25 Ogo 2011

Entah Berapa Banyak Bangkai Ayam Dah Masuk Perut Umat Islam

Pusat sembelih ayam masih tiada sijil halal

KUALA LUMPUR: Walaupun sudah berulang kali diserbu pihak berkuasa dan diberi ‘tarbiah’, segelintir pemilik pusat pemprosesan ayam di beberapa pasar di sini, berdegil dan enggan membuat permohonan sijil halal.

PERIKSA...Jailani memeriksa ayam yang disembelih dalam operasi, semalam.

Lebih membimbangkan apabila pelanggan pusat penyembelihan terbabit bukan saja di kalangan peniaga bukan Islam, malah dipercayai turut dibeli pemborong dan peniaga kecil yang beragama Islam.

Dalam pemeriksaan kira-kira jam 4 pagi semalam, di Pasar Borong Selayang dan Pasar Jinjang, di sini, yang dilakukan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mendapati selain tidak mempunyai sijil halal, beberapa aspek penyembelihan turut diabaikan.

Menurut Setiausaha Politik Perdana Menteri, Datuk Jailani Ngah, setiap ayam yang disembelih tidak dilakukan pemeriksaan, malah pisau yang digunakan pula tidak dibasuh setiap kali sembelihan.

“Sepatutnya setiap ayam yang disembelih perlu diperiksa untuk memastikan ia benar-benar disembelih dan sah mengikut hukum syarak.

“Malah, hanya dua tukang sembelih yang bekerja dalam dua jam bagi menyembelih 4,000 ayam,” katanya yang turut serta operasi terbabit.

Menurut Jailani, tiga pusat penyembelihan yang diperiksa juga mengabaikan aspek kebersihan iaitu kotor dan menjijikkan apabila ayam mati dilonggokkan di atas lantai.

Bagaimanapun, beliau berkata, dua daripada tiga pusat penyembelihan itu menggunakan khidmat tukang sembelih yang bertauliah dan memiliki kad penyembelihan dari Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (Jawi).

Katanya, hasil pemeriksaan juga mendapati ayam yang dibekalkan mereka tidak sihat dan mungkin berpenyakit berdasarkan bahagian yang lebam dan hitam.

“Permintaan tinggi ketika Ramadan dan menjelang Syawal menyebabkan pengusaha agresif menghabiskan stok ayam sehingga mengabaikan aspek pematuhan halal.

“Atas sebab itu, kami mahu menyedarkan masyarakat dan jabatan agama negeri membuat pemeriksaan dan memantau pusat penyembelihan ayam supaya penguasa yang memiliki sijil halal turut mengambil berat,” katanya.

Operasi itu disertai pegawai Bahagian Pelesenan dan Kesihatan, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) yang memastikan penguasa memiliki lesen sah dan mematuhi syarat.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salam,
Tkde akta ke untuk menghukum pengilang yang berdegil mcm ni...kalau tkde..kena adakan..kalau dah ada..kuatkuasakan...jangan kerja main-main..dan main-main kerja..

Tanpa Nama berkata...

Kalau dah susah sangat nak sembelih cara memutuskan dua urat marikh, agak-agaknya wajar tak kalau penyembelih beragama Islam potong terus kepala ayam tu. Rasanya cuma makruh tapi masih halal dimakan... cuma tak ikut sunnah sahajalah. Berbanding sekarang makan bangkai ayam.

fahmi zulkeflee berkata...

salam,

mungkin perlu dijelaskan kepada orang ramai bagaimana nak menghadapi isu macam ini.

kalau anda yakin ayam yang disembelih itu halal kerana yakin dengan logo HALAL Jakim, itu sudah cukup. Kita harus berbaik sangka dengan penjual ayam itu.

Kita harus berbaik sangka dengan Jakim yang telah berusaha sedaya upaya meletakkan garis panduan.

Kalau Jakim sudah memeriksa tetapi penyembelih itu masih menipu, terserahlah kepada Allah.

Wallahu alam. Usahlah bimbang jika bangkai itu menjadi darah daging kita. Adakah Allah akan menghukum kita dalam perkara yang tidak kita ketahui?