24 Dis 2013

"Himpunan Guling Kerajaan" Fitnah Lama Yang Didendang Semula


Himpunan guling kerajaan hanya fitnah - Khalid Samad

SHAH ALAM: Dakwaan kononnya perhimpunan pada 31 Disember nanti adalah usaha sesetengah pihak untuk mengguling kerajaan adalah fitnah golongan yang tidak bertanggungjawab.

Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Abd Samad pada satu sidang media pagi ini menjelaskan, himpunan tersebut hanya untuk menyatakan rasa tidak puas hati rakyat berhubung dengan keputusan kerajaan menaikkan kadar harga beberapa perkhidmatan dan pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).

Katanya lagi, tuduhan 'menggulingkan kerajaan' adalah satu tindakan kotor pihak tertentu untuk menggagalkan perhimpunan tersebut serta memastikan suasana yang tidak aman dan mendatangkan kekecohan.

"Tuduhan mengatakan himpunan pada 31 Disember itu sebagai usaha untuk menggulingkan kerajaan adalah fitnah yang dilemparkan oleh pihak yang tidak bertanggunhjawab.

"Ia sebagai usaha untuk menggagalkan himpunan dan secara tidak langsung bertujuan menimbulkan suasana yang tidak aman dan boleh mendatangkan kekecohan.

"Kita tegas himpunan tersebut hanya untuk menyatakan bantahan kepada keputusan kerajaan yang terus menekan rakyat dengan kadar kenaikan yang melampau serta pelaksanaan GST yang tidak sepatutnya," jelasnya.

Jelas beliau, Pakatan Rakyat sentiasa menghormati prinsip demokrasi bahawa setiap peralihan kerajaan dilakukan secara aman melalui pilihan raya.

Katanya, Pakatan Rakyat tidak sesekali mengambil alih kerajaan melalui kekerasan tanpa melalui sokongan serta mandat rakyat.

"Kita hormati demokrasi, setiap peralihan kuasa kita akan lakukan melalui proses pilihan raya yang aman.

"Bukan cara kita dalam Pakatan Rakyat mengambil alih kerajaan dengan cara kekerasan, kita memerlukan mandat sepenuhnya dari rakyat barulah pemerintahan itu dapat dilakukan dengan adil, aman dan saksama," sambung beliau.

Beliau juga menasihati mereka yang hadir pada perhimpunan itu supaya mengawal tingkah laku dan tidak menimbulkan provokasi yang boleh mendatangkan ketegangan.

Jelasnya, kerjasama baik antara pihak berkuasa dan mereka yang hadir akan dapat memastikan luahan tidak puas hati kepada keputusan kerajaan itu dapat berjalan dengan baik, lancar dan aman. -HD

ULASAN GB

Sebenarnya, gelaran "Himpunan Guling Kerajaan" adalah taktik lama yang dikumandang untuk menggagalkan sebarang perhimpunan rakyat.

Sebelum PRU13 dahulu iaitu sewaktu BERSIH ingin mengadakan perhimpunan BERSIH 3.0, istilah "himpunan guling kerajaan" telah dimainkan. KPN ketika itu Tan Sri ismail Omar telah mengeluarkan kenyataan untuk memburu dalang himpunan guling kerajaan berkenaan.


Menteri KDN sewaktu itu, Hishamuddin Hussein dan Pendaftar Pertubuhan (ROS) telah mengisytiharkan pertubuhan BERSIH sebagai haram, sejurus sebelum perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai. Tetapi Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur kemudiannya telah membatalkan pengisytiharan menteri berkenaan.

Hakim Datuk Rohana Yusof dalam penghakimannya berkata BERSIH telah berjaya membuktikan kesnya dalam mencabar pengisytiharan kerajaan bahawa ia sebuah pertubuhan yang menyalahi undang-undang.

Kini episod itu berulang semula. Sepertimana yang GB pernah ulas sebelum ini:

Kerajaan yang ada tidak perlu digulingkan oleh rakyat. Hukum kebenaran dan keadilan akan berjalan dimana sesebuah kerajaan akan terguling dengan sendirinya apabila ia sudah tidak layak untuk memerintah negara.

Olehi itu tidak ada perhimpunan untuk menggulingkan kerajaan. Yang ada ialah satu perhimpunan membantah kenaikan kos hidup, bukan perhimpunan untuk menggulingkan kerajaan

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Ini semua tektik penjajah dan Zionis.Dulu penjajah British gunakan cap "Komunis" dan "Pendehaka".Zionis pula guna cap "Pengganas" dan "Ektrimis".NGO-NGO yg buat bantahan dan buat tuduhan itu agaknya terdiri dari orang-orang kaya yg tak hirau tentang kenaikan harga barang harian, tol, tarik letrik dan yg lain-lain.Jadi penyokong dan pencacai diri sendiri akan merana.