23 Apr 2011

Najib Bakal Diturunkan Dengan Lebih Dasyat?

Fiasco 1Melayu buktikan Najib 'satu lagi Pak Lah'

Pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang berkata reaksi yang diambil oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berhubung cadangan Utusan Malaysia agar konsep “1Melayu, 1Bumi” diutamakan membuktikan beliau tidak lagi mempunyai kuasa dalam partinya sendiri.

Malah kata Lim, Najib boleh diibaratkan sebagai 'pak turut' yang menjejaki langkah presiden Umno sebelum ini, Tun Abdullah Badawi.

“Soalan yang diingin diketahui ramai sekarang ialah sama ada Perdana Menteri Najib Razak telah menjadi seorang lagi Pak Lah (Abdullah), perdana menteri kelima yang tidak mengendalikan Umno meskipun beliau adalah Presiden Umno sehingga menyaksikan beliau dipaksa bersara sebagai ketua Umno dan perdana menteri,” kata Lim dalam satu kenyataan media hari ini.

“Jawapan semakin diperlukan selepas pendirian Najib yang langsung tidak boleh diterima berhubung cadangan 1Melayu, 1Bumi oleh Utusan,” kata Lim.

Beliau juga membidas perdana menteri yang memberikan alasan dayus bahawa kenyataan rasis yang disiarkan akhbar milik Umno itu adalah pendapat peribadi penulisnya.

Semalam, Najib berkata gerakan '1Melayu, 1Bumi' yang disaran Utusan Malaysia bukan pandangan kerajaan.

"Itu pendapat peribadi penulis yang berkenaan tetapi daripada segi kerajaan kita sudah ada gagasan yang cukup jelas dan kita akan teruskan usaha kita,” katanya.

Menurut pemimpin veteran DAP itu, cadangan Utusan tersebut ibarat satu tamparan terus ke muka perdana menteri yang sebelum ini sibuk mencanang-canangkan konsep 1Malaysia yang kononnya bagi menyatukan rakyat pelbagai bangsa di negara ini.

Katanya, alasan Najib tidak dapat diterima, khususnya akhbar bahasa Melayu itu adalah 'lidah rasm' Umno dan laporannya menggambarkan pandangan pemimpin Umno dalam kerajaan.

Ulasan GB

Umum mengetahui bahawa Tun Dr. Mahathir dahulu meletakkan jawatannya sebagai PM kerana dilihat Abdullah Ahmad Badawi sudah tidak sabar-sabar untuk menggantikannya.

Peristiwa TDM menangis mengumumkan pengundurannya sebagai Presiden UMNO sewaktu menggulung perbahasannya pada Perhimpunan Agung UMNO ke-56 pada 2002 adalah satu lelucon hebat dimana kemudiannya TDM dipujuk untuk menarik balik keputusannya.

Sekalipun demikian, ia tidak lama, kerana memang TDM telah dapat merasa dan melihat Pak Lah sudah mengasak untuk memegang jawatan Presiden UMNO dan PM.

Setelah Pak Lah mengambil alih jawatan PM, pada awalnya sokongan ahli UMNO terhadapnya memuncak sehingga pilihanraya 2004, UMNO BN mencatatkan keputusan terbaiknya di dalam sejarah pilihanraya negara.

Tetapi ahli-ahli UMNO sendiri melihat rupa-rupanya Pak Lah ini terlalu lemah. Sehingga orang-orang Najib pula mengasaknya supaya turun segera (jangan lupa ada manderam ditemui di pejabat Pak Lah - orang kata agen Rosmah yang letak... wallahu alam).

Dan kini Najib berkuasa.

Putaran akan berlaku dimana jika dahulu Pak Lah diasak untuk turun, maka tidak mustahil perkara yang lebih buruk boleh menimpa Najib.

Itu hukum karma, atau di dalam istilah kita, sunnatullah. Pesan Tuhan, sunnatullah itu tidak berubah.

3 ulasan:

Miecyber berkata...

Najib lidah bercabang...

Projek Pintar MAS

Ismi Azraf berkata...

Tiada mustahil.Mungkin akan jatuh lebih teruk sebab ada dari kalangan ahli Umno sendiri mahu Najib turun dan digantikan dengan pemimpin yang "sebulu" dengan mereka.
FARISZ@AZ.Com
Kenapa perempuan suka tayang body pada lelaki
Cara Buka Banyak YM dan Banyak ID pada 1 Masa

Tanpa Nama berkata...

Mukhriz sedang menanti. Itulah plot paling utama.