14 Sep 2011

Pelajar Afrika Dicekup Tunjuk Kemaluan Dan Raba Jurujual

Orang awam cekup suspek

KAJANG: Seorang pelajar warga Afrika diberkas orang ramai selepas dia mencabul seorang remaja perempuan berusia 19 tahun berhampiran sebuah pasar raya di Semenyih, dekat sini, kelmarin. Gambar fail.

Dalam kejadian kira-kira jam 9 malam, mangsa yang juga jurujual di pasar raya itu keluar seorang diri untuk pergi ke kedai berhampiran untuk membeli barangan sebelum suspek menarik tangan dan membawanya ke tingkat dua pasar raya berkenaan.

Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Ab Rashid Ab Wahab, berkata sebaik menyedari suspek menarik tangannya dan membawanya ke tempat sunyi, mangsa meronta-ronta dan merayu dilepaskan, namun tidak diendahkan suspek.

Katanya, suspek bertindak lebih agresif apabila menarik mangsa naik ke tingkat tiga kerana khuatir jeritan mangsa didengari orang ramai sebelum suspek membuka seluarnya. “Suspek menunjukkan kemaluannya kepada mangsa selain meraba seluruh tubuh mangsa walaupun dia merayu tidak diperlakukan sedemikian.

“Bimbang diperlakukan lebih kejam, mangsa menjerit meminta tolong dan jeritan itu didengari seorang pengawal keselamatan yang membuat rondaan di kawasan berkenaan,” katanya.

Ab Rashid berkata, pengawal keselamatan berkenaan ke tempat kejadian menyebabkan suspek terkejut dan cuba melarikan diri ke kawasan kedai berhampiran pasar raya berkenaan.

Tindakan pengawal keselamatan mengejar suspek menarik perhatian orang awam di kawasan berkenaan sebelum mereka membantu memberkas suspek.

Beliau berkata, suspek yang kepenatan ditahan orang awam sebelum diserahkan kepada pihak berkuasa dan siasatan awal mendapati suspek berusia 23 tahun dan masuk ke Malaysia sebagai pelajar kolej swasta di ibu kota.

Ab Rashid berkata, suspek kini direman di lokap Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kajang untuk siasatan lanjut dan kes berkenaan akan disiasat mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan kerana mencabul. -hm

Ulasan GB

Kemasukan pelajar asing terutama dari Afrika banyak menimbulkan masalah sosial di negara ini.

Diantara masalahnya ialah kebiadaban mereka kepada masyarakat setempat disamping ramai diantara mereka yang dikatakan positif dadah. Masyarakat kita tak biasa dengan aktiviti minum minuman keras secara terbuka oleh golongan pelajar ini, mabuk dan kemudiannya bergaduh yang sebenarnya sudah jadi kebiasaan bagi mereka.

Kemasukan warga asing untuk belajar di Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) memberi keuntungan besar kepada pihak berkenaan namun, namun pihak Kementerian Pengajia Tinggi dan IPT juga perlu bertanggungjawab terhadap isu-isu sampingan yang melibatkan pelajar mereka hingga membawa ke tahap memudaratkan masyarakat.

Sebelum ini sudah kedengaran permintaan supaya kemasukan pelajar-pelajar Afrika ini dikaji semula. Tetapi nampaknya seperti tidak mendapat perhatian dari pihak kerajaan.



13 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bagi mereka yang memegang amanah, mereka tidak amanah kepada negara dan bangsa mereka. Masalah sosial bukan untuk mereka bincang, tetapi minat bagi mereka ialah...... FULUS, PITIS, RM. Itu lah pemimpin bermazhab UMNO!

Tanpa Nama berkata...

yang beri lesen untuk pelajar asing belajar ni sape kalau ada kaitan dengan kerajaan jugak...
anakmuda kita belajar di al-azhar,aktif pula kerajaan BN pegi ganggu kerajaan Mesir/alazhar minta supaya syahadah ditarik balik,bagi syarat mcm-mcm,mesti ada STAM dan sebagainya sedangkan azhar takletak syarat begitu

Admin berkata...

