5 Jul 2011

Astora Jabat Tewas Dalam Pilihanraya Di Thailand

Astora Jabat sudah jangka kalah

KOTA BHARU - Bekas wartawan Utusan Malaysia, Asae Toramae atau lebih dikenali sebagai Astora Jabat kalah dalam pilihan raya umum Thailand yang menyaksikan Parti Demokrat pimpinan Perdana Menteri, Abhisit Vejjajiva tumbang.

Beliau sudah menjangkakan kekalahan tersebut kerana pencalonannya bagi kawasan Parlimen Ruso/Jabat iaitu kawasan majoriti Melayu-Islam dalam Wilayah Narathiwat di selatan Thailand hanyalah satu permulaan baginya menceburi dunia politik.

"Saya sudah jangka akan kalah kerana menjadi orang terakhir mendaftar sehari sebelum tamat pencalonan.

"Tetapi saya tidak anggap kalah kerana saya seorang yang tidak akan mengalah dalam perjuangan," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Beliau yang mewakili Parti Harapan Baru (NAP) pimpinan bekas Perdana Menteri, Jeneral Chawalit Yongchaiyud, tewas dalam pertembungan tujuh penjuru.

Astora menjelaskan, banyak faktor menyebabkan kekalahan antaranya kerana beliau tidak dapat berkempen lebih lama.

Beliau yang berasal dari Ruso masih belum cukup dikenali masyarakat tempatan.

"Masyarakat belum cukup mengenali saya kerana selama 35 tahun saya berada di luar negara seperti Mesir, Maghribi dan Malaysia.

"Saya anggap ini pengalaman baharu yang bagus dan ia percubaan saya untuk mengenali dunia politik di sini,'' katanya. -kosmo

9 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

kesian, pergi ke mana pun dah tak laku

Tanpa Nama berkata...

Sewa rumah di Kajang pun 6 bulan tak bayar, belah macam tu je...

farti berkata...

adab pertandingan..

apesal nak larang plak?

RAHSIA TOMOK DISEBALIK WANG HANTARANNYA!!
ISU TAHANAN DAN PORNOGRAFI!!

Joe Radzif berkata...

heran gak akoo nih
dulu datang menyibuk kat malaysia
tapi rupanya orang siam...

ke dah kena buang negeri sebenarnya nih

bunbinban berkata...

mintaklah masa kempen yg lebeh panjang mcm salah satu dari tuntutan BERSIH. Tau pulak tak cukup masa. Tapi kalau muka jamban ni dok malaysia, dia lah antara yg lantang membantah tuntutan BERSIH. bangang punya manusia

Tanpa Nama berkata...

Salah sorang Mat Siam yang amat disayangi UMNO. Dulu tak percaya apabila dengar cerita ribuan hantu pangkah melepasi sempadan. Mungkin ada kebenaran....

Tanpa Nama berkata...

ni puak2 datuk eskay ni..

Tanpa Nama berkata...

Astora Jabat yang dikenali sebagai anti hadis dan alquran memang sepatutnya merasai apa yang dikatakan kalah, malu dan kecewa.

Ketika ini dia perlu tahu siapa yang lebih hebat....Akal atau takdir ?

Kehebatan akal hanya ketika perut tidak lapar dan tekak tidak dahaga.... walaupun perut kenyang tapi berpenyakit juga membuatkan akal tidak sehebat mana.

Tanpa Nama berkata...

Astora Jebat boleh balik bertugas diUtusan Meloya.Orang jenis ini sangat diperlukan oleh Utusan.Orang Siam ni dah buat huru-hara kad negara ni.Apa macam Brahim Katak,ada faham.