17 Okt 2011

[Bergambar & Video] Kecelakaan Babitkan 15 Kereta Lumba IndyCar, Seorang Maut

Las Vegas: Pemandu kelahiran Britain, Dan Wheldon terbunuh dalam kemalangan buruk pada siri akhir perlumbaan Las Vegas 300 IndyCar, pagi tadi.

Gambar: PEMANDU Will Power (kiri) melayang ke udara dalam Kejohanan Dunia IZOD IndyCar di Las Vegas, hari ini. Dalam perlumbaan siri akhir itu juga, pemandu Dan Wheldon terbunuh apabila keretanya melambung ke atas sebuah kereta lain dan merempuh pagar ketika kemalangan membabitkan 15 buah kereta. - Foto Reuters


Wheldon (gambar kanan), 33, pemenang Indianapolis 500 pada Mei lalu, mati akibat kecederaan parah selepas keretanya melambung ke atas sebuah kereta lain dan merempuh pagar ketika kemalangan membabitkan 15 kereta.

Kereta yang dipandu oleh pelumba itu terbang ke udara dan terbakar. Akibat kecelakaan ini, keretanya hancur musnah dan meninggalkan serpihan-serpihan bertaburan di litar.

Beberapa kereta lain turut melambung manakala selebihnya terbabas akibat terbakar.

Ketua Eksekutif IndyCar, Randy Bernard, berkata pihaknya amat sedih apabila mengumumkan bahawa Wheldon mati kerana kecederaan parah.

"Ingatan dan doa kami untuk keluarganya hari ini. Pemandu-pemandu lain sudah dimaklumkan mengenai kematian mendiang sebelum Bernard membuat pengumuman rasmi," katanya. - AFP









Tiada ulasan: