16 Jan 2013

[MAHKAMAH] UMNO Kalah Lagi: Anwar Menang Saman, Khairy Tarik Balik Fitnah

Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini menang kes saman terhadap Khairy Jamaluddin Abu Bakar berikutan Ketua Pemuda Umno itu menarik semula kenyataan fitnah beliau ke atas Ketua Umum KEADILAN dan kes selesai.

Khairy sebelum ini berpendirian bahawa beliau ada menuturkan kata-kata terhadap plaintif (Anwar) adalah pengkhianat Melayu dan boneka kepada Amerika Syarikat dan Yahudi.

Semalam, Khairy menarik balik kenyataan tersebut dan mengambil pendirian beliau tidak pernah berkata demikian.

“Sekarang Khairy mengatakan beliau tidak pernah mengucapkan kata-kata tersebut. Ini bertentangan dengan pendiriannya sebelum ini. Pihaknya tarik balik dan kita berpuas hati,” kata Anwar mengulas keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

“Khairy kata saya pengkhianat Melayu, dah tarik balik maksudnya saya ni pahlawan Melayulah…,” seloroh Anwar yang berpuas hati dengan keputusan tersebut.

Hadir sama mendengar keputusan yang dibacakan oleh Hakim Datuk Su Geok Yiam adalah Khairy dan seorang lagi peguam Anwar, Gobind Singh Deo.

Ekoran tindakan Khairy itu, Anwar mengingatkan pemimpin Umno agar berhenti menggunakan saluran media sesuka hati untuk memburukkan imej beliau.

Peguam mewakili Anwar, Haijan Omar turut berpuas hati dengan penarikan tersebut.

“Dia (Khairy) menarik balik sebab bertentangan dengan pendirian beliau sebelum ini. Kita berpuas hati dan setuju untuk selesaikan,” kata Haijan kepada pemberita.

“Lagipun ia menjimatkan masa dan kos semua pihak,” tambahnya.

Anwar memfailkan saman tersebut pada 7 September 2007 dengan mendakwa Khairy yang ketika itu Timbalan Ketua Pergerakan Pemuda Umno menfitnah beliau semasa menghadiri satu majlis politik di Kuala Kangsar, Perak, pada Ogos 2007.

Menurut beliau, kenyataan fitnah itu disiarkan oleh media cetak dan eletronik dalam negara pada 3 Ogos 2007.

Anwar juga mendakwa kenyataan itu menggambarkan beliau sebagai seorang ahli politik yang tidak boleh dipercayai oleh orang Melayu, yang tidak mengutamakan perjuangan orang Melayu serta hak mereka, dan beliau berkeupayaan untuk mengkhianati perjuangan dan hak orang Melayu demi mendapatkan sokongan bukan Melayu dalam negara.

Beliau turut berkata, Khairy membuat kenyataan itu untuk menyindir bahawa beliau (Anwar) merupakan seorang ejen politik Amerika Syarikat dan pihak Yahudi, di samping bertujuan memusnahkan kerjaya politiknya, dan Khairy menurutnya berniat jahat ketika membuat kenyataan itu yang merupakan satu pembohongan, tidak berasas dan tidak benar.

Selain ganti rugi am, teruk dan teladan serta relif lain yang difikirkan wajar oleh mahkamah, Anwar turut memohon injunksi bagi menghalang Khairy, atau ejennya, daripada mengulangi kenyataan itu. -KD

24 ulasan:

Awanama berkata...

Diharapkan keputusan ini juga dapat disiarkan di media perdana , agar perbuatan menfitnah ini diketahui makcik2 , pakcik2 , guru2 totok UMNO dan rakyat keseluruhannya. Minta peguam Anwar memasukkan sekali didalam relief yang diperuntukkan oleh mahkamah. ABU . HIDUP RAKYAT. UBAH.

Awanama berkata...

Setakat menang tuduh org pengkhianat melayu. . Kalau mahathir saman mereka yg gelar dia mahafiraun agaknya ramai org pas bangkraap..tapi itulah bezanya antara org yang mengamalkan kebebasan bersuara dgn org yang mengaku amalkan kebebasan bersuara. Asyik main saman aje.

Awanama berkata...

Horrey..kite menng lg,puak2 fitnah trs meroyan...

GEBU berkata...

Assalamualaikum kpd ahli2 UMNO yang beragama Islam, sedarlah bahawa apa yang berlaku adalah perencanaan ALLAH SWT untuk mengkuburkan UMNO dalam PRU13. Sehubungan itu marilah kita semua meninggalkan UMNO sebelum kita meninggalkan dunia yang fana ini untuk berada dijalan yang diredhai ALLAH SWT. Tak rugi kita kuburkan UMNO tetapi rugi kalau kita tak lakukannya.

