5 Jul 2011

Mengapa Unit Forensik Selalunya Akan Memberi Keterangan Berpihak Kepada SPRM Sahaja?

Ahmad 'cuba keluar bangunan melalui tingkap'

DSP Sharul Othman Mansor yang bertugas di Makmal Forensik Bukit Aman memberitahu Mahkamah Koroner Kuala Lumpur bahawa beliau berpendapat penolong pengarah Kastam Selangor Ahmad Sarbani Mohamed terjatuh dari tingkap di Bilik Pantri di Aras 3, bangunan SPRM itu ketika dia ingin keluar dari pejabat berkenaan melalui tingkap itu.

"Saya percaya si mati (Ahmad Sarbani) cuba melompat ke bumbung di bangunan SPRM yang berhampiran dengan tingkap tersebut tetapi tidak sampai dan terjatuh di gelanggang badminton di aras satu bangunan itu," katanya ketika disoal timbalan pendakwa raya Hanim Mohd Rashid dalam inkues kematian Ahmad Sarbani.

DSP Sharul Othman berkata apabila seseorang berada di bilik pantri itu, dia boleh nampak bumbung berkenaan dekat dengan tingkap di Aras Tiga, namun apabila dibuat ukuran, jaraknya agak jauh iaitu sembilan kaki 11 inci.

Ahmad Sarbani, 56, yang bertugas di pejabat Kastam Pelabuhan Klang ditemui mati di gelanggang badminton di Tingkat Satu, pejabat SPRM Wilayah Persekutuan di Jalan Cochrane pada 6 April lalu.

Dia dilaporkan pergi ke pejabat itu secara sukarela untuk bertemu pegawai penyiasat SPRM berhubung siasatan kes rasuah yang membabitkan 62 pegawai Kastam.

Koroner Aizatul Akmal Maharani, yang mendengar prosiding itu, dijadual melawat ke tempat kejadian di bangunan SPRM, Wilayah Persekutuan di Jalan Cochrane pada 10 pagi esok. - Bernama


Isteri Ahmad Sarbani yakin suami tak bunuh diri

Isteri kepada penolong pengarah Kastam Selangor Ahmad Sarbani Mohamed hari ini memberitahu Mahkamah Koroner Kuala Lumpur bahawa suaminya tidak mungkin membunuh diri di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Wilayah Persekutuan, pada 6 April lepas.

Masiah @ Maziah Manap, 50, yang merupakan saksi pertama dalam prosiding inkues untuk menyiasat kematian Ahmad Sarbani, berkata suaminya adalah seorang yang tenang, bersikap rasional, penyabar dan bukan seorang yang suka bertindak melulu.

"Sebagai orang Islam yang menunaikan sembahyang lima waktu, tidak mungkin suami akan berbuat demikian," katanya.

Ibu kepada lima anak itu berkata pada hari kejadian suaminya ada memaklumkan kepada anak perempuan mereka bahawa dia akan pulang ke rumah tengah hari itu.

"Suami tidak cakap apa-apa pada saya tetapi arwah memaklumkan perkara itu kepada Shahirah (anak) sebelum beliau pergi ke pejabat SPRM dan ini yang meyakinkan saya bahawa dia nak balik," katanya ketika disoal Timbalan Pendakwa Raya Mohamad Abazafree Mohamad Abbas.

Masiah, yang mendirikan rumah tangga dengan Ahmad Sarbani hampir 28 tahun, berkata pada 1 April lepas, dia menerima panggilan daripada anaknya, Shahira yang memaklumkan arwah ingin bercakap dengannya tetapi panggilan berkenaan terputus.

"Apabila saya pulang ke rumah pada 9 malam, anak saya memberitahu abah (panggilan untuk Ahmad Sarbani) tidur di SPRM dan saya kemudian cuba menghubungi beliau tetapi gagal.

"Pada keesokannya (2 April), saya cuba menghubunginya sekali lagi
namun tiada jawapan dan lebih kurang 10 pagi saya ada menghantar SMS kepadanya menyatakan: Kalau kita di pihak yang benar, Allah akan bantu... kalau boleh, balik la, hari Ahad ni (3 April) kita ada kursus haji," katanya.

Masiah, yang bekerja sebagai penyelia di Petronas, berkata arwah suaminya pernah memberitahu bahawa dia telah dianiayai oleh ejen.

"Saya pernah bertanya kepadanya, apa masalah yang berlaku sekarang ini hinggakan SPRM menahannya dan dia (Ahmad Sarbani) berkata ejen menganiayainya berkenaan baucar bernilai RM100.

"Menurut suami saya, ejen itu mengaku bahawa RM70 daripada RM100 baucer itu dia ambil manakala RM30 diberikan kepada suami saya... namun suami memaklumkan kepada saya dia tidak ambil RM30 dan tidak tandatangani baucer tersebut," katanya.

Selain itu, Masiah berkata pegawai SPRM menghubunginya dan memberitahu bahawa suaminya rebah dan telah meninggal dunia tanpa dimaklumkan bahawa Ahmad Sarbani sebenarnya telah jatuh dari tingkat tiga bangunan itu.

"Apabila saya pergi ke Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM) bersama empat anak perempuan untuk membuat pengecaman mayat suami, saya nampak muka arwah seperti dihempuk ke dinding dan mukanya penuh dengan ketulan darah beku.

