14 Nov 2013

Mahkamah Mesir Perintahkan Tempoh Darurat Ditamatkan


Kaherah - Mahkamah Mesir, pada Selasa (12/11) waktu tempatan, memerintahkan agar status keadaan darurat negara ditamatkan dua hari sebelum jadual sebenar pencabutan status tersebut.

Status darurat dikuatkuasakan tiga bulan untuk menumpaskan demontrasi gerakan Islam. Pengadilan tata usaha negara menyatakan dalam amar keputusannya bahawa menurut perhitungan keadaan darurat akan berakhir pada Selasa, demikian pejabat berita Mesir MENA melaporkan.

Kementerian Dalam Negeri dan tentera menyatakan, mereka akan terus menguatkuasakan darurat sampai mereka menerima pemberitahuan secara rasmi.

"Angkatan bersenjata secara rasmi belum diberitahu tentang keputusan mahkamah itu, dan akan tetap meneruskan darurat sehingga malam dalam beberapa jam," kata kementerian dalam satu pernyataan yang dikutip pejabat berita AFP.

Presiden sementara Mesir yang dilantik pihak tentera, Adly Mansour menyatakan, keadaan darurat pada 14 Ogos kerana kekerasan melanda Mesir setelah polis membubarkan dua protes besar yang didirikan para pendukung presiden yang digulingkan Mohamed Mursi.

Pengusiran tersebut menimbulkan ratusan korban jiwa.

Keadaan darurat dan jam malam semula akan berlaku selama sebulan sejak 14 Ogos tetapi pemerintah memperpanjangnya hingga dua bulan pada 12 September.

Sebelum keputusan pengadilan Isnin (11/11), jam malam dikuatkuasakan antara pukul 01.00 dan pukul 05.00 waktu tempatan. Menurut perlembagaan sementara yang ditandatangani oleh Mansour, perpanjangan masa keadaan darurat akan memerlukan referendum.

Keadaan darurat memberikan kekuasaan lebih besar kepada tentera yang berada di jalan-jalan untuk menangkap, khususnya pada saat jam malam.

"Dalam praktik, keadaan darurat hanya digunakan untuk jam malam dan kekuatan menangkap bagi tentera," kata Ketua Hak Asasi manusia di Mesir, Heba Morayef.

"Ini simbolisme Kementerian Dalam Negeri tampak memiliki keyakinan ini, bahawa undang-undang represif merupakan pencegah," katanya.

Tiada ulasan: