24 Jan 2013

[VIDEO] Bekas Jenderal Dedah Kementerian Pertahanan Beli Senjata Secara Rasuah

Bekas Timbalan Panglima Angkatan Tentera Darat Malaysia, Lt Jen (B) Datuk Ghafir Abdul Hamid hari ini pertama kali ke program dihadiri Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim bagi membongkar kepincangan dasar keselamatan negara di bawah Kementerian Pertahanan (Kementah).

Pada sidang media bermula jam 11 pagi ini di ibu pejabat KEADILAN, Ghafir mendedahkan pelbagai penyelewengan dan kelemahan urustadbir kementerian itu.

Sebahagiannya disebut Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli dalam twitternya sejurus didedah Ghafir.

Rafizi turut hadir mendengar penjelasan tersebut.

Menurut Ghafir, kebanyakan kem di Malaysia adalah kem sementara peninggalan British dan tidak dinaiktaraf.

Tentera juga katanya tidak diberi kelengkapan cukup.

Tulis Rafizi, Ghafir semasa bertugas di Namibia, dalam cuaca sejuk, Kerajaan Malaysia tidak bekalkan baju sejuk kepada petugas, tetapi mereka dipaksa menggunakan tuala untuk menahan sejuk.

“Datuk Ghafir persoalkan kenapa kerajaan Malaysia yang kaya, tetapi kelengkapan dan kem tentera sangat daif sedangkan RM75 bilion sudah dibelanjakan ikut belanjawan,” kata Rafizi.

Ghafir berkata, punca utama perkara itu berlaku kerana amalan kepimpinan Mindef (Kementah) yang beli senjata mahal melalui rundingan terus, terdedah kepada rasuah menyebabkan kos pembelian mahal.

“Amalan beli senjata rundingan terus yang ada rasuah, jejaskan persiapan tentera kita dan abaikan kebajikan tentera,” kata Ghafir.

Tulis Rafizi lagi, Ghafir berkata, pembelian senjata melalui rundingan terus hanya untungkan sesetengah pihak, akibatnya tidak mendapat senjata terbaik.

“Bila Malaysia beli senjata, tiada pemindahan teknologi. Negara lain macam Pakistan lebih miskin tetapi mereka beli termasuk teknologi,” kata Ghafir dipetik.

Tambahnya, Pakistan beli kapal selam pertama dibuat oleh Perancis, kedua dibuat (syarikat) Perancis di Pakistan; menjelang kapal selam kelima, negara itu mampu menghasilkannya sendiri.

14 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

SAYA SANGAT SETUJU BEKAS PEG TINGGI TENTERA NI MENDEDAHKAN MAKLUMAT MCAM NI BARU KITA ORANG AWAM TAHU BERTAPA BUSUKNYA PEMERINTAH YANG RASUAH

azli berkata...

Datuk Ghafir begitu dikenali oleh warga angkatan tentera khususnya tentera darat...mempunyai prebadi yang terpuji...semasa di dalam ATM...kalau sesuatu perkara melibatkan urusan peribadi..beliau tidak akan menggunakan harta kerajaan contohnya kereta rasmi ATM...beliau lebih rela berjalan kaki ke pejabat pos...malah semasa persaraannya beliau melarang pihak ATM mengadakan majlis yg blh membazikan wang kerajaa...

Tanpa Nama berkata...

Alhamdullillah !

Pakistan boleh mengeluarkan kapalselam sendiri....

Lebih baik mengambil syarikat kapalselam Pakistan buat dan latih rakyat malaysia buat kapalselam yang mampu selam, bukannya tengelam.

Nampak gaya, pemimpin negara amat lah bahalol dari pakistan yang nampak macam benggap dari malaysia.

Yong berkata...

Salam Greenboc

Mohon kongsi N3 ini untuk post di blog Yong

C++ berkata...

Bhai GB...

Ini semua aderlah "SINDROM BEKAS" .... hahaha

Tanpa Nama berkata...

Dari segi lojistik, PDRM lebih disayangi kerajaan BN berbanding ATM. Lihat dalam semua bahagian seperti kenderaan, bangunan/pejabat dan sebagainya PDRM lebih istimewa. Sebabnya satu sahaja iaitu PDRM boleh dipergunakan untuk kepentingan politik BN/UMNO berbanding tentera kerana kuasa tentera tidak banyak boleh dipergunakan untuk kepentingan politik BN/UMNO.

Cuba tengok bangunan di kem-kem tentera amat daif dan bentuknya macam kotak sahaja, begitu juga kenderaan tentera. Perhatikanlah kemudahan yang ada di antara ATM dan PDRM dan buatlah perbandingan.

Tanpa Nama berkata...

Betul2... pdrm bawah menteri kdn.. walaupun guna nama diraja.. atm dibawah agong.. walaupun ada menteri..

acop Melaka/Phg berkata...

umno ni umpama `kerbau` tua yg dipalitkan dgn lumpur busuk seluruh badan dia..rakyat nak PR seumpama `kuda` yg tangkas berlari dan cekap melompat semua halangan..

Tanpa Nama berkata...

kalau nak tahu akan keberkesanan army, deploy satu divisyen ke medan sekarang dalam tempoh satu minggu. dengan sistem logistik yang dibutirkan oleh ghaffir sudah tentu kita akan dapati kelengapan lengkap perang tidak akan cukup dan army akan kita lihat seperti orang separuh telanjang di khalayak ramai.belum perang pun kita sudah lihat lori-lori army yang rosak di jalan-jalan dan ditolak oleh anggotanya. keadaan yang amat memalukan.

Tanpa Nama berkata...

PDRM memang anak emas UMNO.Lihat berapa banyak beli kapal terbang - tak digunakan.Beli beberapa helikopter,juga tak digunakan kerana tak cukup pilot.Kereta peronda bersusun-susun tidak digunakan kesemuanya.PDRM banyak membazirkan wang rakyat,hasil kerja langsung tak memuaskan.Asyik jadi kuda tungangan UMNO aje.

Tanpa Nama berkata...

Nk wat pembetulan sikit...polis mne ada kpl trbang...helicopter pn sda 3 je....PDRM bkn ank emas... klu dr segi kelengkapan logistik..pdrm hnya indah kabar dr rupa.. mgkin org tak tau... klengkapan pakaian dr kasut hngga ke uniform smua anggota beli guna duit sndri... bygkn la...Tentera seluar dalam pn dpt.... klu polis..jgn harap..
Sbb apa jd mcm ni... sbb pegawai2 atasan yg kaki ampu kaki bodek nk naik umno tu la yg pnya keje..sbb diaorg dh trikut2 peragai umno...

Tanpa Nama berkata...

Pdrm ada kapal terbang. Pg tgk kat lapangan terbang tudm sg besi. Unit udara pdrm ada di sana dgn beberapa kapal terbang walaupun kecil.... pdrm mmg anak emas... guna nkra buat projek sistem atas dasar keselamatan di sana sini... tak percaya pg bukit aman... tp pada sesapa yg boleh masuk je ka.. hehe

Tanpa Nama berkata...

ada personel AW di Sabah sekarang kaki ampu pegawai pas tu yg jd persoalan dia bukan mempunyai dokumen sah tp boleh jd anggota AW?kuat ampu sehingga bleh pegang jwtn koperal..ampu pegawai sehingga sarjan dan encik a.k.a pegawai waran pun dia boleh makan..apa crita ni?memang AW suka ambil personel kuat ampu?..kalau x pecaya pegilah sendiri kat Kem Kota Belud skrg dimana dia bertugas..FIY Nama ic dia tidak sama dengan nama d surat beranak..dpt IC projek, asal usul famili dia adalah dr Zamboanga Philipine. Sila ambil perhatian kmungkinan dia ni agen kiram juga. Nama beliau Thulke a.k.a Dac..sial la mamat ni kuat ampu..yang tidak puas ati -warga kem paradise kota belud-

maha berkata...

pakistan dapat tot lama dari agosta b
adakah kita mahu beli kapal selam berteknologi lama itu fikir sendiri