24 Apr 2011

Paderi Bakar Quran Hanya Sempat Dipenjara 1 Jam

Detroit: Paderi Amerika Syarikat yang membakar naskhah al-Quran hingga mencetuskan kejadian keganasan di Afghanistan dipenjarakan selama satu jam, kelmarin selepas mahkamah mengharamkan bantahannya di luar sebuah masjid di sini.

Hakim tempatan memenjarakan Terry Jones dari Gainesville, Florida dan pembantunya, Wayne Sapp selepas mahkamah mendapat tahu mengenai rancangan mereka untuk mengadakan bantahan di luar Pusat Islam AS di Dearbon boleh mendorong kepada insiden kaganasan.

Ketika hadir di mahkamah, Jones mempertikaikan kitab suci umat Islam itu dengan mengatakan ‘al-Quran mendorong aktiviti pengganas di seluruh dunia’.

Dia juga memberitahu dia berhak untuk membantah Islam dan dilindungi di bawah Pindaan Pertama Perlembagaan AS. “Pindaan Pertama tidak memberi faedah jika ia menyekat kebebasan kita untuk menyuarakan sesuatu isu,” katanya.

Namun, Ketua Polis Dearbon, Ronald Haddad mendakwa, jabatannya menerima maklumat daripada penduduk tempatan mengenai ancaman serius oleh Jones dan menekankan bantahannya itu boleh menimbulkan insiden keganasan.

Pendakwaraya Robert Moran berkata, bantahan Jones tidak mempunyai kaitan dengan Pindaan Pertama Perlembagaan dan perkara perlu diutamakan adalah keselamatan serta keamanan masyarakat.

Hakim Mark Somers kemudian mengarahkan Jones dan Sapp dipenjarakan kerana enggan membayar denda AS$1 (RM3). Namun selepas satu jam berada di dalam penjara, kedua-duanya mengubah fikiran lalu membayar denda itu sebelum dibebaskan. - AFP

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Amerika negara maju tapi ada mahkamah kartun.

Tanpa Nama berkata...

taklah macam tahanan Guatanamo kena seksa