3 Jul 2012

Rupanya Berebut Piala Nombor 1 Dalam Hudud, PAS Tak Kisah Malah Sedia Bantu

Ayub cadang Johor terajui hukum hudud

SENAI - Johor diharapkan dapat menerajui pelaksanaan hukum hudud ‘sebenar’ yang meliputi semua kaum di negara ini berbanding hukum hudud dilaungkan Pas.

Perkara itu dinyatakan sendiri oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kemelah, Datuk Ayub Rahmat (gambar) yang turut mengakui ada membangkitkan cadangan menjadikan Johor sebagai negeri pertama melaksanakan hukuman berkenaan.

Ayub berkata, cadangan itu dibangkitkan pada 20 Jun lalu pada mesyuarat pertama penggal Persidangan Kelima Dewan Undangan Negeri (Dun) Johor ke-12 dan Sidang Dun pada Disember tahun lalu.

Menurutnya, cadangan pelaksanaan hukum hudud sebenar yang dilaungkan olehnya itu boleh dimulakan dengan memberikan kefahaman berhubung hukuman berkenaan kepada semua masyarakat khususnya golongan bukan Islam.

“Dalam Sidang Dun, memang saya ada cadangkan supaya Johor menerajui hukum hudud sebenar yang berbeza hukum hudud dinyatakan oleh Pas.

Sebab kita lihat, Pas banyak kali menggunakan hukum hudud untuk tarik sokongan.

“Kanun Jenayah Syariah dilaksanakan Pas seperti Kanun Jenayah Syariah II (1993) (Hudud Kelantan) tidak menggambarkan kehendak Islam (hudud) yang menyeluruh dan melibatkan semua kaum.

“Jadi, saya mencadangkan hukum hudud sebenar yang meliputi semua kaum di negara ini dapat diterajui Johor.

Di sini, penting untuk kita beri kefahaman kepada semua masyarakat terlebih dahulu menerusi seminar atau pembentangan supaya tidak timbul kekeliruan,” katanya kepada Sinar Harian, di sini, semalam.

Ayub berkata, kefahaman yang betul adalah kunci utama hudud diterima semua kaum merentasi kefahaman agama ketika zaman pemerintahan Nabi Muhammad SAW.

“Saya sedia maklum bahawa perlaksanaan hudud di peringkat nasional hanya akan berlaku dengan pindaan Perlembagaan Persekutuan. Jadi atau tidak, terserahlah kepada ALLAH.

“Kita bukan nak takutkan orang menerusi hukum hudud, namun tidak salah sekiranya kita memberi kefahaman berhubung hukuman ini kepada umum,” katanya. -SH

Harun: Pas sedia bantu Umno

SHAH ALAM - Pas sedia bantu Umno jika parti itu bersungguh-sungguh mahu melaksanakan hudud.

Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Dr Harun Taib berkata, jika Umno bersungguh- sungguh, tidak timbul masalah di pihak Pas kerana parti itu hanya mahu melihat perintah ALLAH ditegakkan.

"Sudah cadang, kenalah bersungguh-sungguh, jangan hanya cakap kosong. Kalau mereka bersungguh-sungguh, kita pun akan bantu," katanya ketika diminta mengulas cadangan seorang wakil rakyat Umno Johor yang mahu negeri itu jadi negeri pertama di negara ini melaksanakan undang-undang hudud.

Cadangan itu disuarakan Adun Kemelah, Datuk Ayub Rahmat pada sidang Dun Johor 20 Jun lalu.

Ayub berkata, undang- undang hudud yang digubal oleh Pas dan diluluskan Dun Kelantan dan Terengganu tidak dapat dilaksanakan kerana tidak menggambarkan hukum Islam yang sebenar apabila ia hanya melibatkan umat Islam sedangkan hudud yang sebenar meliputi semua anggota masyarakat.

Mengenai perkara itu, Harun meminta supaya tidak lagi ditimbulkan isu hudud Umno dan hudud Pas kerana hudud adalah hukum ALLAH.

"Ia (hudud) satu saja. Hentikan gelaran seperti itu kerana ia sama sekali tidak wujud. Jika Umno perlukan bantuan, Pas sedia hulur tangan untuk kepentingan Islam, saya berharap ia akan jadi kenyataan," katanya.

Harun berkata, proses untuk menjalankan hudud sama seperti undang-undang sivil yang memerlukan siasatan, mahkamah dan sebagainya sebelum satu-satu hukuman dijatuhkan.

"Jadi, tidak timbul masalah untuk Umno merealisasikan cadangan ini.

Menjadikan Johor sebagai negeri percubaan adalah langkah terbaik kerana ia dapat memperbaiki setiap kelemahan yang berlaku sebelum diselaraskan di negeri-negeri lain," katanya.

Ketua Penerangan Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man turut menyambut baik cadangan pelaksanaan hudud dan menjadikan Johor sebagai negeri pertama.
-SH



Ulasan GB

Oh, bererebut piala nak jadi nombor 1 rupanya. PAS tak kisah, jika hendak laksanakan hudud, teruskan. Sebab itu memang diperjuangkan PAS, cuma menghadapi kekangan dan tentangan dari pemimpin UMNO sendiri selama ini.





Mengenai hukum hudud yang dikatakan hudud PAS tak menggambarkan hudud sebenar, GB dah jawab sebelum ini tatkala menangkis hujjah Tun Mahathir. Petikan:


Kata Mahathir: "Dalam satu kes melibatkan seorang Islam dan seorang bukan Islam, orang Islam dihukum potong tangan dan bukan Islam dijel....adilkah itu. Bagi Nik Aziz adillah, bagi saya tidak adil.

"Kalau nak potong tangan, sama-sama kena potong tangan, kalau jel, sama-sama masuk jel. Jenayah sama hukuman pun patut sama.

Memang benar sebarang undang-undang atau hukum sepatutnya dikenakan "sama" untuk semua penduduk tak kira orang Islam atau bukan Islam.

Tetapi jika Mahathir & UMNO yang mengaku Islam sendiri menolak hudud, bagaimana hendak meyakinkan orang bukan-Islam terhadap hukum tersebut?

Itu sebab mengapa PAS hendak menjalankan hukum hudud kepada umat Islam terlebih dahulu. Untuk memperlihatkan keindahan dan keadilan undang-undang Islam. Kemudian apabila ianya diterima oleh semua, ada kemungkinan yang bukan Islam juga akan tertarik dan akan meminta hukum itu dilaksanakan kepada mereka.

Sama seperti perbankan Islam satu ketika. Pada awalnya masyarakat bukan Islam prejudis terhadapnya, tetapi apabila ia dilaksanakan, ramai pula yang bukan Islam turut menyertai sistem kewangan dan perbankan Islam yang tiada riba malah perbankan konvensyenal juga turut menyediakan produk-produk Islam.



Laporan sebelum ini
klik untuk baca




2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sian lah bro tgk geng2 UMNO ni, Ayob tu plak wakil rakyat tempat saya di Segamat. Wat malu org JOHOR je. Harap kan skolah agama je melambak2 kat Johor... Tapi....jahil se jahil2 nya org JOHOR ni.... Malu aku nak ngaku aku asal JOHOR ..ceh ....

Tanpa Nama berkata...

hudud UMNO macam SPR UMNO, SPRM UMNO.....UMNO.....