28 Apr 2011

Kes Teoh: Pegawai SPRM Tidak Bekerjasama Dan Kerap Tukar Cerita

RCI sekongkol dengan SPRM, dakwa adik Teoh

Prosiding Suruhanjaya Diraja (RCI) yang menyiasat kematian pembantu politik yang ditangguhkan secara tiba-tiba mungkin 'plot' bagi memastikan kenyataan saksi adalah 'konsisten'.

Adik perempuan Teoh, Lee Lan berkata beliau mengesyaki keputusan suruhanjaya itu untuk menangguhkan prosiding kepada minggu depan adalah percubaan adalah menutup kepincangan saksi Suruhanjaya Pencegahaan Rasuah Malaysia (SPRM).

Semalam, penolong penguasa SPRM Azeem Hafeez Jamaluddin mengakui bahawa ada arahan supaya tidak menceritakan peranan ketuanya, Hishamuddin Hashim, dalam siasatan berhubung salah guna dana kerajaan negeri.

Menurut Azeem arahan yang diberikan mereka adalah “supaya semua kenyataan kepada polis dan juga semasa memberi pengakuan (semasa inkues dan juga RCI) mesti selaras.”

“Saya lihat tidak ada sesiapa pun dalam SPRM yang bercakap benar, (ini) amat jelas. Jika tidak ada sesiapa melakukan pembunuhan, tidak perlu tutup. Ini amat jelas semasa inkues juga,” kata Lee Lan kepada wartawan selepas prosiding ditangguhkan di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur hari ini.

Malah wartawan yang meliputi prosiding RCI sejak ia bermula pada 14 Februari lalu juga tidak dimaklumkan mengenai perubahaan jadualnya sehingga pagi ini.

Sementara itu, Bernama melaporkan Pengerusi Suruhanjaya Siasatan kematian Teoh Beng Hock, Hakim Mahkamah Persekutuan Tan Sri James Foong Cheng Yuen hari ini menangguhkan prosiding itu ke 3 Mei setelah semua saksi bagi minggu ini selesai memberi keterangan.

Beliau berkata pada prosiding minggu depan, suruhanjaya akan memanggil ADUN Ean Yong Hian Wah dan anggota keluarga Teoh untuk memberi keterangan.

Bercakap kepada pemberita di luar bilik suruhanjaya di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur Jalan Duta di Kuala Lumpur hari ini, Foong berkata beliau berharap suruhanjaya dapat menyelesaikan siasatan kematian Teoh dalam minggu depan.

Namun, katanya sekiranya saksi belum selesai memberi keterangan, suruhanjaya akan dilanjutkan seperti yang telah ditetapkan iaitu pada 25 Jun depan.

Seramai 18 saksi yang terdiri daripada 15 pegawai SPRM dan tiga pegawai syarikat telekomunikasi telah dipanggil memberi keterangan bermula Isnin lalu (25 April).

Sementara itu, adik perempuan Teoh iaitu Lee Lan (bawah, kanan), memberitahu pemberita beliau tidak berpuas hati dengan pihak suruhanjaya kerana tidak menyatakan mengapa bapanya, Teoh Leong Hwee perlu hadir untuk memberi keterangan dalam prosiding suruhanjaya pada 4 Mei ini.

Beliau hadir bagi yang hadir pada prosiding ini kerana menemani rakan mendiang abangnya, Mandy Ooi.

"Kenapa bapa saya perlu memberi keterangan dalam suruhanjaya sedangkan beliau telah ditemu bual oleh pakar psikiatri secara tertutup di sebuah bilik di kompleks mahkamah di Kuala Lumpur, pada 15 April lalu.

"Bapa saya juga terpaksa datang jauh dari Melaka ke Kuala Lumpur dan saksi-saksi seperti kami bukannya 24 jam perlu bersedia untuk datang ke suruhanjaya kerana kami perlu mengambil cuti," katanya kepada pemberita dalam bahasa Mandarin ketika ditemui di luar bilik suruhanjaya.

Mandy, yang merupakan bekas rakan sekerja Teoh di pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor, sepatutnya memberi keterangan di suruhanjaya hari ini tetapi diminta untuk memberi keterangan pada minggu hadapan.

Selain Foong, suruhanjaya itu turut dianggotai bekas Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Abdul Kadir Sulaiman, bekas Hakim Mahkamah Rayuan Datuk TS Nathan, Pakar Perunding Patologi Forensik Hospital Pulau Pinang Datuk Dr Bhupinder Singh, serta Pakar Perunding Psikiatri Forensik yang juga Dekan Fakulti Perubatan Kolej Universiti Sains Perubatan Cyberjaya Profesor Dr Mohamed Hatta Shaharom.

Penubuhan suruhanjaya itu diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada 26 Jan lalu, antara lain untuk menyiasat punca kematian Teoh selepas Mahkamah Koroner membuat keputusan terbuka.- Bernama



Pegawai SPRM Didapat Mengubah Cerita Banyak kali

Seorang lagi pegawai SPRM ditegur “menukar ceritanya beberapa kali” sewaktu memberi keterangan di hadapan Suruhanjaya Diraja Siasatan Kematian Teoh Beng Hock semalam.

Penolong Penguatkuasa SPRM Klang Zulkefly Aziz, 44, disoal oleh peguam Bar Council, Cheow Wee.

“Mengapa awak tidak bagitahu polis awak pulang ke rumah pukul 3.15 pagi?” soal Cheow, yang menyatakan Zulkefly sebenarnya meninggalkan bagunan SPRM Selangor pada 6.59 pagi.

Cheow menyatakan catatan masa Zulkefly meninggalkan pejabat SPRM tertera di rakaman CCTV.

Zulkefly pada awalnya menyatakan beliau ke surau di tingkat 13 Plaza Masalam, Shah Alam, untuk tidur dan telah tidur di situ dari 3 pagi hingga 6 pagi pada Julai 16, 2009.

Ditanya oleh Cheow, Zulkefly menyatakan beliau menyedari kesilapan di dalam kenyataannya seminggu selepas ia direkodkan.

Pengerusi Suruhanjaya Diraja James Foong kemudian menegur Zulkefly kerana tidak membetulkan kesilapan itu.


“Kenapa awak tak bercakap hal yang sebenarnya? Awak berada di dalam rakaman CCTV. Awak sedar kesilapan awak tetapi awak tidak membetulkannya sehingga ke hari ini. Sudah dua tahun,” kata Foong.

Foong berkata Zulkefly kelihatan takut dan Foong bertanya kepadanya jika ada apa-apa yang berlaku pada malam itu, dimana Zulkefly menjawab: “Tak ada-apa yang berlaku.”

Pesuruhjaya Dr Mohd Hatta Shaharom menanya Zulkefly : “Apakah kerana kecuaian atau anda terlupa?”

Zulkefly menjawab: “Ia kecuaian, saya rasa.”

Beliau berkata dia kembali ke pejabat SPRM Klang jam 10 pagi pada 16 Julai selama dua jam di dalam biliknya sebelum balik ke rumah.

Zulkefly berkata dia telah pergi ke situ selepas meninggalkan Plaza Masalam untuk merakam kad masuk kerja sebelum pulang.

Namun, kemudiannya, Zulkefly mengakui dia tidak masuk ke pejabat pada 10 pagi sepertimana yang dsebutkan pada mulanya, menyebabkan timbul pertanyaan.

“Adakah apa-apa yang berlaku dari jam 3 pagi hingga 6pagi? Kenapa anda berbohong? Jika anda balik rumah, kata anda balik rumah,” kata Foong, dimana Zulkefly menjawab tak apa-apa yang berlaku.

Dia mengakui yang yang dia tidak merakam kad perakam sewaktu meninggalkan pejabat SPRM Klang pada 16 Julai dan bersetuju dengan Hatta dia tidak memaklumkan kepada ketuanya.

Tekanan Mental

Pesuruhjaya Abdul Kadir Sulaiman juga memberi komen terhadap kenyataan Zulkefly: “Sebab anda datang ke mari untuk untuk membantu kami bagaimana Teoh mati. Masalahnya sekarang kita rak menemui jawapan dari kami. Kemungkinannya ialah kamu tahu perkara atau kamu melihat apa yang yang berlaku sebab kamu kerap menukar cerita. Bagitahu kami perkara yang sebenar.”

Pesuuruhjaya T Selventhiranathan juga mempersoalkan kenyataan Zulkefly berbeza-beza.

“Anda tidak mahu terlibat dengan apa yang berlaku pada malam itu? Kenapa cerita anda terlalu pelik?” tanya Selventhiranathan, dimana Zulkefly berkata: “Tak ada apa yang berlaku”.

Ditanya mengenai soalsiasat yang lakukan ke atas saksi-saksi, Zulkefly berkata soalsiasat sedemikian jarang dilakukan pada sebelah malam.

Dia bersetuju dengan Cheow bahawa meletakkan saksi di dalam bilik dengan ramai para pegawainya dan merampas telefon bimbit adalah satu bentuk siksaan mental.

Apabila ditanya oleh peguam SPRM Masri Daud, beliau memberitahu Suruhanjaya dia tidak cuba untuk sembunyikan apa.

Zulkefly juga berkata tiada keperluan untuk menggunakan kekerasan ke atas suspek kerana bahan bukti berkolar putih berkolar putih kesemuanya bersifat dokumentari.