Mereka masuk sebagai pelajar,namun kebanyakannya tidak belajar,banyak dari mereka menjalankan aktiviti yg tidak sihat.

Sepatutnya pihak kerajaan memantau kemasukan mereka ini

Tanpa Nama berkata...

asal undi ameno...

Tanpa Nama berkata...

Celako kau Mat BLACK,aku bakor anu kau ....

Tanpa Nama berkata...

Kebanyakan student-student swasta ni hanya bertopengkan visa belajar utk masuk ke Malaysia, kemudian menjadi pelacur, penipu internet, pemeras ugut, pengedar dadah, dan lain2 kegiatan. Bagi pihak universiti swasta pula hanya untuk mendapat bayaran lumayan dari kemasukan pelajar. Sepatutnya rakyat didahulukan, maka sekat dari kemasukan pelajar dari negara2 tersebut.

Tanpa Nama berkata...

Pelajar-pelajar dari Benua Afrika ni datang bukan nak belajar.Cuba pantau - waktu belajar,ramai yang berkeliaran.Yang masuk keMalaysia konon atas pass pelajar bawa sekali keluarga,adik-abang,mak-bapak,datuk-nenek,suku-sakat.Pusat Pengajian Tinggi dan Kolej swasta tak pantau pun pelajar mereka,asal dapat yuran masuk dan yuran semesta.Mereka inilah yang ramai buat kerja jenayah - jual dan edar dadah,gunakan wanita Melayu sebagai "drug mules" edar luar negeri,usik dan cabul perempuan tempatan dan bawa kereta tanpa lesen.Tak faham dan tak tau apa polis dan immegresen buat.

Tanpa Nama berkata...

TUTUPLAH AURAT KAMU DENGAN SEMPURNA. SEMOGA ALLAH MELINDUNGI KAMU.

sazaleeahya berkata...

krajaan mlaysia ni tk prnh blajar dr ksilapn,kmasukan pkerja asing trutama dr Bangladesh bnyk mnyebab kn gejala sosial dlm msyarakat kita.kes pmbunuhan pula bnyk di laku kn oleh wrga myanmar dn vietnam.wrga pakistan pula trlibat dgn prniagaan{ada kbnaran ke}dn skrg warga afrika yg mmbwa cra dia org plk,mngkin di ngara tk dpt buat prangai mcm tu.jd buat le di ngara org.

Tanpa Nama berkata...

yg hairan hanya berlaku pd org melayu..org2 india , cina x kena pulak ya..heran..heran..agaknya gadis2 melayu ni mengancam,cun dan gebu kot..tu yg mereka naik syehhh ..apa pn jg aurat..jgn sampai mereka chop gadis melayu seolah olah invite mereka supaya disentuh..sampai mereka x boleh tahan..ini tak gadis melayu ingat dah tutup aurat..rupanya tidak.. semakin bulat melekat terjojol sampai meleleh air liur melihatnya..

Tanpa Nama berkata...

Masalah ini berpunca dari menteri-menteri umno dan dato-dato umno yang bawak masuk pendatang haram kenegara ini hingga menimbulkan masalah kepada negara dan rakyat...memang celakalah mereka ini.

Tanpa Nama berkata...

negro bukan sahaja kacau anak dara, mak cik cleaner kat UIA pun die kacau,

ada mak cik cleaner yg tgh tido kene raba dgn negro kt uia.

kat kepong pun byk kene raba,

tapi ada gak awek, makcik melayu yg layan negro,

tp org malaysia mmg dh bengang, mmg tggu negro buat hal je,tk sbr nk pukul.

negro ni kuat gak, so kene sasarkan kat kaki n lutut.

klau sape2 kene kacau jerit je,

Tanpa Nama berkata...

Aq pon penah kene weh..bdak laki melayu ni selalu sakat org tgh joging kat pntai..kalau korg stkt tgk anu tp budak ni siap tlanjang bulat depan kitorg.pas2 wt cam jalan2 selamber je cm dia 2 xbebogel...