31 Jan 2013

[VIDEO] Utusan Kena Lagi, Sedia Bayar Ganti Rugi Pada Azan Ismail

laporan fitnah: Utusan sedia bayar ganti rugi pada Azan Ismail

KUALA LUMPUR 31 Jan: Keputusan kes saman fitnah Ahli Parlimen Indera Mahkota, Azan Ismail terhadap Utusan Malaysia ditangguh ke 5 Februari ini untuk menentukan sama ada diteruskan atau mencapai penyelesaian di luar mahkamah.

Kes yang bermula sejak 2010 itu sepatutnya diumumkan keputusan hari ini. Bagaimanapun Utusan sedia untuk membayar gantirugi.

Setelah berbincang, kedua-dua pihak juga bersetuju untuk menangguh kes sehingga tarikh tersebut.

“Pengamal media perlu kembalikan integriti berita mereka, terutama media arus perdana yang ketika dulu sangat tinggi integritinya, tetapi sekarang terlalu terpengaruh memainkan peranan sebagai penyokong kuat kerajaan,” jelas Azan mengulas keputusan itu.

Azan menuntut Utusan membuat permohonan maaf terbuka sebagai bukti mereka menyedari kesilapan dan perlu menyiarkan berita dengan telus.

“Saya tidak langsung memikirkan jumlah wang yang mereka mahu bayar, tapi mereka perlu menyedari apa yang mereka buat dan memberitahu kesilapan mereka kerana menyiarkan berita tidak benar,” katanya ditemani peguam, A Vasudevan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pagi ini.

Menurutnya, pada 5 Februari, skala permohonan maaf akan ditentukan pihak mahkamah, dan jika Pengerusi KEADILAN Terengganu itu tidak berpuas hati, kes akan dibicarakan secara terbuka.

Azan memfailkan saman fitnah berjumlah RM29 juta terhadap editor, Zulkiflee Bakar dan Utusan pada April 2010 ekoran penyiaran artikel bertarikh 6 Mac yang mendakwa beliau keluar KEADILAN dan turut meletakkkan gambar beliau bersama ahli politik yang keluar sebelum itu.

Pada 8 Mac 2010, Utusan sekali lagi menyiarkan berita kononnya Azan tidak keluar KEADILAN tetapi meletak semua jawatan termasuk sebagai Timbalan Pengerusi KEADILAN Terengganu dan Pengerusi Biro Keahlian Negeri ketika itu -KD

6 ulasan:

Awanama berkata...

Byk betul duit utusan nak byr gantirugi setiap kali kena saman. Kalau hidup duit hasil sendiri dah lama bungkus dah. Tapi masih boleh beroperasi mcm duit tabung tu tak kering2. Kalau takat nak perabih duit rakyat dgn berita2 hampeh tolong bungkuih utusan... takde faedahnya.

Awanama berkata...

Utusan sebenarnya adalah lidah rasmi Umno/BN, pemfitnah No.1. Siapa yg membelinya dikira bersubahat membantu ke arah kejahatan.

Unknown berkata...

Duit kroni dah mula nak kering...atau memang dah kering???

Awanama berkata...

Masih tak sedar lagikah wahai pemfitnah.

orangpencen berkata...

mr zul lebih umno dari umno. menulis langsung tak ingat dosa pahala. yang dok tulis kiri kanan kita tu tak perasaan ke? esok di akhirat nak jawab apa depan Allah? ada otak guna. jangan letak kat lutut. cukup hang sorang saja diperbodohkan, jangan pulak nak perbodohkan orang lain. ini nasihat kami.......

Awanama berkata...

ni lah penghulu media macai umno. amacam macai2 sekalian? panas bonyot tak? kah kah kah kah