Ulasan GB

Kita dapat melihat bahawa saksi-saksi yang terdiri dari pegawai-pegawai yang dipanggil untuk memberi keterangan JELAS tidak memberi kerjasama malah kebanyakannya berdiam diri - seolah-olah diajar supaya bersikap demikian untuk menyembunyikan kebenaran.

Misalnya seorang penolong penguasa SPRM, Mohd Ashraf, 27, iaitu saksi ke-20, tidak dapat menjawab kesemua soalan yang diajukan oleh pegawai pengendali Awang Armadajaya Awang Mahmud mengenai kelulusan peruntukan yang ditandatangani oleh Teoh yang menggunakan cop anggota Dewan Undangan Negeri Selangor kawasan Seri Kembangan, Ean Yong Hian Wah.

Bagaimanapun, Mohd Ashraf tidak dapat mengingatinya dengan berkata: “Saya tak ingat, sebab suara Teoh perlahan tetapi apabila kami meminta alamat e-mail Teoh, dia menulis di atas kertas.

erkara itu turut disokong bekas Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Abdul Kadir Sulaiman yang kelihatan kesal dan kecewa dengan tindakan Mohd Ashraf yang enggan memberi kenyataan sewajarnya.

“Kenapa tak ingat... ini perkara penting kita tak mahu tunding jari kepada sesiapa. Kita hendak yang benar tapi kamu menjadikan perkara ini sebagai ‘‘anti-klimaks’’. Kalau benda yang penting kamu tidak ingat adakah kamu memerlukan 20 minit untuk mengingat kembali?” kata Abdul Kadir.

Begitu juga Penolong Penguasa Kanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) cawangan Sarawak, Raymond Nion Anak John Timban ditegur oleh Pengerusi Suruhanjaya Siasatan Kematian Teoh Beng Hock, Tan Sri James Foong Cheng Yuen kerana tidak memberikan jawapan yang konsisten ketika disoal oleh peguam Majlis Peguam.

Beliau menyifatkan tindakan pegawai SPRM itu tidak munasabah dan tidak boleh diterima akal kerana sebagai pegawai, mereka seharusnya lebih peka dalam apa jua keadaan yang berlaku di persekitaran mereka.

"Kamu sudah lama bekerja di SPRM, tetapi apabila disoal tentang sesuatu perkara, semuanya kamu tidak tahu... kamu merupakan pegawai yang berpengalaman dan mustahil kamu tidak ingat apa yang berlaku di pejabat SPRM pada malam 15 Julai 2009 hingga pukul 6 pagi, keesokannya sedangkan kamu berada di pejabat pada waktu itu," katanya.

Perlu diingatkan bahawa Sekretariat suruhanjaya pernah mengeluarkan laporan analisis penyiasat khas berhubung kandungan komputer yang digunakan oleh Raymond Nion, pegawai dari pejabat SPRM Selangor.

Sebelum ini, Suruhanjaya Siasatan Diraja mendedahkan bahawa Asisten Superintenden Mohd Ashraf Mohd Yunus juga menonton pornografi menggunakan komputernya awal pagi 16 Julai 2009 selepas menyoal siasat Teoh.

“Raymond Nion... akses laman pornografi, filem, muzik,” kata pegawai penyiasat khas suruhanjaya Michael Leslie Squires dalam laporannya.


Kini seorang lagi pegawai SPRM yang bertindak mencurigakan apabila kerap menukar cerita sewaktu disoal oleh Suruhanjaya DIraja Siasatan.

Menjadi semakin jelas kepada rakyat kini bahawa pegawai-pegawai SPRM ini adalah orang-orang yang terlibat dengan kematian Teoh, jika tidak mengapa mereka lebih banyak bertindak BERDIAM DIRI dan KERAP MENUKAR CERITA?

Pegawai-pegawai yang dipanggil untuk memberi keterangan JELAS tidak memberi kerjasama malah kebanyakannya berdiam diri - seolah-olah diajar supaya bersikap demikian untuk menyembunyikan kebenaran.

Suruhanjaya Diraja Siasatan sepatutnya telah MENYEDARI hal tersebut dan telah dapat mengenalpasti siapa pembunuh Teoh Beng Hock!

Dan kes kematian Ahmad Sarbani akan melalui jalan ceritanya yang serupa. Camkanlah nanti.


1 ulasan:

Ismi Azraf berkata...

Proses yang banyak berbelit dan ditambah kes baru.Laporan pakar dari Thailand yang dijemput pula menyatakan mangsa dicekik di sebabkan ada kesan pada leher.

Sebab Mata Lelaki Gemar Lihat Badan Wanita


Smartphone : Risiko "privasi" pengguna terdedah.

Kes sukar selesai jika pengawai SPRM sendiri xberi kerjsama.