27 Apr 2014

Feri Karam PM Korea Letak Jawatan, MH370 Hilang, Bila Najib Mahu Letak Jawatan?


PM Korea Selatan letak jawatan, bertanggungjawab insiden feri karam

SEOUL: Perdana Menteri Korea Selatan Chung Hong-Won meletak jawatan atas bertanggungjawab terhadap insiden feri karam yang menyebabkan lebih 300 orang terkorban dan hilang.

"Saya memohon maaf kerana tidak dapat menghalang perkara ini berlaku dan tidak dapat memberi respon atas perkara ini," katanya.

"Saya percaya, sebagai Perdana Menteri, saya perlu bertanggungjawab dan meletak jawatan,"

Sewol, feri penumpang terbesar, karam bersama 476 penumpang -kebanyakkan daripada mereka kanak-kanak sekolah - dalam perjalanan menuju ke selatan pulau peranginan Jeju pada 16 April lalu.

Sehingga Ahad, jumlah kematian akibat tragedi itu dilaporkan 187 orang dengan 115 diambil kira.

Kerajaan Korea Selatan, bersama semua jabatan rasminya, telah dikritik hebat akibat nahas ini dan pengedalian operasi menyelamat.

"Kemalangan ini membuatkan seluruh Korea Selatan berada dalam kejutan dan dukacita . Banyak hari telah berlalu sejak kemalangan itu, namun jeritan keluarga yang hilang masih membuatkan saya terjaga pada waktu malam," kata Chung pada sidang media yang disarkan di televisyen.

"Kepada rakyat Korea Selatan, ini bukan masa untuk menunding jari kepada satu sama lain tetapi masa untuk menyelesaikan operasi menyelamat dan mengendalikan sebaiknya. Saya menyeru anda membantu mengatasi situasi sukar ini.

"Saya benar-benar berharap agar rakyat Korea Selatan dan keluarga mangsa Sewol akan memaafkan dan memahami saya kerana tidak dapat memenuhi tanggungjawab saya hingga akhir. Sekali lagi saya mohon anda memberi sokongan (kepada operasi menyelamat)."

Biarpun semua harapan untuk mencari mangsa yang terselamat telah dipadamkan, namun kemarahan dan kekecewaan keluarga mangsa masih ada terhadap tahap gerakan menyelamat.

Semua 15 anak kapal yang terselamat kini ditahan dan berdepan tuduhan melakukan janayah kerana cuai akibat meninggalkan penumpang.

"Saya ingin meletak jawatan lebih awal namun memberikan keutamaan kepada mengendalikan situasi ini dan saya fikir ia perbuatan bertanggungjawab untuk membantu sebelum meninggalkan," kata Chung.

"Tapi saya memutuskan untuk meletak jawatan sekarang tidak menjadi beban kepada pentadbiran," katanya. -astroawani

ULASAN GB

Feri karam bersama 476 penumpang, ada mayat yang ditemui. Tetapi PM Korea Selatan letak jawatan kerana bertanggungjawab terhadap insiden feri karam.

Di Malaysia, pesawat MH370 hilang berdama 250 orang dan lansung tidak ditemui. Tetapi Najib dan Hishamuddin TIDAK meletakkan jawatan. Lansung tidak tahu malu dan tidak bertangungjawab!



IKLAN BERBAYAR

Jangan Biarkan Pasangan Anda Menderita,
Atasi Kelemahan Zakar Dengan MEN CAPSULE.
KLIK SINI
LIKE kami di SINI


11 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kalau Pm korea ni islam lagi bertambah bangga kami, contoh baik untuk umat islam

Taosuotaosuo suo berkata...

MUNGKIN MALU DAN TANGGUNGJAWAB PERKARA YG TIDAK WUJUD DLM PUAK NI, KALU ADA MANA MUNGKIN PIMPIN parti yg sinonim dgn rasyuah, kronisme, nepotisme, kelucahan Dan berbagai lagi....

Tanpa Nama berkata...

Nak harap najis resign? Tiada siapa mas yang resign. Mereka dapat sokong kuat melayu maka siapa boleh buat dia orang resign?

Tanpa Nama berkata...

Pemimpin yg ada harga diri dan maruah sdh pasti akan mengenepikan kepentingan peribadi. Spt PM Korea Selatan, juga Jepun, maruah mrk amat penting. Tetapi sedihnya itu tidak akan berlaku di negara kita ini, di mana kepentingan peribadi mengatasi harga diri. Najib hishammuddin ceo MAS ketua pengarah DCA...kulit muka mrk lebih tebal drpd kulit gajah badak sumbu...

Tanpa Nama berkata...

Malu najib hishamudin akan datang tanpa diduga. Dlm sidang media di seri perdana tghari td bersama presiden obama, najib telah malu sendiri apabila dia tdk dpt menyebut perkataan 'proliferation' berkali2 shgga presiden obama menyampuk yg perkataan itu mmg payah disebut ...kedengaran bunyi audience di floor...lol...hmmm kesiannya bila kemaluan datang sendiri...

Anti Fitnah berkata...

Di Malaysia, tak pernah boss atas di persalahkan bila sesuatu insiden tu berlaku. Pertadbiran politik (PM dan kabinetnya) akan menyalahkan pegawai kerajaan. Dalam pegawai kerajaan pulak, Ketua Pengarah Malaysia akan menyalahkan Pengarah-pengarah Negeri. Lepas tu, Pengarah Negeri pulak akan menyalahkan Pegawai Daerah dan seterusnya yang paling bersalah ialah pegawai di bawah yang dikambinghitamkan. Ini banyak berlaku dalam bidang pendidikan.
Aku tidak tahu sama ada depa tu lupa atau buat-buat lupa. Yang melantik pegawai ni ialah Pegawai Daerah, diperkenankan oleh pengarah Negeri, seterusnya oleh Ketua Pengarah Malaysia. kalaulah pegawai bawah tu BODOH, pegawai daerah tu 2X BODOH, Pengarah Negeri tu 3X BODOH, Ketua Pengarah Malaysia tu 4X BODOH, ... dan akhir sekali yang paling BODOH ialah PM Malaysia le. Dia yang melantik puak-puak BODOH ni.
Lihat saja kes Kak Lembu Zat. Siapa yang BODOH, Kak Zatkah? Bang Mahyudinkah? atau Bang Jibkah?
Bila lagi amalan menyalahkan orang bawah diteruskan? Orang atas pun manusia biasa juga, depa bukan Tuhan maupun Nabi.
HARAMJADAH. HARAMJADAH. HARAMJADAH.

Miss Vee berkata...

politik kalau tak der rasuah akan jadi mudah & mendahulukan kepentingan rakyat ...politik bila banyak rasuah mcm malaysia lah jadinya..... pegang kuasa sampai kemati !!

OMG !! What The Hell ?? >>> CLICK HERE !!

Tanpa Nama berkata...

Sebab BODOH lh 'mereka' dpt memerintah malaysia sekian lama...maka soalnya, siapa sebenarnya yang lebih BODOH dlm perkara ini.?

Sikumbang Jati berkata...

Najis atau umno perintah msia ni pun bukannya sokongan mejoriti, menang secara menipu.

Tanpa Nama berkata...

Feri Korea Selatan karam korbankan lebih 300 nyawa - PM Korea Selatan letak jawatan- rakyat respect...MH370 hilang @terhempas di Lautan Hindi-PM Malaysia tak letak apa2 pun- rakyat suspect..

Anti Fitnah berkata...

Kepada Anon April 28, 1.33 AM,
Siapa yang menyokong BN, depalah yang bodoh. Hang sokong BN tak? Kalau hang sokong, maka hang pun 2 x 5. BN tipu dengan menggunakan semua agensi kerajaan untuk mendapatkan kuasa. Mana ada di dunia ini, kerajaan yang yang majoritinya hanya 47% dapat menjadi kerajaan???? Kalau itu bukan TIPU, ....
Yang bodoh tu ..... MELAYU sebab dah tahu pemimpin depa tipu, tak pa. Janji Melayu memerintah. Yang memerintah tu Melayu haprak. Awat Melayu dalam PAS, PKR, DAP, ... tak mampu merintahkah? Atau depa tu bukan Melayu sebab menyertai PR?????