Seorang Lagi Anggota Terkorban, Pertempuran Di Semporna


Seorang lagi anggota keselamatan negara terkorban, kali ini dalam pertempuran dengan kumpulan penceroboh di kampung Selamat, Semporna, Sabah iaitu kira-kira 150 kilometer dari Kampung Tanduo, Felda Sahabat 17, Lahad Datu malam tadi.

Menurut sumber polis, pertempuran yang berlaku pada pukul 8 malam itu turut menyebabkan seorang anggota cedera.

Difahamkan anggota polis Jabatan Siasatan Jenayah Berat (D9) Lahad Datu dan Tawau telah digegaskan ke sana bagi memberi bantuan.

Difahamkan penceroboh merancang menyerang Balai Polis Lahad Datu.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar ketika dihubungi Bernama mengesahkan kejadian itu namun enggan mengulas lanjut kerana identiti kedua-dua anggota keselamatan itu belum dikenal pasti.

Kelmarin, dua anggota komando polis VAT 69 terkorban dan tiga lagi anggota pasukan keselamatan negara cedera selepas berlaku insiden tembak-menembak apabila kumpulan penceroboh itu bertembung dengan pasukan keselamatan negara.

Dilaporkan 12 orang daripada kumpulan penceroboh turut terbunuh.

Dua yang terkorban ialah ASP Zulkifli Mamat, 29 dan Sarjan Sabarudin Daud, 46. - Bernama

32 comments:

View Comments/Post a Comment

32 comments:

Zab said...

Kenapa Menteri Pertahanan tak ambik alih? Kenapa tak dijalankan operasi tentera besar2an? Kenapa biar Polis sebagai lead agency dalam hal keselamatan negara? Banyak betul persoalan terutama tentang respons di pihak kita. Ini menyebabkan saya tertanya2, adakah sesuatu yang ingin disembunyikan? Ini bukan penjenayah biasa atau operasi counter terrosism biasa.

Anonymous said...

bila army ambik alih 100%..ini bkn kerja polis..

E-100_Jagdpanzer said...

inikan dikatakan ATM telah dianak tirikan sejak zaman mahadeth pandikutty lagi..pentingkan polis a.k.a samseng negara yg bikin kerja2 keselamatan negara...kepala bapak apa sistem mcm tu...nak harap aset persenjataan yg polis ada skg??...alahai...jika malaysia ni diancam sekali lagilah...baru barua2 ni yg dulu pandang ATM mcm sampah je mintak tolong jaga nyawa anak bini diorg...opsssss sekali perut buncit diorg dek melahap harta rakyat secara haramjadah ni...wahai warga ATM dari pangkat bawahan hingga keatas...PRU-13 ini kali kita kasi jahanam parti pengkhianat negara,bangsa & tanahair dari BARUA/BANGSAT/BABI NEGARA---->(BN) ...xder tapi2 lagi dah...musuh diluar skg dah nampak sikap kerajaan BARUA ni pandang keselamatan negara kita dipandang enteng skg...x ambik peduli pasal keselamatan negara dan nyawa rakyat janji perut diorg kencang dok menkedarah harta dan hak rakyat...

Anonymous said...

Polis diberi tugas settlekan benda ni utk jadikan kes ni namapak seperti hanya kes dlam negeri bukan antarabangsa.. kalau army ambil alih ia akan jadi kes besar dan akan melibatkan banyak negara ... termasuk negara2 yang memang dah lama geram dengan malaysia .. selagi polis pegang kes ni negara luar hanya boleh lihat dari luar tapi tak boleh campur sebab ini masalah dalaman negara .. bila dah terlalu kritikal baru army akan sapu habis semua penceroboh tu ..

Waris said...

Terus terang aku cakap... dari sudut kemanusiaan dan semangat patriotik aku sangat simpati dengan polis2 yg terkorban ni.

Tapi bila mengenangkan kembali kezaliman polis terhadap rakyat semasa perhimpunan dahulu aku rasa biarlah mereka rasa berkali ganda apa yg rakyat rasa..

