4 Jun 2013

Rakyat Beritahu Najib, Yang Ini Bukan Persepsi, Tetapi Realitilah!


Semalam Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menyatakan salah satu kelemahan yang harus diperbaiki jenteranya ialah dalam aspek menangani 'perang persepsi'.

"Ini yang mungkin kita boleh perbaiki, bagaimana kita harus menangani perang persepsi - bukan realiti tapi persepsi," ujarnya dalam ucapan sempena himpunan bulanan Jabatan Perdana Menteri, di Putrajaya, semalam.

Dana Najib berkata lagi:

"Namun masih ada pihak yang hendak pertikai keputusan pilihan raya...," ujarnya lagi.

Benar, Pakatan pertikaikan keputusan pilihanraya sepertimana Najib katakan, tetapi Pakatan akan memfailkan 35 petisyen sedangkan UMNO BN akan memfailkan lebih 50 petisyen. Sekarang siapa yang lebih mempertikaikan keputusan pilihanraya jika bukan kamu UMNO BN sendiri?

Apa yang disampaikan oleh Najib itu seperti satu sindrom penafian bahawa sekalipun UMNO BN berjaya membentuk kerajaan dengan 133 kerusi di parlimen, tetapi hakikatnya telah berlaku pengurangan sebanyak 7 kerusi bagi pihak UMNO BN yang telah dirampas oleh Pakatan Rakyat. Di peringkat DUN pula, secara keseluruhannya, UMNO BN kehilangan 71 kerusi yang dirampas oleh Pakatan.

Lebih buruk lagi sekali BN berjaya merampas Kedah dari PAS, tetapi ketiga-tiga negeri PR yang lain - Selangor, Penang and Kelantan - kesemuanya menang dengan majoriti lebih 2/3:

Selangor - Pakatan 44, BN 12
Penang - Pakatan 30, BN 10
Kelantan - Pakatan 33, BN 12

Sementara BN tidak mempunyai 2/3 majoriti di negeri-negeri berikut:

Perak BN 31 PR 28
Terengganu BN 17 PR 15
Kedah BN 21 PR 15
Negeri Sembilan 22 PR 14

Pertama kali dalam sejarah, BN kehilangan deposit di dua kerusi DUN di Pulau Pinang iaitu

DUN Pengkalan Kota - Pakatan 15,403 BN 1,803
DUN Berapit - Pakatan 16,995 BN 2,230

Jangan lupa, di kerusi parlimen, UMNO BN sudah kalah di Semenanjung dan hanya diselamatkan oleh kerusi dari Sabah dan Sarawak:

Pakatan : 80 BN : 76


Menarik juga untuk diberikan perhatian: Kelima-lima pegawai Datuk Seri Najib Razak kalah di kerusi yang ditandingi mereka pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13) kali ini. Mereka ialah dua pegawai khas beliau tewas kepada calon PAS di Kedah, Datuk Shahlan Ismail dan Datuk Latt Shariman Abdullah. Shahlan tewas dengan majoriti 3,935 kepada calon PAS Datuk Mahfuz Omar di kerusi Parlimen Pokok Sena, manakala Latt Shariman pula tewas kepada calon PAS Mohd Nasir Mustafa dengan majoriti 1,044 di kerusi dewan undangan negeri (DUN) Kubang Rotan. Setiausaha Politiknya di Kementerian Kewangan, Datuk Mohd Shafei Abdullah tewas kepada calon PKR, Datuk Dr Tan Kee Kwong dengan majoriti yang lebih besar sebanyak 5,511 berbanding keputusan yang diperoleh pada tahun 2008. Dua lagi pegawai khas beliau yang tewas di kerusi Parlimen adalah Datuk Mohamad Fatmi Che Salleh di Kota Baru dan Datuk Mohamed Suffian Awang di Kuantan.

Dan di dalam senarai TOP 20 Majoriti Tertinggi, hanya satu sahaja untuk BN, sementara 19 yang lain dikuasai Pakatan.
,br>

Dan yang menarik dan yang amat tidak disukai Najib, beliau sebenarnya sudah tewas di tangan Anwar Ibrahim!

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

pasti kematian atunya dan kes scorpene adalah realiti bukan persepsi kegelisahan majoriti rakyat Malaysia adalah realiti bukan persepsi

Tanpa Nama berkata...

adalah realiti bhw kemenangan PR dlm pilihanraya umum 13 telah disamun dan dirompak oleh perompak2 dan penyamun UMNO/BN.....

Tanpa Nama berkata...

Kalau bukan kerana undi pos, undi hantu yg undi lebih sekali contoh yg nyata papagamo disenaraikan 2 tempat mengundi tapi akhirnya deleted 1 bila dihebohkan di alam maya. Pengundi warga CIMB yang jelas terkapai bila disoal oleh petugas PR. Tapi umno BN kata mamak. kalau mamak mestilah boleh betah balik bila di soal. Ini sengap jer.. warga M'sia ker?. Lani satu blog melaporkan Perdana Menteri Bsngladesh mrngesahkan warganegaranya mengundi di PRU Malaysia...apa macam beb. Jika bukan kerana pengkhianat ni saya jangkakan undi majoriti BN setakat 25% jer. Memang patut PR memerintah Malaysia selepas PRU13. WAJARLAH PETISYEN PRU13 TERTINGGI DALAM SEJARAH HINGGAKAN BN PUN TURUT BUAT PETISYEN LEBIH BANYAK DRP PR. DGN PETIYEN BN MENJELASKAN LAGI KEBENARAN PENIPUAN DLM PRU13. TAPI AWAS WAHAI PR ...UDANG DISEBALIK MEE PETISYENNYA BN NI.