Awanama berkata...

Apala si KJ ni nak tunggu dalam UMNO. Bukan orang pandang dia pun. Nak naik dah tak de chance.

kg senduk berkata...

itulah politik budak yg baru dilahirkan dah nak main tangga...perlahan lahan belajar jalan dulu rasa sakit semasa jatuh...kalau tiada pengalaman merasa sakit mcmna nak tahu kesakitan rakyaat atau kesusahan rakyat.... jgn main terjah sj..... tujuan utk meraih sokongan.... kan dah kena getahhhhh

Awanama berkata...

Kebebasan bersuara tidak bermakna seseorang itu boleh membuat fitnah. Kita boleh bercakap apa jua isu tapi mesti dengan fakta. Ada faham.

Ammy Hassan berkata...

Kalau KJ masuk PKR Cabang Rembau, baru merangkak UMNO... Apakah KJ akan berbuat begitu? Buat waktu terdekat tidak mungkin kerana sekutunya di Rembau masih memerlukan beliau untuk memenangkan BN di Negeri Sembilan - negeri yang bakal jatuh ke tangan Pakatan Rakyat pada PRU 13 nanti...

Awanama berkata...

PAS BELUM PERINTAH MALAYSIA DAH BOLEH ARAH UNIT AMAL KAWAL KESELAMATAN DENGAN BAIK

Awanama berkata...

Unit Amal PAS boleh menjadi sukarela terbaik di bawah pemerintahan Pakatan Rakyat

Awanama berkata...

TAHNIAH PAKATAN RAKYAT, PERHIMPUNAN YANG BERJAYA, PUTRAJAYA TARGET UTAMA PRU13

Awanama berkata...

kata BN tak sampai Sabu boleh buat lagi supaya sampai sasaran

Awanama berkata...

memg mahadet mahafiraun! n memg dia x berani saman, coz dah terlampau bnyk kesalahan dia terhadap rkyat mesia! tgk saja fatwa2 dia ttg hudud, ttg tutup aurat, ttg janggut nabi etc etc etc! it is jz a matter of time dat Allah shal devoile his deeds!

Awanama berkata...

Teruskan lah fitnh klu nk tgk umno bgkrap..bodo pnye lahanat kj tu...mulut longkang...

Awanama berkata...

Mahafiraun bukan fitnah. Itu gelaran. Tak tau beza fitnah fgn gelaran.

Awanama berkata...

budak kj ini mmg pandai main politik dlm baik dia pekenakan najeib & ameno krna memusnahkan karier politik dia sama pak mentua dia..alang2 tenggelam biar sumua tengellam..baik ponya strategi

Awanama berkata...

Pakatan Rakyat dah boleh perintah Malaysia, buat perhimpunan tanpa guna wang rakyat

Awanama berkata...

BN hanya highlight perhimpunan aman, tapi tak siar apa yang dituntut dalam perhimpunan

Awanama berkata...

Kami mahasiswa nak jadi mahasiswa yang matang, bukan pak angguk kepada UMNO

Awanama berkata...

UMNO parti Syaitan kata mahathir?

Osama berkata...

anon 12:18!
ABU...X100%
Asal Bangang ngang ngang Umno!..
Asal Bengong ngong ngong Umno!
Asal Bodoh doh doh Umno!...
Asal Bahlul lul lul Umno!
Aku Bukan Umno!
Aku Bukan Umno!
Aku Bukan Umno!
Asal Bani UMNO???
Umat Melayu Naif Otak nyaaaa reti tak??
Aakkuuuuuuuuu BeenncciiiiIiii Umnoooo.........
ABUK...
Aku Benci Umno Khairy

Awanama berkata...

TV3 dan KJ dah spin pasal tarik saman itu. Tengok jahat sangat cara mereka spin kes itu. Memang tersangat jahat. Ini contoh DAJAL terbaik.

Awanama berkata...

Tahniah Pakatan Rakyat...tahniah juga kpd DSAI...terbukti umno hanya suka memfitnah...itulah kerja umno..KAMI TETAP SOKONG DSAI & PAKATAN RAKYAT..REFORMASI..REFORMASI..

Awanama berkata...

KJ of cause dia tarik balik kalau dia kalah dia perlu bayar saman. Silap - silap saman yang terlalu besar boleh menyebabkan dia bankrap dan tak boleh bertanding pada PRU nanti yang sememang saya nak sangat dia bankrap supaya tidak boleh bertanding.