Sebaiknya hantarkan anjing2 berkepala merah ke sana. Itu musuh sebenar kamu semua. Kamu boleh bertemput semahunya hingga titisan darah terakhir. Bukan bertempur dengan rakyat tanpa senjata.

Mohon maaf kalau ada yg terasa terutama waris2 mangsa. Serupa juga perasaan waris2 pakcik2 yg disepak terajang ol3h anjing2 kerajaan pada perhimpunan bersih 2 tempohari.

Anonymous said...

MANA PERGI PASUKAN KOMANDO DAN PASUKAN ATUR GERAK CEPAT ATM KERANA MEREKA TELAH TERBUKTI DIHANTAR KE TIMOR LESTE DAN DIIKTIRAF OLIH DUNIA YANG MENGAMAN NEGARA ITU DI MALASIA MEREKA DIANGGAP SAPERTI GUAQRD KILANG BESI BURUK, SAMPAI 4 ORANG DAH MATI MASIH TIDAK GUMA ATM,

XUMNO said...

Pertamanya, Zahid sekarang sedang menggeletar menyorok belakang Kak Mah. kedua, sekarang terjawab mana perginya baki2 penceroboh yang tidak tertangkap di Lahad Datu.

Anonymous said...

Aku setuju sangat dengan Waris punya komen. Memanglah dari segi kemanusiaan kita bersimpati terhadap keluarga anggota polis yg terkorban tu tetapi pada masa yg sama boleh dikatakan polis kalau dengan rakyat negara sendiri bukan main lagi tetapi bila berhadapan dengan lawan yg sama kuat baru gelabah macam jakun tengok bulldozer. Lawan lar kenapa tak lawan? Mana FRU yg selalunya gagah terbilang? Pergilah lawan org2 sulu di Sabah nun. Tunjukkan kepada kerajaan betapa berbaloinya anda semua diberikan 2 kali pelarasan gaji berbanding kakitangan awam yg lain.

Amuraria said...

hantar anjing-anjing kepala merah kesana yang pandai sepak terajang para demo yang bersenjatakan air mineral sahaja ! lagi satu vat 69 tu bunyi macam arak mahal ja,tarak nama lain yang lagi baik ka ? ABU jangan lupa !

Anonymous said...

Jangan terperanjat kalu pemimpin UMngok dan SPR berkata pilianraya di SABAH saja diTANGGUHkan kerana huruhara...Pemimpin Pakatan Rakyat kena berhati hati..

Anonymous said...

Jangan terperanjat kalu pemimpin UMngok dan SPR berkata pilianraya di SABAH saja diTANGGUHkan kerana huruhara...Pemimpin Pakatan Rakyat kena berhati hati..

belatok merah said...

kita nak tahu juga penceroboh yang baru datang ka atau kumpulan yang sama dngan kampong tanduo , kalau orang yang sama macamana bolih terlepas dari kawalan sehinga 150 km kalau kumpulan baru macamana kawalan pantai sehingakan musuh masih bolih masuk dengan mudah, kumpulan ni bukan cangih pun , kalau lah penceroboh ini cangih mungkin apa akan terjadi dengan sabah

shelby said...

Yang amuria said anjing2 kepala merah skop tugasnya bukan utk menjaga persempadanan atau unit tempur bersenjata,mereka hnylh polis anti rusuhan or polis simpanan..maka VAT commandos yg layak menyelesaikan kes trsebut..fahamilah skop kerja unit2 yg di wujudkan..

Anonymous said...

❖ PENCERAHAN ISU 'LAHAD DATU' ❖ Menjawab Isu Pencerobohan dan Mengapa Bukan Tentera...??

Persoalan Kenapa polis bukan tentera?

1) Jika kita guna tentera dahulu bermakna kita dalam perang dengan Sultan SULU.

2) Juga bermakna kita mengiktiraf Sultan Sulu secara lansung sebagai kerajaan yang sah yang mengistiharkan perang kepada kita.

3)Dan jika ini berlaku ianya akan tertakluk kepada Geneva Convention dan beberapa Protocol Antarabangsa.

Jika Polis sebagai pemerintah operasi bermakna..

1) Kita masih anggap mereka itu penjenayah dan penceroboh bukan combatant perang.

2) Polis kita akan menangkap dan menahan (perkatannya untuk polis ialah menahan bukan menawan - Menawan ialah perkataan Tentera ada beza di antara keduanya)

3) Untuk mengelakkan mereka menjadi Tawanan Perang. Cukup sekadar sebagai tahanan penjenayah. Maka tuduahn di Mahkamah Awam boleh di lakukan. Seperti tuduhan yang boleh kita buat di atas lanun Somalia yang kita tahan sedikit masa lalu. Mereka tidak di anggap tawanan perang.

4) Boleh di ektradisikan dengan lebih mudah ke Filipina. Kalau tindakan ketenteraan atau kita anggap perang susah nak bicara dan mana nak tempatkan mereka dan diklasifikasikan mereka ini? Maka jadilah macam kisah CIA dan Black Sitenya untuk WAR on TERROR mereka. Kita kena la buat macam Guantonamo BAy juga. Susah macam tu.

Itu sebab kita mengambil langkah Polis dahulu. Jika tentera ambil alih sudah jadi kes lain.

Jika keadaan tidak boleh di kawal lagi maka LOCAL AREA EMERGENCY (darurat setempat) boleh di isytiharkan

Ianya seperti darurat waktu ribut banjir New Orleans dahulu- tentera USA ambil alih bukan lagi polis tempatan)

Dalam keadaan ini bermakna bukan satu negara Malaysia darurat dan bukanlah bermakna perang kerajaan Malaysia dan Sultan Sulu. Darurat hanya untuk keselamatan sahaja dan LOCAL AREA SAHAJA. Rasanya bukan seluruh Lahad Datu pun.Hanya kawasan pencerobohannya sahaja.

Nampak hati-hatinya dan telitinya Kerajaan dalam hal ini? Menurut langkah satu persatu?

Nota Tambahan. Ingat kes Maunah dahulu? Mula-mula polis. Kemudian Tentera ambil alih. Dan setelah tentera ambil alih tuduhan kepada Mohd Amin (ketua Almaunah)yang membawa hukuman mati ialah tuduhan mengistiharkan perang kepada YAng Di Pertuan Agung. Beliau tidak di tuduh sebagai orang awam iaitu tuduhan Membunuh (i.e; Bunuh polis SB tu). Beliau di tuduh sebagai combatant Perang.

Persoalan sempadan bolos. Mereka masuk sikit demi sedikit dengan bot pancung dalam kawasan yang mana sempadan adalah kabur dan menjadi tradisi penduduk tempatan berulang alik. Lagi pun kawasannya luas.

Tiada ada negara dalam dunia yang tidak di tembusi sempadannya. Yang sukar sedikit ialah Israel dan Vatican. Israel sebab temboknya dan Vatican City sebab di dindingnya dan juga di kepung oleh bandar Rom.

Hatta USA pun sering di cerobohi sempadannya oleh orang Mexico. Negara China yang terkenal dengan Gerat wallnya sering di cerobohi orang bangsa Mongolia Nomad atau bangsa padang steppe yang berulang-alik (serupa dengan kes Lahad datu - golongan yang tidak mempunyai sempadan).

Hatta Mekah pun pernah di cerobohi oleh bukan Islam. (tidak ada kaitan dengan kes ini sekadar contoh perbandingan bahawa secanggih mana pertahanan pun dengan izinNya bocor juga)

P/S : Pasukan yang terlibat bukan unit biasa.

Unit komando PDRM ialah attachment a-unit tindakan khas(UTK),
Attachment b-very able trooper 69(VAT69) dibawah pasukan gerakan khas(PGK).
UTK lebih menyerupai police SWAT,manakala VAT69 lebih kepada peperangan hutan dan gerila.
Komando PGA dikenali sebgai tiger platoon dari 2 Bn PGA...
Komando di bawah ATM adalah gerup gerak khas(GGK) iaitu 21 RGK,22 RGK,11 RGK dari Tentera darat..PASKAL pula dari TLDM..PASKAU dari TUDM..
Ia tertakluk dlm majlis keselamatan negara(MKN) arahan NO. 18..

Pihak keselamatan lebih mengetahui apa yang terbaik dan modus operandi. Sesetengah orang, baru menang game Counter-Strike ada hati nak mengajar pasukan keselamatan pula.

PW1 said...

anon 1219...
hang nee byk sgt arahan yg hang baca dok menghafal tuu yg teragak2 nak buat kerja.... kami org awam kalau boleh nak diselesaikan secara cepat dan berkesan...di bayar gaji polis utk bertolak ansur....dibayar gaji askar utk membunuh...hangpa boh lah polis tuu sebagai shield...benteng..... senang ramai sikit polis tu matiii.... kenapa lah ancaman luar negara dgn senapang yg cangih dan tak canggih ramai pulak tuu..tak dibiarkan askar sj yg sapu mereka... kan askar2 didik utk membunuh...cepat habis cepat askar2 tu buat kerja lain ,,, neee tak dok back up polis buat apa... kalau polis yg nak selesaikan ...jgn lah panggil askar..... aku tahu lah kenderaan perisai dkt sabah tuu mana ada... kalau mereka tak ada RPG atau carlgustav (anti Tank)..... cepat bawa kenderaan perisai pi randok ajeee.... helo.... kalau dari segi politik jaga temolok jgn kata org luar,,,atau polis dan askar.... orang awam pun mereka sanggup korbankan... israel serang org islam adakah mereka pakai arahan geneva convention mcm hang ckp tuuu atau nak biarkan rakyat sabah terus takut sampai pilihanraya...apa daaa byk arahan makin biul la hangpa...tu tak termasuk arahan org2 yg terlebih bijak lagiii... MIG, G5, FH70, ASTROS, PT91, Adnan, AGL, HMG ada haaa bila lagi nak guna takkan lepas pilihanraya kot. jgn gah pada cogan kata saja kerja lembab.... alfatihah utk keluarga mereka2 yg meninggal dunia..... kami sebagai rakyatt biasa dan saya bekas tentera ingin kejadian ini diselesaikan dgn cepat ....GERAK......

prebet lapuk said...

anonymous 12.19....
terima kasih maklumat yg diberi
kalau pangkat hang setakat mej jeneral ke bawah tak payah, hang boleh hafal ajee lah arahan2 tuu. hang pi tanya field marshal atau PAT. mereka ada jawapan sebenar, hang nak cerita, cerita aje lah. jgn hang nak peleceh kami org awam pulak, jgn ingat kami bodoh sangat, kami pun tak mahu mengajar pasukan keselamatan ini, kalau hang tengok jabatan runtuh.. hang tentu kata bahan binaan tak bermutu atau hang spin cete yg bukan,,, tapi hang tau tak depa pun ada arahan tersendiri... nak ajar2 baik2 jgn herdik kami pulak. entah2 hang nee macai bancuh teh sj.. fotostat arahan lepas tu tulis ikut arahan sj. adakah anda nee sekadar mej jeneral saja... yg tak ada kuasa apa2 pun bila dalam negara ne

Anonymous said...

Seingat sy...kes sauk..comando vat69..yg bertugas...cuba cik baca blk...

Anonymous said...

Hello Menteri Pertahanan. Tentera penceroboh dah ikthiharkan perang dah. Mana you punya tentera yang sepatutnya kena lawan dengan diaorang bukan polis sahaja. Senjata mana?? Takkan senjata sudah tak ada kerana kena UMNO pau untuk beli cincin, beg dan etc. Kalau beginilah keadaan, kalaulah Indon melancarkan konfrantasi sekali lagi confirm M'sia akan jatuh ke tangan Indon dalam masa kurang dari 24jam. PRU dah dekat dan no undi untuk UMNO kerana dia fail nak jaga keselamatan negara sebab terlampau sibuk sangat dengan business side income (Rasuah). Jangan beri peluang lagi dah kalau tidak satu hari nanti negara akan diambil oleh Singapore dan Philipines.

Anonymous said...

adakah kerana mereka ada IC Malaysia?

Anonymous said...

Sulu diSabah bukan macam orang awam di Memali

Anonymous said...

Mungkinkah mereka ada dua kad pengenalan Filipina dan Malaysia, macam orang Pattani Selatan Thailand?

muzium padi gunung kheyang said...

bangang betul la BeEnd umno ni..

bukan kerja polis la oiii tongong!

Anonymous said...

tidak hantar tentera kerana bimbang orang Sulu yang ada di Sabah tidak akan undi BN?

Anonymous said...

kalau Anwar PM mungkin pemyelesaian lebih baik berbanding Najib dan BN, mungkin tiada korban, Wallahhualam

Anonymous said...

Bro sila baca King of Goblok. Disitu ada pencerahan siapa dalangnya. Tentera x kuasa nak campur kerana ini isu dalaman Umno.

kg senduk bg said...

tq anon 5.48, nanti musuh serang malaysia mengejut, dok buat kertas kerja berminggu2. penyelesian mesti segera..jgn main dgn ancaman begini.

gen-Y said...

Mohon warganegara rakyat sabah pertahankan tanahair,bantu pihak berkuasa.. korang sendiri pun aku rasa tak mau ic kesultanan sulu/filipina (maaf..bkn org sulu). Keberanian org kg membunuh penceroboh patut diambil iktibar..

Yg dalam kepungan,biar pihak berkuasa setel kan..kamu setelkan yg terlepas. Penjahat2,baik kamu berperang dgn penceroboh ni.. sekurang2 kamu akan dianggap wira.lebih baik mati kena peluru musuh negara,drpd sia2 mati kena peluru polis. Kamu keturunan pahlawan yg pernah menghalau british & jepun...

Anonymous said...

Dulu sabah adalah kubu BN yg paling kukuh, sekarang tidaak lagik. Buat apa di simpan lagik.Dulu sultan sulu terhutang dgn umnoBN(dapat IC) dan ramai orang umno yg dapat Datuk (sulu)lagik. Bila umno merasakan sabah bukan lagi deposit, jadi berlakulah konspirasi,lakunan, wayang secara tak lansung menakutkan orang sabah dan orang sabah akan memerlukan perlindungan, dari siapa? kalau bukan umno.umno pun tau orang2 yg under Projek IC dulu pun x sokong depa dah. Cara mudah serahkan sabah pada Sultan sulu atau filipina. ingat konspirasi + rasuah semua boleh jadi. ingat-Tanah KTM di singapura pun BURN.
Dua jejaka(PR dan BN) merebut kekasih(Sabah). BN merasakan tak dapat memenangi hati sabah, pasai sabah dah terpikat dgn PR. Kalau BN x dapat,tak kan la nak bagi kat PR pulak. Alang2 dah nak bungkuih biaq dua2 tak dapat. Ingat! sabah ini bukan sembarangan, boleh membuat kekasihnya gundah gulana - penentu sebuah kerajaan.

Anonymous said...


Kalau seorang rakyat US mati di bunuh olih musuh yang jelas, tentera US tidak tunggu lagi untuk gempur dan musnahkan dan ajar musuh terang-terang mereka itu. Kini, beberapa polis kita telah terkorban, tetapi kita masih berlembut, mahu berunding lagi, beri amaran lagi. Mungkin ada sebab-sebab tertentu agaknya.

Anonymous said...

Sebab-sebabnya ialah skrg dah nak dekat election kena jaga voter..

Anonymous said...

sy ada terbaca sejarah perjanjian British dgn kesultanan sulu. borneo dipajak kepada british sehingga tiada bulan dan matahari. selama itu pajakan perlu dibayar..
British telah serahkan borneo bila tanah melayu diberi kemerdekaan.
So skrg malaysia la kena byr pajakan tu.. Bayar ke??

Anonymous said...

Anon at 12:30 PM

bayar... RM 5000 ++ sebulan.. tu yang raja sulu rasa tak cukup.. sultan kat malaya dapat juta juta... bebas cukai lagi...

Kembali ke Laman Utama




Tajuk-tajuk Terbaru di Kelab GB: