 1993 (Hukum Hudud) telah pun diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri Kelantan pada tahun 1993. Bagaimanapun sehingga kini ia belum dilaksanakan.
-SH







IKLAN BERBAYAR

Jangan Biarkan Pasangan Anda Menderita,
Atasi Kelemahan Zakar Dengan MEN CAPSULE.
KLIK SINI
LIKE kami di SINI


15 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ORANG ISLAM BUKAN PENCURI MACAM KAMU.

Tanpa Nama berkata...

semakin terserlah kejahilan mahathir terhadap Islam

Tanpa Nama berkata...

Cina tetap akan sokong hudud kerana:
1. tidak terlibat bukan islam
2. Adil termasuk perlu ambil tindakan tegas termasuk rasuah, dan buat fitnah percakapan keji.

"tuhan yang matikan xxxxx"
"lu tak suka, lu balik cina"
"apa cina mahu lagi"
........
........

Tanpa Nama berkata...

Mr. Culvile, apa lu tahu pasal hukum hudud beb? Mr. Culvile tlg berikan contoh negara yg berjaya mengurangkan kadar jenayah di dlm negara diaorang yg i confirm 1000% (opps silap 1000000%) tak ada kecuali meningkat sampai tahap org awam terpaksa guna mechine gun beb. Plus lu bukan beragama islam apasal lu nak busybody sangat beb sebab ianya hanya dilaksanakan keatas mereka yg BERAGAMA ISLAM SHJ bukan keatas semua org.

Mahathir biasalah beb, beragama melayu sebab hari hari cakap MELAYU, MELAYU, MELAYU semasa dia memerintah sampai skg. Islam dia mana beb? Ingat manusia bernama mahathir inilah yg menyebabkan umat melayu di malaysia dah jadi mr. Bean sampaikan mana madu dan mana racun dah tak blh beza beb. Fikirkanlah beb.

Tanpa Nama berkata...

"Over time, orang islam takde tangan" seriously dumb statement. Yg dia fikir apa jadi pada orang yg mencuri, dia tak fikir pun apa jadi pada kesalahan mencuri yg semakin teruk sehingga membunuh, mangsa yg disamun. Perasan tak inilah mentaliti pencuri. Dia sendiri orang jahat sebab tu lah dia fikir apa akan jadi pada nasib orang jahat spt dia. Aku bagai nak ludah muka orang yg jadikan mamak ni sbg idola kunun. Secara tak langsung kau tergolong lah dalam kumpulan yg myokong pemimpin zalim, siaplah kau bila mati nanti. Apa kita nak kisah pasal orang kafir yg 'untung' tak dikenakan hukuman hudud di dunia? Bodoh ke nak bandingkan orang islam dgn bukan islam? Kau ingat orang kafir hidup selamanya ke? Biarlah Allah swt yg urus mereka. Kita yg islam ni kenalah ikut hukum hudud!

mohd shafiq berkata...

Sabda nabi Muhammad s.a.w yang bermaksud, ".......Dan apabila pemimpin-pemimpin mereka tidak melaksanakan hukum Allah yang terkandung dalam al-Quran dan tidak mahu menjadikannya sebagai pilihan, maka Allah akan menjadikan peperangan di kalangan mereka sendiri “. Hadith Riwayat Ibnu Majah

macam macam ma berkata...

syaitan yang di kenali tu sibuk pasal nasib pencuri yang kena potong tangan...sbb apa... dia dan kroni dia pencuri so dah x boleh enjoy la dengan duit rompakan dari rakyat tu...

Tanpa Nama berkata...

kutty memang ambil berat hak pencuri, penyamun ni sebab dia setan besar aka dajal penyamun segala kazanah negara..kalau hudud dpt di laksanakan, dia org pertama kena potong tgn dan dipotong lidahnya..fikiran nya org islam ni kerja menyamun mencuri ni suatu perbuatan wajib dan sunat..spt yg di lakukan nya.

Tanpa Nama berkata...

Yang curi ringgit-ringgit rakyat, yang curi juta-juta menteri, jadi takut kena potong tangan

Sikumbang Jati berkata...

Firman Allah dlm surah yassin, "sama saja golongan ini sama ada diberi peringatan atau tidak diberi pringatan, mereka ini tetap tidak beriman"

Anti Fitnah berkata...

Mahathir tu sebenarnya nak bagi tahun kat kita bahawa orang Melayu yang hilang tangan dan bukannya Cina. Tapi dah tersasul, tersebut orang Islam dan bukan Islam.
Dia memang takut le sebab dah berapa banyak wang yang dah di'hilangkaan" atas dasar pengswastaan dan menyelemat syarikat kroni. Depa nilah yang akan hilang tangan dulu.
Yang dok banding orang Islam dengan bukan Islam tu apa dia? Kalau nak banding macam ni, makna tak adillah Allah swt sebab tak benarkan orang bukan Islam memasuki syurgaNya sebab syurgaNya hanya untuk orang Islam yang mukmin yang menegakkan undang-undangNya? Kan itu hujah Mahathir. Jangan-janganlah Mahathir dah fikir dia tu Tuhan dan dia yang membenarkan keadilan atau sebaliknya.
Jangan buat malu Islam. Aku dah mencabar puak munafikun ni. Bila lagi nak menubuhkan TANAH PERKUBURAN MELAYU? Orang pertama yang patut simpan di situ ialah Mahathir a/l Kutty.

Tanpa Nama berkata...

Siapa mahathir tu - adakah dia seorang muslim yg sejati? Kat dunia ni pun dia dah berat dgn beban kegagalan mendidik anak bini menjadi muslim yg baik - nak sebut di sini pun saya rasa malu. Tp mahathir tak malu, sebab dia tak boleh nampak yg hukum Allah mengatasi segalanya.

Tanpa Nama berkata...

Kita orang beriman tak akan sokong syaitan tak kira yang dikenal atau tidak, hanya sokong jalan allah dan rasulnya

AZLAN MD NOOR berkata...

hukum Allah wajib ditegakkan,tanpa sebarang alasan

Tanpa Nama berkata...

Sy x mghukum seseorang...tpi mahathir tu mcm da jtuh murtad..mybe dia dah sakit mental