18 Nov 2013

Laporan Peguam UK: Kudeta Mesir Telah Melakukan Jenayah Perang


Beberapa orang Peguam di UK telah menyatakan tentera Mesir dan kerajaan sementara negara itu telah melakukan jenayah kemanusiaan di dalam beberapa pertempuran sejak Presiden Mohamed Morsi digulingkan pada bulan Julai lalu, demikian lapor Al-Jazeera.

Dalam satu laporan yang dikeluarkan pada hari Sabtu semalam, sepasukan peguam berprofil tinggi menyatakan pihak kudeta Mesir telah melakukan beberapa jenayah dan pencabulan hak asasi manusia.

Laporan ini mendokumentasikan hasil siasatan mereka yang telah dilakukan sejak bulan Ogos.

"Bukti yang telah dikumpulkan di dalam siasatan kami menunjukkan wujud kes prima facie bahawa jenayah berikut telah berlaku: pembunuhan, hukum penjara yang menyalahi undang-undang, penyiksaan, penindasan terhadap satu kumpulan yang dikenal pasti (IM), penghilangan paksa orang-orang serta lain-lain perbuatan yang tidak berperikemanusiaan yang dengan sengaja menyebabkan kesengsaraan atau kecederaan yang serius ke atas tubuh, mental dan fizikal, " kata Tyab Ali, salah seorang peguam utama dalam kes ini.

Beliau berkata suspek utama tidak hanya melibatkan para askar tetapi termasukah pegawai-pegawai atasan pihak tentera.

Pasukan undang-undang, termasuklah peguam hak asasi manusia Michael Mansfield yang berpangkalan di UK, dan pakar undang-undang antarabangsa dari Afrika Selatan John Dugard, telah dilantik oleh sayap politik Ikhwan Muslimin, Parti Kebebasan & Keadilan (FJP), ahli-ahli Majlis Syura serta diketuai oleh sebuah firma undang-undang hak asasi manusia yang berpangkalan di London, Peguamcara ITN.

Rory Challands Al Jazeera, melaporkan dari Kaherah berkata pasukan undang-undang itu telah mencari apakah langkah seterusnya yang boleh dilakukan terhadap kes pencabulan hak asasi manusia berkenaan.

"Saluran yang dikenalpasti ialah berkemungkinan besarnya (dibawa ke) Mahkamah Keadilan Antarabangsa di The Hague atau Mahkamah Jenayah Antarabangsa untuk melihat samada mereka bersedia untuk melakukan pendakwaan (terhadap mereka)," kata wartawan kami.

Media kerajaan Mesir melaporkan pada hari Sabtu bahawa panel hakim Mesir telah membuat satu cadangan yang tidak terikat kepada mahkamah pentadbiran, supaya FJP itu dibubarkan.

Terdahulu pada hari Sabtu, Ikhwan Muslimin yang dipimpin pakatan berkata ia bersedia untuk dialog kebangsaan untuk menamatkan kebuntuan politik yang melanda negara ini dan membunuh lebih daripada 1,000 orang, kebanyakannya penyokong Mursi, sejak 3 Julai lalu selepas pihak tentera bergerak menyuraikan para penunjuk perasaan.

Ikhwan Muslimin, selama beberapa dekad menjadi sebuah pergerakan bawah tanah yang tidak bersifat ganas, telah menafikan mendukung penggunaan kekerasan malah berkata pihak tentera yang sebenarnya telah melakukan kudeta dan yang telah menjejaskan iklim demokrasi yang telah berjalan selepas pemberontakan popular yang telah menggulingkan Presiden Hosni Mubarak pada tahun 2011.

Ia masih belum dapat diketahui samaada pihak kerajaan atau pemimpin-pemimpin tertinggi Ikhwan Muslimin yang telah menolak secara terang-terangan sebarang dialog dan masih tetap menegaskan Mursi sebagai presiden yang sah, bersedia untuk berkompromi atau tidak. -aljazeera/terjemahan bebas: GB

Tiada ulasan: