24 Jun 2013

[VIDEO] 26 Aktivis Ditahan Termasuk Chegubard, Adam Adli & "Auntie Bersih"

Seramai 26 aktivis yang mengadakan perhimpunan mendesak pemimpin Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) meletak jawatan ekoran penipuan pilihan raya ditahan polis pagi ini di depan bangunan Parlimen.

Mereka antara 50 aktivis yang disuraikan pagi tadi dari tapak perkhemahan yang didirikan di Padang Merbok selepas himpunan Black 505 Sabtu lalu.

Kumpulan berkenaan mengadakan protes dengan berbaring di atas jalan sejak 10 pagi tadi di satu kawasan jalan utama menuju bangunan Parlimen.

Kumpulan ini terdiri dari gabungan NGO anak muda termasuklah GM13, NGO Royalti, Asalkan Bukan Umno (ABU), Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) dan Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM).

Suasana bertukar tegang kira-kira sejam kemudian apabila kumpulan tersebut cuba melepasi sekatan 300 anggota polis yang berkawal di pintu pagar Parlimen.

Kumpulan berkenaan bagaimanapun tidak berjaya melepasi sekatan tersebut.

Aktivis siswa, Safwan Anang, Ekhksan Bukhari serta Akram Ahmar kumpulan pertama ditahan polis pada kira-kira 11.10 pagi. Susulan itu, sebilangan lagi peserta menyerah diri kepada polis sebagai tanda solidariti.

Mereka termasuk Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisham Shaharin, aktivis siswa Adam Adli dan Annie Ooi Siew Lan atau nama popularnya, ‘Untie Bersih’ diikuti beberapa yang lain.

Semua yang ditahan dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi.

Kira-kira jam 11.50, Ahli Parlimen dari Pakatan Rakyat, Khalid Samad hadir menenangkan peserta himpunan sekaligus menerima memorandum kumpulan terbabit.

Antara tuntutan termasuk mendesak SPR diletakkan di bawah Parlimen, menubuhkan Suruhanjaya Diraja menyiasat peranan SPR dan jabatan pendaftaran negara atas isu yang berbangkit pada PRU lalu.

Selain itu, mereka turut menunut Parlimen membincangkan tentang penipuan dakwat kekal dan perletakan jawatan dan permohonan maaf secara terbuka oleh Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Yusof.

Dalam ucapannya, Khalid berkata, beliau akan menyerahkan memorandum tersebut kepada pihak berkenaan dan akan turut membangkitkan perkara itu dalam persidangan Parlimen.

Beliau turut meminta agar peserta berkenaan beredar selepas menerima memorandum tersebut.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Dang Wangi, ACP Zainuddin Ahmad mengesahkan 26 orang ditahan dalam perhimpunan tersebut.

Terdahulu, berpuluh-puluh khemah peserta terbabit dimusnahkan pegawai penguatkuasa Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) di Padang Merbok pada 4.30 pagi tadi. -KD




Harris: Desak Polis Bebas Segera Tahanan


Pengerusi Asalkan Bukan Umno(ABU) Harris Ibrahim mengesa polis membebaskan rakan-rakan mereka yang berhimpun di depan bangunan Parlimen pagi tadi, “Kita akan sediakan guaman dan sekiranya mereka yang ditahan masih belum dilepaskan oleh polis, kita akan mengadakan bantahan di hadapan Balai Polis Jinjang, malam ini,” katanya.

Dalam demonstrasi di hadapan Bangunan Parlimen tadi, kira- kira 26 individu ditahan polis termasuk seorang perempuan.

Bantahan yang disertai kira-kira 150 orang lagi mengadakan protes dengan berbaring di atas jalan berkenaan sejak jam 10 pagi ini.

Keadaan bertukar tegang kira-kira sejam kemudian apabila kumpulan tersebut, yang antara lainnya dipimpin aktivis siswa Adam Adli, cuba melepasi sekatan polis yang berkawal di kedudukan kira-kira 800 meter dari pintu pagar Parlimen.

Dalam pada itu, Harris menjelaskan perkhemahan Blackout 505 sebulat suara untuk menghentikan aktiviti perkhemahan di Padang Merbok yang mendesak pimpinan tertinggi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) meletak jawatan.

Menurut Haris pihaknya dan beberapa pertubuhan NGO yang lain akan membincangkan tindakan seterusnya dalam masa beberapa hari lagi.

Bagaimanapun, tindakan itu tidak bermakna NGO terbabit mengalah dengan pihak berkuasa.

“Pagi tadi kira-kira jam 4.30 pagi, pegawai penguatkuasa Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) bersama polis bertindak merampas khemah kami.

“Tetapi kami tenang sebab kami sudah sebulat suara untuk menamatkan perkhemahan ini. Kami izinkan mereka mengambil khemah tanpa sebarang tentangan,” katanya kepada Tv Selangor ketika ditemui di Padang Merbok.

Semalam DBKL mengarahkan peserta perhimpunan itu menanggalkan khemah mereka kerana tindakan mendirikan khemah di tempat awam, menyalahi Undang-undang Kecil Kerajaan Tempatan (Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur) 1992 iaitu berkumpul tanpa permit dan kesalahan mendirikan khemah mengikut Akta Jalan, Parit dan Bangunan 1974.

Bagaimanapun, peserta masih lagi mendirikan khemah semula sebelum DBKL bertindak merampas kira -kira 50 khemah pagi tadi.
-selangorku

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Melihat gelagat Anuar kali ini membuat aku kecewa tahap4, ibarat cancer dah tak ada harapan utk sembuh. Seronok sakan berada dibilik nyaman mengadap hidangan istemewa dlm parliment bersama2 grombolan UMNO keparat tapi penyokong dihidangkan dengan penyepak, terajang dan penumbuk dari pihak polis dlm keadaan cuaca jerebu dan panas. Digari dan disumbat dlm lockup. Sepatutnya selepas selesai mengangkat sumpat Anuar patut berada bersama penyokong diluar yg bergadai nyawa bukan bersenang2 dgn puak pelampau UMNO. Terimakasih Anuar, anda memang tidak layak lagi utk mengetuai pemimpin pembangkang menentang UMNO/BN laknatullah. Kami mahukan pemimpin baru yg perihatin penderitaan rakyat dan bersama2 pengikut dlm susah dan senang. Bukan susah pengikut tanggung, senang utk diri sendiri, inilah warna Anuar yg sebenarnya..

Tanpa Nama berkata...

adoyai...anon 9.34pm
adoyai...adoy...

Andre Irwan berkata...

Aduhai anon June 26, 9.34pm:

Kau manusia paria yang sudah aku lihat sejak kebelakangan ini.
Kaulah manusia yang selalu cuba menyesatkan manusia.
Kau ni ibarat iblis sebab suka membuat fitnah dan suka menjadi "batu api".
Kaulah manusia yang tidak sanggup mempertahankan kebenaran sebaliknya memperlekehkan orang lain yang berbuat sedemikian.
Apa-apa pun, kau ni memang HARAMJADAH, HARAMJADAH, HARAMJADAH. Silap-silap kau ni anak haram yang keluar dari lubang dubur mak kau.
Minta maaf tuan punya blog. Bila bercakap dengan iblis, kadang-kadang kita harus guna bahasa kasar sebab kan depa tu iblis. Bersopan santun dengan iblis ni, perbuatan yang sia-sia. Ibarat curah air ke daun keladi.