12 Mei 2011

[Video & Bergambar] Banjir Terburuk Dalam 80 Tahun Landa Tennessee

Memphis, Tennessee - Banjir terburuk yang melanda bahagian tengah Amerika Syarikat dalam lebih dari 80 tahun menenggelamkan rumah, kawasan pertanian dan jalan raya bermula awal minggu ini, akibat limpahan air sungai terbesar di AS, Sungai Mississippi, enam kali lebih banyak dari daya tampung normalnya.

Gambar: Beratus-ratus kenderaan ditenggelami air di dalam banjir terburuk melanda Tennessee

Ketika petugas meronda untuk meneliti tebing sungai di Memphis Tennessee, yang dikepung air, setelah banjir musim bunga, seorang warga - Daryl Hissong - dan anak lelakinya yang berusia tiga tahun termasuk di antara ribuan orang yang dipaksa meninggalkan rumah mereka akibat air berlumpur.
Mereka berkemas pada Ahad dan hingga Isnin pagi, air sudah mencapai ketinggian lima kaki di dalam rumahnya di Millington, Tennessee, pinggiran Memphis, demikian laporan AFP .

"Mereka menyatakan mungkin diperlukan waktu satu bulan sehingga air benar-benar surut," kata Hissong, ketika ia melihat air yang telah menenggelamkan trailer hingga ke atap.

"Air akan benar-benar menenggelamkan semuanya dan saya takkan punya tempat tinggal," katanya.

Tebing dan karang alamiah telah melindungi sebahagian besar Memphis dari banjir teruk, tapi mereka yang tinggal di wilayah Pulau Mud masih berjuang untuk mengharapkan tidak banjir.

Banjir sudah menenggelamkan sebilangan besar rumah di sepanjang pinggirannya dan pada hari Isnin dilaporkan memecah penghalang dari karung pasir yang dipasang di sekitar satu kondomonium di seberang jalan, kata AFP.

Mississippi secara normal berjarak setengah batu dari Memphis, tapi ketika ini jaraknya jadi tiga batu di banyak tempat.

Para jurutera Angkatan Darat AS telah mengerahkan seramai 150 personel untuk memeriksa benteng di kota tersebut siang-malam bertujuan untuk mengetahui jika ada masalah.

Banyak bahagian Mississippi diberitakan ditutup buat pelayaran dan Penjaga Pantai AS membuka pintu pengendali banjir di luar New Orleans guna membantu kota yang berada di dataran rendah itu sementara air banjir bergerak menuju Teluk Mexico. -antaranews













1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Anak dan isteri Nabi Noh juga turut tenggelam oleh banjir akibat menderhakai Allah dan penzaliman yang teramat sangat. Apakah lagi kezaliman yang tidak dilakukan oleh kerajaan Amerika itu terhadap umat manusia terutama dalam kalangan umat Islam..?