8 Mei 2011

Osama Pernah Berlatih Judo Di Taiwan

Pelatih Judo Taiwan: Osama Murid yang Serius


TAIWAN - Jauh sebelum menjadi pemimpin Alqaidah, Osama bin Ladin merupakan sosok pemuda yang serius dan fokus. Osama sempat berlatih Judo.

Menurut pelatih judo Taiwan papan atas, Jimmy Wu, kepada Reuters dalam sebuah wawancara di tepian gelanggang di pusat kota Taichung, Taiwan menyatakan bahawa Osama berdiri dan memilih keluar dari Judo bukan hanya kerana tingginya, tapi kerana sikapnya yang serius, konservatif,

Katanya lagi, Osama merupakan murid judo-nya di Arab Saudi. Saat itu ia melatih pasukan judo Arab Saudi kebangsaan pada 1981 hingga 1991. Bin Ladin, Wu kemudian hanya mengenalnya dengan sebutan 'Osama', menghadiri kelas di pusat judo sementara masih seorang mahasiswa.

Dia terlalu tinggi untuk judo, dan Wu mengatakan ia menyarankan dia melawan olahraga, tapi dia berkeras begitu, Wu menerimanya. "Aku tidak tahu nama bin Laden kemudian," kata Wu.

"Setelah 9 / 11 (serangan di New York dan Washington), saya diundang ke seminar, dan beberapa bekas siswa saya di sana mengatakan 'oh Jimmy, Osama, sekarang dia pahlawan kita'. Aku terkejut dan saya mencari beberapa gambar dan aku berkata 'oh orang ini' dan saya mulai memiliki beberapa memori tentang dia."

Wu kepada Reuters menunjukkan foto-foto Osama dengan ciri-ciri tinggi kurus, berjanggot, anak muda serius dengan pel rambut hitam yang ia katakan adalah Osama. Osama menghadiri pelajaran dua sampai tiga kali seminggu tetapi Wu tidak pernah melihatnya lagi setelah 1984. -republika






Tiada ulasan: