23 Okt 2013

Tak Akui Rejim Kudeta Mesir, 122 Negara Keluar Sidang Menteri Luar


Suasana kosong ketika sambutan menteri-menteri luar rejim kudeta Mesir, Nabil Fahmi, di sidang Majlis Umum PBB pada 16 hingga 26 Oktober ini menjadi perbincangan ramai warga Mesir.

Ketika Nabil menyampaikan ucapan aluannya, terlihat banyak sekali kerusi perwakilan negara yang kosong. Ada 122 perwakilan negara yang tidak mengikuti sidang tersebut.

Oleh karenanya, Nabil hanya menyampaikan aluannya di hadapan beberapa kerat negara yang tersisa di ruangan sidang. Kebanyakan negara itu adalah negara-negara yang mendukung kudeta. Di antaranya Saudi, Iran, Israel, Emirat, Kuwait, Syria, Benin, Togo, Gambia, dan Croatia.

Suasana ini jelas sangat berbeza ketika dalam kesempatan yang sama pada tahun 2012 lalu, Presiden Mursi yang juga mengetuai rombongan delegasi Mesir berpidato di Majelis Umum PBB yang dihadiri dari pelbagai negara.

Beliau mendapat sambutan yang sangat hangat dari para perwakilan berbagai negara. Bahkan tercatat tidak ada satu pun negara yang tidak hadir dalam sidang pembacaan aluan Presiden Mursi saat itu, seperti terlihat dalam video dibawah ini. -islamedia


3 ulasan:

nordin omor berkata...

Tahniah kepada pemimpin yang faham akan kebenaran.dan selamat tinggal penyanggak.

Tanpa Nama berkata...

Tokwan tertarik ungkapan Nordin Omor, berhemah bermaksud mendalam cuma yang pendengaran dipekakan, pengelihatan digelapkan dan lidah dikelukan saja yang masih BODOH DAN MENDIAMKAN diri.
Barangkali dari 122 yang keluar agak-agak Malaysia ada ke...

Tokwan Perak

Tanpa Nama berkata...

Even dari negara bukan Islam pun tidak ikhtiraf pemerintahan kudeta.

HANYA MUNAFIK SAHAJA IKHTIRAH KERAJAAN HARAM INI. INI SALAH SATU BALASAN ALLAH KEPADA KERAJAAN HARAM MESIR DAN JUGA PETUNJUK KEPADA KITA MANA NEGARA ISLAM YANG SEKARANG DIPERINTAH OLEH GOLONGAN MUNAFIK (SAUDI, IRAN (INI TAK PAYAH CAKAP FAHAMAN SYIAH BIASALAH TU), ISREAL (MUSUH N0.1 ORANG ISLAM), KUWAIT DAN SYRIA.

R4BIA FOR FOREVER MUNAFIK LEADER.