"Mereka (pegawai SPRM) memberitahu saya bahawa dia (Ahmad Sarbani) rebah, tetapi saya tengok mukanya kelihatan mencurigakan," katanya.

Ahmad Sarbani, 56, yang bertugas di pejabat Kastam Pelabuhan Klang ditemui mati di gelanggang badminton di Tingkat Satu, pejabat SPRM Wilayah Persekutuan di Jalan Cochrane pada 6 April lalu.

Dia dilaporkan pergi ke pejabat itu secara sukarela untuk bertemu pegawai penyiasat SPRM berhubung siasatan kes rasuah yang membabitkan 62 pegawai Kastam.

Koroner Aizatul Akmal Maharani, yang mendengar prosiding itu, dijadual melawat ke tempat kejadian di bangunan SPRM, Wilayah Persekutuan di Jalan Cochrane pada 10 pagi esok. - Bernama


Ulasan GB

Rakyat tertanya-tanya, mengapa setiap kali inkues diadakan maka kita mendapati jawapan yang hampir serupa dari unit forensik yang rata-rata akan menyebelahi SPRM dan lansung tidak memberikan pandangan yang berlaku kemungkinan penganiayaan kepada mangsa?

Apakah tugas forensik dalam negara hanya untuk membersihkan nama SPRM dan bukan untuk mencari kebenaran yang hakiki?


Atau apakah mereka "dipaksa" membuat laporan sedemikian untuk menunjukkan sememangnya mangsa "membunuh diri" dengan perlakuan terjun dari bangunan?

Kes Ahmad Sarbani mengulangi kes Teoh Beng Hock dan jawapan dari unit forensik nampaknya tidak jauh berbeza.

Tidak takut kepada Allah yang Al-Haq (Maha Benar) kah semuanya?

Dan kemudiannya di dalam Siasatan Diraja Teoh Beng Hock tiba-tiba terbukti wujudnya beberapa pegawai SPRM yang lansung tidak mahu membuka mulut seperti sudah diajar untuk berperlakuan demikian berkemungkinan agar tidak menimbulkan percanggahan dengan maklumat forensik.

Sehinggalah di satu ketika penyiasat persendirian membuktikan terdapatnya pegawai-pegawai SPRM yang bersifat syaitaniah menyimpan dan menonton gambar/video lucah di dalam komputer di pejabat sewaktu soal siasat berjalan.

Itupun yang anehnya pegawai-pegawai berkenaan ada yang dikurniakan pangkat kebesaran negeri dan ditukarkan ke pejabat SPRM yang lain.

Apa yang nyata teori-teori terjun membunuh diri hanyalah andaian-andaian yang begitu lemah tetapi diwarwarkan seolah-olah itulah kebenaran hakiki.

Sungguh pelik.

Itulah pentingnya untuk kita berdoa dan mengharap kepadaNya seperti yang pernah GB tuliskan di dalam tulisan-tulisan yang lalu:

1) Allahumma arinal haqqan haqqa, warzuqnattiba’ah,
wa arinal bathilan bathila, warzuqnajtinabah


Ya Allah, tunjukkanlah yang haq itu sebagai haq, dan kurniakanlah kami kekuatan utk mengikutinya, dan tunjukkanlah yg batil itu sebagai batil dan kurniakanlah kami kekuatan untuk menjauhinya.

2) Rabbi adkhilni mudkhala sidqin wa akhrijni mukhraja sidqin waj'alli min ladunka sulthanan nashiran wa qul ja alhaqqu wa zawaqal bathilu innal bathila kana zahuqan

Ya Allah, masukkanlah aku secara masuk yang benar dan keluarkanlah(pula) aku secara keluar yang benar dan berikanlah kepadaku dari sisi-Mu kekuasaan yang menolong. Dan katakanlah yang benar telah datang dan yang batil telah lenyap. Sesungguhnya yang batil itu adalah sesuatu yang pasti lenyap.

5 ulasan:

dison berkata...

bila terlalu lebih pandai mcmnie lah..haha

Cepat Sebelum Habis!!!:
HTC DESIRE, IPAD2 & CANON 550D KINI PERCUMA!!
SHOW BERSAMA BAND INCUBUS YANG GEMPAK!!!

zairil berkata...

Lepas ni timbul pulak citer yang Allahyarham kena rasuk hantu Spiderman. Sebab tu dia try lompat dari tingkap ke bumbung.

FORENSIK TAK MASUK AKAL!

Rakyat diperbodohkan!

Tanpa Nama berkata...

gila babi keterangan main agak-agak je neh... bengong ke...

pehal pulak mamat tu nak kuar kot tingkap lompat gi bangunan sebelah? kata dia gi sana sukarela.... pehal nak lari pulak???

dah tu... mamat ni bukan nya david webb@jason bourne nak men lompat tingkap... jackie chan jauh sekali... nak kata main parkour... cam tak kena je dah tetua baru nak belajar parkour...

Tanpa Nama berkata...

adakah boleh rasa perlakuan simati berbuat demikian...sedangkan kita tiada di situ....

Tanpa Nama berkata...

Tak penah belaku orang datang pejabat aku nak keluar ikut tingkap. lain la kontraktor. ape lah punya CSI malaysia nih