18 Mei 2011

Buktikan Dahulu Angkat Sumpah Eskay Satu Upacara Keagamaan

No 2 Pemuda PKR: Buktikan angkat sumpah Eskay upacara keagamaan

Khairul Anuar Ahmad Zainudin dari PKR mempersoalkan siasatan pihak polis di bawah Seksyen 296 Kanun Keseksaan, berhubung insiden kekecohan ketika Datuk Shazryl Eskay Abdullah mengangkat sumpah laknat di Masjid Amru Al-As Bandar Baru Sentul, tiga minggu lalu.

Justeru, Timbalan Angkatan Muda Keadilan (AMK) itu mencabar siapa yang boleh mengesahkan angkat sumpah itu “Datuk T” itu sebagai upacara keagamaan.

“Pihak polis telah beritahu bahawa siasatan dibuka di bawah Seksyen 296.

“Kami telah pun memberi keterangan. Tetapi di sini, saya ingin persoalkan beberapa perkara... kalau benar siasatan ini dibuka di bawah Seksyen 296, siapa yang boleh sahkan upacara itu (angkat sumpah) sebagai upacara keagamaan?” kata beliau pada sidang media di sini hari ini.

Beliau juga memberitahu, enam soalan yang telah dikemukakan oleh pegawai penyiasat ASP Ramlan Mat Darus.

Antaranya, adakah beliau terdengar laungan tolak sumpah laknat dan adakah beliau terlibat dalam membuat kekecohan pada hari tersebut.

Khairul turut berkata beliau kecewa dengan tindakan pihak polis yang dilihat umpama ‘pengurus majlis’ pada hari angkat sumpah tersebut.

“Kalau kita lihat, ramai pihak polis pada hari tersebut. (Ia) seolah-olah pihak polis ini menjadi pengurus majlis pada hari tersebut.

“Polis sepatutnya mencari suspek simbah asid daripada menjadi alat pihak-pihak tertentu,” katanya.

Pada 12 Mei lalu, Timbalan Ketua Penerangannya, Rozan Azen Mat Rasip dipanggil polis memberi keterangan.

Khairul yang turut dikenali sebagai “Jonah” hadir di balai polis Wangsa Maju kira-kira 12.30 tengah hari ini dengan ditemani Ketua AMK Wilayah Persekutuan, Mohammad Hamdi Mohd Said.

Hamdi turut disiasat hari ini.

Wujud kekecohan ketika Eskay mengangkat sumpah laknat yang mempertontonkan video seks yang si pelakunya didakwa Datuk Seri Anwar Ibrahim, 29 April lalu. -TMI


Sumpah laknat kecoh: Jonah pula dipanggil polis

Dua orang pemimpin AMK, termasuk timbalan ketuanya Khairul Anuar Ahmad Zainudin disiasat polis hari ini berhubung satu insiden kekecohan yang berlaku di Masjid Amru Al-As akhir bulan lalu.

Timbalan ketua pergerakan pemuda PKR itu dipanggil susulan tindakan sama yang dikenakan ke atas timbalan ketua penerangannya, Rozan Azen Mat Rasip pada 12 Mei lalu.

Khairul Anuar (tengah) yang lebih dikenali dengan nama Jonah, dilihat memasuki balai polis Wangsa Maju pada kira-kira 12.30 tengahari ini bagi siasatan berkenaan.

Beliau ditemani ketua AMK Wilayah Persekutuan, Mohammad Hamdi Mohd Said yang turut disiasat hari ini.

Ketua AMK, Shamsul Iskandar Md Akin pula dijangka disoalsiasat minggu depan berhubung insiden di Bandar Baru Sentul itu.

Insiden kekecohan pada 29 April itu berlaku ketika satu upacara sumpah laknat berlangsung.

Sumpah laknat itu dilakukan oleh Datuk Shazryl Eskay Abdullah – salah seorang daripada trio 'Datuk T' yang bertanggungjawab ke atas penayangan satu video lucah.

Bercakap kepada pemberita selepas kira-kira sejam disiasat, Khairul Anwar berkata polis telah membuka siasatan ke atas kes berkenaan mengikut Seksyen 296 Kanun Keseksaan kerana menggangu upacara keagamaan.

“Apa yang persoalkan, kalau betul siasatan dilakukan bawah Seksyen 296, siapa boleh sahkan upacara sumpah laknat ini satu upacara keagamaan.

“(Angkat sumpah itu) dibuat di masjid, tempat umum yang menjadi tempat sembahyang Jumaat,” katanya lagi.

“(Angkat sumpah itu) dibuat di masjid, tempat umum yang menjadi tempat sembahyang Jumaat,” katanya lagi.

Katanya lagi, beliau juga diberitahu polis bahawa siasatan berkenaan dijalankan dengan adil dan pasukan itu telah memanggil sehingga 30 orang bagi membantu siasatan berkenaan.

“Polis kata mereka tidak ada agenda tertentu untuk kenakan AMK,” tambahnya. -mk



3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

polis sudah jadi pak yet kepada orang yang telah melakukan bidaah dalm masjid.

1 Malaysia berkata...

Itu bukan sumpah orang Islam tapi sumpah cara kacukan India-Siam dan dicampuri sedikit Melayunya.
Sumpah Keagamaan? Adalah tapi agama Kristian versi baru.

Tanpa Nama berkata...

kat malaysia semua benda boleh asalkan sokong........jgn bangkang