18 Jun 2011

Mesej Jelas: Jangan Pandang Sengkek Kepada Penggodam Tempatan

90 peratus penggodam ‘Operation Malaysia’ tempatan

KUALA LUMPUR, 17 Jun — Pentadbiran Najib berkata siri serangan penggodam Operation Malaysia sejak kelmarin telah menyasarkan sekitar 200 laman web dengan majoriti mereka yang menggodam adalah pihak Malaysia.

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Seri Maximus Ongkili berkata siasatan awal menunjukkan 90 peratus penggodam berpangkalan di Malaysia.

Operation Malaysia, yang dilancarkan oleh kumpulan penggodam antarabangsa yang dikenali Anonymous, telah berjaya menjejaskan operasi laman web rasmi kerajaan malaysia.gov.my sekitar 4 pagi semalam.

Bagaimanapun serangan penggodam juga membabitkan laman-laman lain. Kira-kira 60 peratus dikatakan membabitkan laman web kerajaan persekutuan.

Ongkili menambah Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) dan polis akan menyiasat perkara itu dengan lanjut.

Dalam kenyataannya semalam SKMM menegaskan impak serangan itu ke atas pengguna hanyalah sedikit.

Antara laman web yang turut digodam termasuklah milik Pelancongan Sabah (sabahtourism.com) dan panduan pelancongan Tour Malaysia (tourmalaysia.com.my).

Dalam pada itu dipetik Bernama Online kata beliau, “kami sudah mendapat tahu bahawa hampir semua ini dilakukan orang tempatan, bukan pihak antarabangsa.”

Beliau juga meminta rakyat Malaysia menggunakan Internet secara profesional untuk pendidikan dan pembangunan negara.

“Ini kerana anda tidak boleh pergi jauh apabila melakukan jenayah siber dalam ruang siber itu sendiri,” kata beliau.

Ongkili bagaimanapun tidak mahu mengesahkan sama ada Kabinet telah memutuskan penubuhan satu pasukan khas bagi mengatasi masalah tersebut. -TMI



Ulasan GB

Kira hebatlah juga jika penggodam itu adalah anak Malaysia sendiri.

Di luarnegara, misalnya di Singapura, diwujudkan pertandingan dan dijemput semua para hackers untuk cuba menceroboh lamanweb-lamanweb kritikal negara tersebut, dan mereka yang berjaya akan diberikan imbuhan/hadiah berupa wang tunai.

Ia dilakukan oleh Singapura bertujuan untuk mempastikan sistem keselamatan mereka benar-benar utuh dan kukuh serta tidak mudah untuk dicerobohi.

Malah beberapa institusi pendidikan di Singapura menawarkan "biasiswa" bagi pelajar-pelajar yang mengikuti program "EC-Council" bagi mewujudkan penggodam yang beretika.

GB petik:

EC-Council is a member-based organisation that certifies individuals in various e-business and security skills. It is the owner and developer of the world famous Certified Ethical Hacker course, Computer Hacking Forensics Investigator program, License Penetration Tester program and various other programs offered in over 60 countries around the globe.

Said Dr. Timothy Chan, Director, School of Digital Media and Information Technology (DMIT) of Singapore Polytechnic, “Integrating EC-Council programs into our courses is a step that underlines SP’s legacy, which is developing a professional workforce with specialised skills for the country. As we steadily evolve into a fully knowledge-based economy, we acknowledge the increase in demand for manpower with expertise in the information security sector. We are confident that EC-Council qualifications will fortify our students’ knowledge and skills, making them stand out from the rest.”

Students taking the Diploma in Infocomm Security Management (DISM) at SP will also be the first to receive scholarships and awards totaling S$45,000 from EC-Council. The scholarships & awards are made possible with the signing of a Memorandum of Co-operation (MOC) between DMIT and EC-Council last week.

......

Six SP lecturers have successfully completed the world-renowned Certified Ethical Hacker (CEH) program recently and another two final-year students are set to undergo the training as well, making them the first SP lecturers and students to join the global community of certified EC-Council members, currently standing at over 26,000 across more than 60 countries.

In this era of K-economy, EC-Council recognises the need to nurture more information security personnel and experts. There’s no better way to do so than paving the way for a group of deserving students who aspire to be part of the information security community. As such, we are immensely pleased to have Singapore Polytechnic as one of our education partners”, said Mr. Sean Lim, Vice President of EC-Council.


Di dalam disiplin ilmu komputer di bidang pemprogramman web dan kejuruteraan perisian, sebelum sesebuah lamanweb dilancarkan perlu dilakukan "pilot testing" dimana semua pihak dipanggil untuk menggodam. Apabila ia benar-benar telah diyakini "kebal" barulah dilancarkan.

Di Malaysia tidak berlaku begitu. Penggodam dijadikan musuh. Wang habis berjuta dengan outsourcing, hanya gempaq di hari pelancaran kemudian didapati rapuh dan sistem berlubang di sana sini.

Lamanweb 1Malaysia kepunyaan TPM, Muhyiddin Mohd Yassin hanya bertahan seminggu selepas itu hilang ghaib di persada maya.

Ini semua berkait rapat dengan "sikap" dan "mentaliti" menteri, pemimpin dan pegawai-pegawai kanan agensi kerajaan, boleh melihat penggodam sebagai musuh atau pembantu. Tetapi kerana di Malaysia ini ramai di kalangan mereka adalah terdiri dari yang kurang membaca, buta IT dan tak tahu ABC komputer, maka di takuk itulah pemikiran dan tindakan mereka. Yang rugi ialah negara.


3 ulasan:

Miecyber berkata...

Rakyat tidak sebodoh seperti kerajaan sangka kan....

Cipan liar

Amir Yugi berkata...

Bknnya susah nk blajar hacking nih, lg2 kalo diaorg amik teknologi taraf anti-FBI. Good luck pada SKMM yg baru selangkah ke alam perang cyber di mana hackers dh smpi tahap menggodam web site US

Tanpa Nama berkata...

dah lama BN godam blog yang pro kepada rakyat hingga sukar di akses macam masa pilihanraya serawak, malaysiakini pun kena