29 Apr 2014

Pengakuan Berani Seorang Guru Di Mahkamah; "SAYALAH GURU ITU"


Percayakah anda? Sayalah pemandu kereta ini...

Saya tidak mungkin melupakan segala-galanya sehingga roh berpisah dari jasad saya. 21 Mei 2006, lebih kurang jam 2.05 petang.

Sungguh Malaikat Izrail memasuki dalam kereta dan mencabut dua nyawa yang berada disisi saya. Cumanya ketika itu bukan giliran. Saya kira semua orang tidak menginginkannya termasuk saya. Kemalangan yang menjadi kejutan kepada golongan guru seluruh Negara. Dua tiga akhbar utama menyiarkan berita itu. Pada ketika itu perjalanan kami dari Johor Bharu ke Segamat usai latihan/pemilihan sepak takraw negeri Johor dan saya akan membawa skuad Johor ke peringkat kebangsaan yang akan berlangsung di Perak seingat saya.

Fasa pertama latihan dan kami akan pulang dua malam ke rumah sebelum datang semula ke Johor Bahru untuk latihan selanjutnya. Namun segala-galanya ternoktah di atas lebuhraya utara selatan KM 50.2. Bermulalah satu perjalanan yang mencabar tetapi cukup mendewasakan. Menjadikan saya lebih berani dari semalam termasuk bercakap secara direct dengan ‘orang-orang besar’ dalam hirarki pentadbiran pelajaran negeri Johor.

Kata Nisah Harun dalam novel ‘Mencari Locus Standi’ tentang mahkamah; tiada yang menggembirakan di daerah ini. Tiada siapa yang mahu datang ke tempat ini andai tidak dipaksa atau terpaksa. Mahkamah jadi tempat yang perlu disiahkan, seolah-olah sekali melangkah ke sini akan sial sepanjang hayat!” Ayat ini membekas dalam diri saya. Segalanya menjadikan saya mesra dengan bahan bacaan berkaitan undang-undang, pekeliling-pekeliling perkhidmatan awam berkaitan tahan kerja, tatatertib dan lain-lain.

Ya! Segalanya ada hikmah dan mendidik. Dua tahun saya turun naik mahkamah Kluang. Hari pertama memasuki mahkamah 14 April 2007, cukup mengerikan apatah lagi hadir tanpa wang jaminan. Ketika itu saya tidak faham bahawa seseorang yang didakwa di bawah seksyen 41 (1) AKTA PENGANGKUTAN JALAN 1987 yang jika tertuduh disabitkan dengan kesalahan boleh dijatuhkan hukuman denda tidak kurang RM5000 dan tidak lebih RM20,000, penjara tidak kurang dari dua tahun dan tidak lebih sepuluh tahun (Act A 1065) mana-mana individu yang menghadapi pertuduhan sedemikian perlu hadir ke mahkamah dengan wang jaminan paling kurang RM5000 ( bergantung budi bicara Majistret)

Saya tahu sekiranya saya menulis secara tuntas dan sehabis jujur akan banyak pihak yang tersinggung. (Jadi saya cuba untuk tidak menyentuh banyak pihak) Sementelah kes saya ini akhirnya dibela oleh KESATUAN PERKHIDMATAN PERGURUAN KEBANGSAAN (KPPK) dalam bahasa Inggerisnya di sebut National Union Teachers Progress (NUTP). Termasuk tekanan yang diberikan kepada saya, apabila menulis satu artikel di dalam Buletin KPPK keluaran Oktober 2007. Ekoran itu satu surat cadangan kepada pihak Lembaga tatatertib telah dihantar bertujuan mencadangkan saya ditahan kerja. (Saya tidak mahu menyebut siapa yang mencadangkan saya ditahan kerja, segelintir guru di Johor dan orang-orang kuat KPPK mengetahuinya dan yang pastinya individu itu telah bersara)

