12 Apr 2012

[VIDEO TERKINI] Gempa Bumi: Amaran Tsunami Ditarik Balik, Tetapi Masih Berwaspada

Banda Acheh - Indonesia menarik balik amaran tsunami - kira-kira enam jam selepas gempa bumi kuat melanda bahagian utara Sumatera petang ini, lapor sinarharian.

Pusat Amaran Tsunami Pasifik juga membatalkan amaran tsunami yang dikeluarkan kepada negara-negara Lautan Hindi termasuk Malaysia.

Dalam pada itu, laporan Bernama menyebut bahawa Thailand telah menarik balik amaran tsunami berikutan tiada ancaman tsunami di negara itu berikutan kejadian gempa bumi berukuran 8.6 pada skala Richter melanda Aceh.

Amaran itu ditarik balik oleh Pusat Amaran Bencana Kebangsaan malam ini.

Perdana Menteri Yingluck Shinawatra berkata walaupun amaran itu ditarik balik namum negaranya masih berada dalam keadaan berjaga-jaga kerana kemungkinan berlaku gegaran susulan.

Katanya keadaan paras ombak meningkat juga dilaporkan di Laut Andaman di luar pesisiran Thailand.

"Kami akan terus memantau keadaan untuk beberapa jam lagi," katanya. Terdahulu, Yingluck mengadakan mesyuarat tergempar Kabinet di Rumah Kerajaan di sini dengan menggerakkan pelan kecemasaan tsunami.

Sebelum itu perintah berpindah ke kawasan lebih tinggi dikeluarkan di enam wilayah selatan negara itu iaitu Krabi, Phuket, Phangga, Ranong, Satul dan Trang.

Sementara itu, detiknews melaporkan usaha pasukan dari Badan Nasional Penanggulangan Bencana (BNPB) untuk tiba ke Simeulue, daerah yang terkena kesan gempa bumi paling parah, menemui jalan buntu. Ini disebabkan wilayah mengalami kerosakan, sehingga pendaratan ke sana tidak dapat dilakukan melalui udara.

"Barusan saya mendapat laporan bahawa bandar di Simeulue rusak. Tidak boleh untuk dilakukan pendaratan," kata Ketua Pusat Informasi BNBP Sutopo Purwo di pejabatnya, Jl Juanda, Jakarta Pusat, Rabu (11/4/2012).

Namun Sutopo belum mendapat maklumat terperinci mengenai kerusakan di bandar itu. Pasukan BNPB yang dipimpin langsung oleh ketuanya Syamsul Maarif akan menempuh jalur lain supaya dapat tiba Meulue dengan segera.

"Saat ini pasukan masih di pesawat, saya belum tahu nanti bagaimana," ujarnya.

Sebelumnya BNPB mengeluarkan maklumat, sejak gempa berkekuatan 8,5 SR pada pukul 15.38 WIB, terjadi sejumlah gempa susulan yang juga menimbulkan potensi gelombang tsunami. Tercatat ada 14 kali gempa termasuk gempa pertama.

"Ada 14 kali gempa, dua diantaranya berpotensi tsunami," kata Ketua Bahagian Informasi BNPB Sutopo Purwo dalam sidang akhbar di pejabatnya, Jl Juanda, Jakpus (11/4/2012).

Sutopo mengyatakan dari gempa tersebut terjadi tsunami kecil di sejumlah daerah yang ada di pesisir pantai selatan Sumatera. BNPB merekam dua data dari Bakosurtanal dan BMKG yang sedikit memiliki perbezaan.

Meski begitu, BNPB sehingga waktu ini, baru menerbitkan sebanyak sembilan gempa. Berikut sembilan gempa tersebut.

- Gempa 8,5 SR pukul 15:38:33 WIB
- Gempa 8,3 SR pukul 15:38:35 WIB
- Gempa 6,5 SR pukul 16:28 WIB
- Gempa 6,1 SR pukul 16:41 WIB.
- Gempa 6,1 SR pukul 17:09 WIB.
- Gempa 5.7 SR pukul 17:21 WIB.
- Gempa 8.8 SR pukul 17:43:06 WIB
- Gempa 8,1 SR pukul 17:43:11 WIB
- Gempa 6,1 SR pukul 18:04 WIB (*)



Laporan bervideo sebelum ini
klik untuk baca





Tiada ulasan: