6 Nov 2011

Berhenti Jadi Menteri Jika Tak Tahu Hormati Hak Rakyat Negara Ini

Berhenti Jadi Pensyarah Jika Mahu Berpolitik - Khaled

JOHOR BAHRU: Pensyarah undang-undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof. Dr Abdul Aziz Bari dinasihatkan meletakkan jawatan jika mahu bercakap atas pentas politik tanpa perlu menunggu keputusan universiti.

Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Norden berkata universiti adalah institusi yang mengutamakan bidang akademik.

Beliau yang dipetik sebagai berkata oleh akhbar Mingguan Malaysia, matlamat menjayakan bidang pendidikan memerlukan pencapaian akademik dan keneutralan sebagai keutamaan.

"Saya menasihatkan Abdul Aziz Bari berhenti menjadi pensyarah kalau mahu memilih pentas politik. Jika sudah menyertai ceramah politik yang mengandungi fitnah, tidak perlu menunggu tindakan daripada UIAM lagi.

"Sebaiknya dia terus berhenti dan menyertai parti yang disokong," katanya.

Mohamed Khaled yang juga merupakan Ahli Parlimen Pasir Gudang juga sedar Abdul Aziz telah memasuki kawasannya dan menyampaikan ceramah di Taman Saujana, Johor, pada Jumaat malam tetapi yakin penduduk tidak akan termakan dengan perkara yang disampaikan.

Antara yang hadir adalah ahli UMNO Pasir Gudang yang mahu mendengar hujah profesor itu yang kini dalam siasatan UIAM berikutan kenyataannya mempertikaikan titah Sultan Selangor berhubung pemeriksaan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) ke atas sebuah gereja di Petaling Jaya, baru-baru ini. -mstar




Ulasan GB

Berhenti jadi menteri jika tak tahu menghormati hak rakyat negara ini.

Bahawa Perlembagaan Malaysia tidak pernah menghalang mana-mana rakyat tidak kira apa profesyen untuk menyuara dan menyertai mana-mana parti politik yang sah di negara ini.

Bahawa kamu Khaled Nordin boleh dikenakan tindakan undang-undang kerana cuba menghalang, emngugut dan mengancam profesion pensyarah dari melakukan sesuatu yang menjadi hak asasi warganegara di negara ini.

5

12 ulasan:

Amuraria berkata...

APA LAGI YANG BOLEH DIHARAPKAN DARI MULUT-MULUT PROFESOR-PROFESOR KANGKUNG DAN KONGKANG ,YANG KUAT AMPU DAN BODEK DEMI CARI MAKAN WALAU TERPAKSA KORBANKAN AKADEMIK DAN MARUAH HINGGA DAPAT GELARAN PEMBELOT NEGARA !

Tanpa Nama berkata...

itulah demokrasi ala malaysia.demokrasi terpilih kalau sokong umno dan barisan semua boleh, tak ade yang nak tegur tapi bila bercakap nampak mirip kepada pembangkang mula ramai yang kutuk. Mas pilihanraya tenang terang-terang pengarah pelajaran johor turun untuk berkempen kepada calon umno, tak ade yang ambil tindakan sedangkan beliau penjawat awam yang mengetuai JPNJ, Fuad Zarkashi turun panggil semua guru yang jadi pengundi di DUN tenang kempen untuk undi BN.Ada sesiapa yang minta dua-dua orang ni letak jawatan kerana tidak mngamalkan demokrasi sebenarinilah yang dizahirkan sebagai kepimpinan melalui tauladan, kalau cikgu kencing berdiri anak murid kecing berlari.Sekarang ini Prof Aziz Bari komen berkenaan pasal sultan selangor smua orang letak jawatan. Apahal dengan orng yng tak nak laksanakan hukum hudud????. sepatutnya jangan tinggal di bumi Allah ini??????.

Tanpa Nama berkata...

Menteri ini cakap tak serupa bikin. Menyalahguna kuasa dan kedudukan menghantar anak2 saudara yang mendapat keputusan corot dengan biasiswa kerajaan ke luar negara. Dia sendiri penyeleweng.

yes berkata...

Kena buka mulutlah dg harapan untuk jadi calon lagi dalam PRU akan datang

Tanpa Nama berkata...

Menteri ni sebenarnya tak tahu dan tak faham yang mana "cakap politik" dan yang mana "cakap akedemik".Selama ini Prof.Aziz Bari mengeluarkan pandangan dan pendapat berdasarkan undang-undang dan tuntutan-tuntutan Perlembagaan Negara.Dia tak pernah suruh rakyat sokong atau tolak mana-mana parti politik.Sebagai mana ulamak mentafsirkan AlQuran dan Hadith - yang salah tetap salah dan yang betul tetap betul.Prof.Aziz mentafsirkan undang-undang,yang mana patut dan yang mana tak patut.Macam mana nak pegang jawatan Menteri Pelajaran Tinggi kalau dah bangang.

Tanpa Nama berkata...

mai kita sumpah ramai-ramai menteri ini supaya dia terima azab Allah

Tanpa Nama berkata...

Mungkin menteri tersebut iri hati dengan profesor kerana makin mendapat sokongan dari rakyat khususnya kawasan perlimen menteri tersebut.

Tanpa Nama berkata...

Tahniah dan tabik spring aku kepada Prof. Aziz.

Kenyataan/pandangan akdemik beliau telah menyerlahkan bnyak perkara antaranya kangkong-kangkong serta menteri-menteri bangang.
Berlambak kangkong-kangkong yang menjadi 'lidah' orang politik pemerintah tuh apa ke jadahnye....???

Semakin terbukti sesiapa sahaja yang terpalit oleh virus UMNO/BN akan menunjukkkan simptom penyakit sindrom bangang tak berubat.

Tanpa Nama berkata...

ralat anon 6.41
sepatutnya dibaca sebagai Sekarang ini Prof Aziz Bari komen berkenaan pasal sultan selangor, semua pengampu minta beliau letak jawatan.sebab itu lah tahap pemikiran ahli akedemik kita menjadi jumud kerana walaupun sesuatu itu nya tidak betul, perlujuga berkata betul, sedangkan negara sudah merdeka selama 54 tahun tapi fikiran masih dijajah

1 Malaysia berkata...

Contoh menteri yang sombong, bodoh, bangang, berfikiran singkat, pemikiran penjajah, ....
Tak perlulah saya sebut betapa ramainya pegawai kerajaan yang melampaui batas dan tidak diambil tindakan. GB cerita pasal Pengarah Pelajaran Negeri Johor. Ini yang terbaru ialah Pengarah Pelajaran Negeri Kedah mengeluarkan agar guru-guru dan kakitangan pelajaran di negeri Kedah tidak mengeluarkan komen terhadap PPSMI walaupun secara akademik. Inilah pemikiran penjajah yang masih cuba diterapkan ke dalam golongan pendidik. AKU tidak sebut lagi berapa ramai pengetua, guru-guru yang dipanggil untuk di'brain-wash' atas nama kursus, seminar, ..... Cuba Menteri Pengajian Tinggi tolong jawab sat.
Kalaulah menteri pun tak hormat perlembagaan dan keputusan mahkamah, ..... entahlah.

Tanpa Nama berkata...

Yang bijak pandai tarak boleh cakap, yang merapu tah ape-ape saja buleh cakap.

Tanpa Nama berkata...

menteri yang ada dalam umno tu kalau ikut merit memang tak layak jadi menteri. tapi mereka kuat mengampu tuhan-tuhan mereka maka dapatlah jadi menteri.

kalau tak faham demokrasi tak usah jadi orang politik, apa khaled nordin ingat politik harta mak bapak dia punya ke, nak sekat sana sini. sedarlah diri sikit kalau tak ada rakyat, tak ada menteri, jangan nak perbodoh orang ramai, pelihara saja lah lembu-lembu yang ada dalam kandang umno sudah lah.
jangan nak melaalut macam orang gila dan jangan 'perasan'