Inilah artikel yang tersiar di Buletin KPPK Oktober 2007

Sila rujuk pekeliling perkhidmatan awam bahawa seseorang penjawat awam yang ditahan kerja akan menerima separuh dari emolumennya setiap bulan. Ketika itu, jika tidak silap saya setelah ditolak hutang rumah, pinjaman peribadi, simpanan dan insurans, saya hanya layak menerima RM72.15 sahaja. Namun keyakinan kepada Allah, prinsip berani kerana benar, rahsia surah An-Nur, Muhammad, Thoha terbukti benar. Sungguh kenikmatan berdoa lebih dirasai apabila kita diuji berbanding jika kita berdoa dalam keadaan senang. Bukanlah maksudnya kita tidak berdoa tetapi percayalah! orang yang berdoa dalam keadaan terdesak antara hidup dan mati, bebas dan dipenjara, ditamat atau tidak kerjaya akan lebih bersungguh-sungguh menjejaki dasar hati.

Saya masih sentiasa teringat selepas solat tentang kenikmatan berdoa ketika saya di dalam keadaan yang cukup menguji itu. Alhamdulilah! Ya Allah kekalkanlah kenikmatan berdoa itu kepadaku dan seluruh umat Islam.

Isu tahan kerja saya mengucapkan terima kasih kepada Setiausaha Agung KPPK Miss Loke Yim Pheng, bekas Timbalan Pengarah Pelajaran Johor Tuan Haji Jamian Jaafar (telah bersara), Mr Chaw Tah Soo wakil KPPK Segamat), pengetua saya pada ketika itu Puan Hajjah Muriatun Mohd Said yang menyebelahi saya. Lalu maafkan saya Tan Sri menulis secara jujur berkaitan cadangan tahan kerja. Saya juga mengucapkan terima kasih kepada Dato’ Haji Kusaini Bin Haji Hasbullah (Bahagian tatatertib), dan orang yang memahami cerita ini Tan Sri Dr. Zulkurnain Bin Haji Awang (ketua Setiausaha, Kementerian Pelajaran Malaysia) yang menolak cadangan tahan kerja tersebut. Kepada Miss Loke yang menjalankan amanah sebagai Setiausaha Agung KPPK yang mempertahankan saya dengan bercakap secara bertentang empat mata dengan ‘kepimpinan atas’ Kementerian Pelajaran Malaysia.

Bayangkan jika cikgu berada di tempat saya. Sedangkan perjalanan saya adalah urusan tugas rasmi. Bawa murid-murid dengan bersurat arahan. Saya masih menyimpan segalanya (satu fail lengkap dan segala catatan peribadi turun naik mahkamah dari hari pertama hingga hari terakhir, yang jika saya turunkan segalanya di dalam blog ini; akan ada pihak yang tersinggung atau mahu marah dengan catatan jujur tersebut), malahan orang yang menandatangi surat itu juga masih hidup dan saya sendiri pernah bersemuka dengannya apabila dalam satu majlis, beliau memburukkan cara pemergian saya…….. (sukar untuk saya menuliskannya… terasa kelopak mata ini panas! Ya Allah berikanlah aku kekuatan menghadapi tipu daya dunia yang penuh dengan kepalsuan ini).

Saya tahu seorang guru tidak kebal dari segi undang-undang. namun ada bebrapa perkara berkaitan hal kebajikan seorang guru yang membawa murid ke tempat pertandingan, latihan atau apa sahaja yang perlu diambilberat oleh pihak berwajib.

Sungguh besar pengajaran yang Allah berikanlah! Andainya satu masa kita sebagai guru biasa menjawat jawatan tinggi ingatlah kebajikan dan keselamatan terhadap ‘anak-anak buah’ kita adalah satu amanah yang besar. Jika tidak yakin dengan hujah saya ini bacalah kitab yang berjudul “UMAR ABDUL AZIZ, SiRAH RASULULLAH, 10 SAHABAT YANG DIJAMIN SYURGA” Jika orang-orang bawahan kita ditimpa sesuatu musibah atau ujian berat dari Allah, lindungilah mengikut kemampuan, ziarahlah melihat keadaannya.

Dunia mahkamah sungguh asing bagi seorang guru biasa seperti saya, pun ianya adalah satu pengalaman yang sangat berharga. Saya dapat melihat sendiri bagaimana pendakwaan, pembacaan tuduhan, pembicraan berlangsung. Masih ingat lagi tentang kes bunuh yang dibacakan ketika hariu saya ke mahkamah dan perbicaraan kes dadah, curi motosikal…. Yang dapt saya lihat dan dengar sendiri.

Berbalik kes saya, setelah sekian lama akhirnya kes itu dibicarakan dengan pendakwa mengemukakan 2 pegawai penyiasat, doktor, seorang pegawai puspakom yang memeriksa kereta saya sebagai saksi . Ketika perbicaraan berlangsung, duduk di kandang tertuduh itu terasa kaki dan tangan sejuk seakan menanti hukum gantung walaupun hakikatnya jika kalah dalam kes itu saya setakat dipenjara dan bukan digantung….

Akhirnya Mahkamah memutuskan akan memberi keputusan pada 30 September 2009. Saya masih ingat malam yang damai itu, di mana solat hajat dilakukan secara beramai-ramai. Tempatnya markas PAS Segamat. Terima kasih kepada PAS kawasan Segamat, pemuda PAS, muslimat PAS, ibu, anak, isteri, sahabat-sahabat, rakan-rakan guru sekolah, kenalan rapat setempat tinggal saya dan kurang lebih dalam lapan puluh orang yang hadir pada malam itu, bersujud memohon kemenangan untuk saya dalam kes itu.

Lalu 30 September 2010, apabila saya masuk ke kandang tertuduh selepas nama saya dipanggil. Saya masih ingat segala-galanya. Mulut saya kumat-kamit membaca lima ayat awal surah Thoha, apabila peguam saya C.C Ayathurai (dibiayai sepenuhnya oleh pihak KPPK) bangun memaklumkan “Hari ini telah ditetapkan untuk keputusan”

Majistret muda. Seingat saya namanya Mohamad Azhar Arif menganggukkan kepala sambil sekilas memandang wajah saya dan kemudian terus membacakan keputusan. Begini bunyinya;

“Setelah mempertimbangkan hujah-hujah pihak pendakwaan dan pembelaan. Mahkamah berpuashati dan mendapati pihak pendakwa gagal mewujudkan prima facie terhadap tuduhan. Oleh itu mahkamah memutuskan Encik……………….. didapati tidak bersalah, dilepaskan dan dibebaskan sepenuhnya”

Dam! Majistret mengetuk tukul kayu yang lazim dan terus bangun berlalu. Selepas itu terdengar laungan “Bangun”, saya menoleh kepada ibu dan kakak yang duduk di kerusi dalam mahkamah di belakang saya. Kedua-duanya berpelukan sambil menangis. Saya menekup wajah. Cuba menahannya… Pun airmata saya gugur jua…….. Syukur kepadaMu Ya Allah! ENGKAU yang memberi ujian! ENGKAU jua yang memberi kemenangan…….. -suarainsan

-



IKLAN BERBAYAR

Jangan Biarkan Pasangan Anda Menderita,
Atasi Kelemahan Zakar Dengan MEN CAPSULE.
KLIK SINI
LIKE kami di SINI


12 ulasan:

Salatus Salatin berkata...

Ini aku respek PAS. Setiakawan sangat tinggi.

Tanpa Nama berkata...

siapa yang mencadangkan supaya ditahan kerja. Adakah org atas dlm pendidikan yg turun memberikan sokongan semasa perbicaraan berlangsung ?

ahmad salleh berkata...

Kalau tidak bersalah WAJIB diadili sebagai tidak bersalah. Adalah zalim pula jika didapati bersalah walhal memang tidak bersalah. Itu adalah hak umum, tidak semestinya untuk orang islam saja. Sembahyang hajat dan mengamalkan bacaan tertentu, merupakan ikhtiar supaya tidak dizalimi. Dgn kehilangan 2 jiwa anak murid itu sudah cukup menghantui perasaan anda bila terkenang, itupun bukannya anda mahukan. Syukur, pembelaan anda dilakukan secara telus berbanding dgn DSAI.

Tanpa Nama berkata...

Bila jadi kes macam ni masing2 nak lepas tangan...
Masa nak suruh bawa pelajar kenapa tak disediakan kenderaan khas.. bas sewa ke..
Harap cikgu2 jangan mudah2 nak bawa pelajar naik kereta kita.. ini bahayanya.. kecuali dapat kebenaran bertulis dari i/bapa mereka..
Kita lihat banyak kes2 seperti ini yg mulanya minta ihsan cikgu membawa pelajar.
Cikgu dng ikhlas dan rela.. tapi sedikit tersilap maka cikgu dipersalahkan..
Tahniah cikgu.... teruskn berjasa untuk anak2 bangsa kita..

abuamir berkata...

Sesungguhnya doa org yg ditindas serta dizalimi itu makbul. Semoga kes ini menjadi iktibar kpd para2 guru yg telah banyak berjasa kpd kita dan para ibubapa sekalian. Semoga kita akan terus berdoa dan berterusan menegakkan kebenaran di hadapan pemimpin yg zalim.

Ya, Allah bantulah kami yg lemah ini dari ditindas pemimpin yg zalim sekarang ini. Sesungguhnya hanya Engkaulah kami mohon pertolongan dan sebaik-baik pemberi pertolongan. Ameen...............

Tanpa Nama berkata...

Masih ramai cikgu yg terpaksa dan dipaksa membawa pelajar keluar dengan kenderaan sendiri...Mengapa pihak KPM yg diterajui oleh UMNO dan BN yg bijak dan hebat(diakui oleh presiden OBAMA) tidak boleh sediakan pengangkutan khas yg lengkap dgn insurans...cukup2lah beban dan aniayakan golongan guru ini....

Tanpa Nama berkata...

Ya Allah, kami rakyat Malaysia ini dizalimi dengan berbagai2 cara. Yang akan datang dengan GST pula, kami tiada kekuatan untuk membela diri kami, harap Engkaulah menjadi pembela kami, amin.

Ebra Heim berkata...

Siapa kita di sisi ALLAH...ALLAH Tuhan Penguasa Sekelian Alam tidak memilih bulu, keturunan, kaum, darjat, samseng, penjenayah , perasuah atau apa2 brand lagi...sujud & sembahlah kepada ALLAH bertaubatlah kepadaNYA kerana DIA sentiasa mengasihani hamba2NYA yang lemah dan berbuat dosa.

Tanpa Nama berkata...

Tak ada kebajikan langsung untuk guru ini.

Tanpa Nama berkata...

cikgu disuruh itu ini kalau menolak dikatakan bekirala, tak bertaggungjawabla, kes ni memang ada, cikgu disuruh bawa budak sukan dan mcm-mcm lagi, kemudian di sumbat byk murid dalam kereta...kalau berlaku apa-apa cikgu juga yg kena....semuanya salah cikgu, cikgu dipaksa mcm lembu itu, ini, cikgu dipijak-pijak, dimaki hamun, dikerah itu ini, murid minta dilayan bagai raja..siapa punya angkara semua ini? murid dilarang sentuh...sbb tu murid sekarang teruk dan makin teruk. murid calarkan kereta cikgu, curi minyak moto cikgu, cikgu juga yg salah murid tak? patutkah

cikgubudak berkata...

Dlm stahun,brkali2 aku merisikokan diri dgn perkara mcm ni.bawa budak ke merata2 dgn proton wiraku..minta dijaukn segala kecelakaan.

Kak Mahh berkata...

Ini lah antara tugasan dan bebanan tanggungjawab yang perlu kami galas untuk mendidik anak bangsa.