31 Ogo 2013

Penyokong Dr.Mursi Kembali Berhimpun Semalam - updated


Ribuan penyokong Ikhwanul Muslimin dilapor meneruskan protes terhadap kerajaan sementara Mesir yang disokong tentera di seluruh negara, semalam.

Aksi yang dilakukan para pendemo ini nampaknya tidak menghiraukan serauan dari pihak keselamatan Mesir yang akan menggunakan cara kekerasan bila demonstrasi berakhir dengan kekecohan.

Menurut AFP, Sabtu (31/8/2013), penangkapan dari beberapa pemimpin Ikhawnul Muslimin (pendukung Morsi) pada Jumaat 30 Ogos merupakan yang terbesar sejak peristiwa demonstrasoi massa turun ke jalan dua minggu lalu.

Jurucakap pegawai berkata kepada Al-Jazeera, protes berlaku di beberapa kawasan termasuk Nasr City, Mohandessine, Giza, Zagazig, Menuofia dan Dakahlia dalam kawasan Delta Nil.

"Perhimpunan menuntut keadilan ke atas presiden digulingkan, Mohammed Mursi, turut melibatkan kawasan Shoubra al-Kheima, Qalyobua iaitu kampung halaman Mursi," katanya.

Protes yang terbaru itu melibatkan tindakan peserta yang hanya duduk secara aman sebelum solat Jumaat dipercayai bertujuan menguji kesabaran pihak berkuasa terhadap mereka.

Asa yang berjalan sambil meneriakkan nyanyian seperti "ayuh bangun, jangan takut, tentera harus pergi," dan nyanyian lainnya seperti "menteri dalam negeri Mesir adalah preman dan negara kita (Mesir) adalah Islam bukan sekular."

Susulan kebangkitan protes, pasukan keselamatan Mesir bertindak menutup semua jalan utama ke masjid Raba Al-Adaweya, termasuk laluan ke Dataran Tahrir, selain menutup bangunan kementerian pertahanan serta balai polis Al-Azbakia.

Kementerian Dalam Negeri yang melabelkan penyokong Mursi sebagai penimbul huru-hara dalam satu kenyataan berkata, pasukannya akan tetap bertegas dengan sebarang perbuatan mengancam keselamatan negara selain polis berhak menggunakan kekerasan dalam mempertahankan harta awam dan persendirian.

TERKINI:

Enam orang terbunuh dan 190 orang cedera dilaporkan semalam setelah berlaku pertempuran diantara piha keselamatan dan [ara demonstran.

Lima orang, termasuk dua orang pegawai keselamatan dilaporkan turut terbunuh di Kaherah. Sementara satu orang lainnya terkorban di kota pesisir.

Kenyataan rasmi tersebut dilaporkan oleh Menteri Kesihatan Mesir.

Menurut media tempatan , demo pada Jumaat semalam merupakan demo yang lebih besar dari demo Jumaat minggu lalu. Pihak Ikhawanul Muslimin juga telah menyiapkan taktik baru dalam menggerakkan aksi demo.

Strategi Ikhwanul Muslimin adalah menjauhi tempat utama kota Kaherah disebabkan pihak polis sudah berjaga dengan kereta kebal dan berlapis-lapis pasukan keselamatan.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

besar kemungkinan nenek moyang Al-sisi dr keturunan Firaun...