22 Jun 2012

Utusan Diperintah Bayar RM450,000 Kepada Guan Eng Kerana Memfitnah

Kuala Lumpur: Mahkamah Tinggi Pulau Pinang hari ini mendapati akhbar Umno, Utusan Malaysia bersalah memfitnah Ketua Menteri Pulau Pinang dan diperintahkan membayar RM450,000 kepada Lim Guan Eng.

RM200,000 adalah untuk kerosakan yang dibuat oleh akhbar itu manakala RM250,000 lagi adalah kos mahkamah.

Utusan Melaysia dalam laporannya pada 12 Mac 2008 bertajuk "Tiada lagi DEB" mendakwa DAP akan menghapuskan DEB.

Lim mendakwa laporan itu tidak tepat kerana yang Ketua Menteri Pulau Pinang itu maksudkan dalam ucapannya adalah pentadbirannya akan menghapuskan 'kroni, rasuah dan ketidakcekapan' dalam polisinya.

Anggota Parlimen Bagan itu menuntut gantirugi kerana tulisan itu seolah-olah mendakwa beliau seorang pemimpin yang tidak bertanggung jawab dan tidak boleh dipercayai.

Walaupun beliau telah membuat beberapa kali penjelasan mengenainya, akhbar Umno itu berterusan membuat dakwaan yang sama, dakwa Lim.

Akibat dari tulisan yang berterusan itu menyebabkan protes demi protes dianjurkan oleh Umno termasuk perhimpunan yang disertai 1,000 peserta di perkarangan bangunan Komtar selepas solat Jumaat pada 14 Mac tahun berkenaan.

Sebelum ini, Mahkamah Tinggi pada Disember 2011 lalu juga memutuskan akhbar Umno itu bersalah apabila melaporkan berita bertajuk 'Kebiadapan Guan Eng'.

Mahkamah memutuskan laporan itu secara jahat memalukan Lim Guan Eng dan membuat dia dan DAP dilihat sebagai anti Melayu dan anti Islam. -HD

Inilah laporan yang menyebabkan Utusan kena RM450,000


Ulasan GB

Sebelum ini pun Utusan sudah diarahkan bayar RM200,000 kepada Lim Guan Eng kerana memfitnah Lim sebagai seorang ‘rasis’ dan ‘anti-Melayu’ dalam artikel yang disiarkan sehari selepas konvensyen Pakatan Rakyat bulan lalu.

Dan hanya baru beberapa hari lepas mahkamah putuskan Utusan bersalah memfitnah Khalid Samad. Baca SINI.

Di dalam kes saman fitnah terhadap Utusan, rasanya belum ada lagi kes yang Utusan berjaya.

Akhbar Utusan terus dan akan terus ditimpa bala hasil daripada tulisan fitnah mereka. Anda tidak boleh lari dari Hukum Kebenaran dan Keadilan. Lambat laun yang bersalah akan tetap terhukum.

Laporan sebelum ini
klik untuk baca





8 ulasan:

Amuraria berkata...

AKHBAR LAYAK KERTAS TANDAS INI NO HAL DALAM MEMBAYAR SAMAN KERANA KAN UMNO-APCO KAYA ! WANG RINGIT TAK ADA MASALAH BAGI SEKUTU APCO IN ! BACKING FLUS MANTAP DARI BOS-BOS PENGKIANAT NEGARA !

Tanpa Nama berkata...

padan muka...sape2 yg masih baca & tonton media talibarut UBN akan diperbodohkan hgga ke liang lahad.. ubah sekarang selamatkan Malaysia..

inksensei berkata...

Utusan meloya kerjanya buat fitnah utk menangkan BN, dah kena saman byk kali pun mmg xde msalah sbb kerajaan BN boleh bayar, samada guna duit rakyat atau duit hutang, akhirnya yg tanggung akibat rakyat juga, semuanya kerana sebuah kerajaan zalim yg korup yg mengamalkan 'the end justifies the means...'

Moga Allah hapuskan kerajaan yang menganiayai rakyat ini. Amin.

Tanpa Nama berkata...

Sapa baca utusan, macam membaca kertas calit taik je.

Tak pasai-pasai buta je buat cina tu kaya.... tak lama lagi utusan akan memperkayakan melayu pulak. Siapa sangka hanya dengan utusan seseorang itu boleh menjadi jutawan.

Tanpa Nama berkata...

Selalu kalah kes saman, jualan alkhbar pula makin tak laku, tapi akhbar ni masih juga belum bankrap. Agaknya Najib guna duit pembayar cukai, KWSP dan tabung haji rakyat untuk bayar kos operasi Utusan kot.

Fik017 berkata...

Wahai rakyat2 ku sekaliannn...
Jom pakat tukar.... Asalkan Bukan Umeno..

gerak77 berkata...

semoga pihak utusan bertaubat dari menaburfitnah...amin

Tanpa Nama berkata...

Saya rasa puak-puak ini tidak akan berhenti daripada menabur fitnah. Jauh sekali daripada bertaubat. Ini adalah kerana fitnah adalah merupakan rutin kehidupan mereka. UMNO dan juak-juaknya sememangnya sinonim dengan fitnah. Hanya kematian yang mampu menghalang mereka daripada meneruskan tabiat ini.Di akhirat nanti baru mereka sedar tentang betapa dahsyatnya azab akibat melakukan fitnah.