8 Mac 2011

WASPADA: Budak Kecil Maut Tersepit Meja Lipat

Senai – Seorang kanak-kanak meninggal dunia dalam keadaan menyayat hati apabila ditemui dalam keadaan terkulai akibat lehernya tersepit pada meja lipat di luar rumahnya di Jalan Damai 9, Taman Damai, di sini, kelmarin.

Siti Nor Haiza Habibu Rahman, 4, yang sudah tidak bernyawa ketika diangkat ibunya, dipercayai bermain dengan meja tersebut seorang diri di luar rumah.

Ibunya, Jumaliah Amran, 37, berkata, ketika kejadian beliau buat kerja di dalam rumah.

“Selepas waktu makan saya terus masuk ke bilik dan tidur kira-kira jam 3.30 petang. Selalunya Nor Haiza tidur dengan saya tetapi pada hari itu dia begitu asyik mewarna bersama kakaknya.

“Setelah terjaga daripada tidur saya terus siapkan pakaian Nor Haiza untuk dihantar ke rumah neneknya yang menjaganya ketika saya bekerja,” katanya.

Menurutnya, beliau menyedari kejadian yang berlaku apabila anak lelakinya, 11, yang pulang daripada padang bola memanggilnya supaya melihat keadaan Nor Haiza yang tersepit di luar rumah, kira-kira jam 5.30 petang.

“Anak lelaki saya pulang ke rumah apabila rakannya memberitahu ternampak Nor Haiza tersepit di luar rumah. Jadi dia segera pulang untuk memberitahu saya.

“Saya bergegas ke luar dan terkejut dapati keadaan Nor Haiza yang tidak sedarkan diri dan lehernya tersepit pada meja lipat.

“Ketika itu keadaan badannya sudah kebiru-biruan manakala anak matanya hanya memandang ke atas. Saya segera mengangkatnya keluar daripada meja berkenaan dan terus bawanya ke hospital,” katanya.

Jumaliah yang berasal dari Sabah berkata, beliau tidak menyangka meja usang yang sudah dibuang itu akhirnya meragut nyawa anak kesayangannya.

“Saya buang meja itu di belakang rumah tetapi anak saya bawa meja itu ke halaman rumah untuk bermain.

“Saya marah dan minta mereka buang semula meja itu. Tidak sangka meja jadi penyebab kematian anak bongsu saya,” katanya.

Katanya, beliau terkilan apabila tidak dapat memenuhi permintaan Nor Haiza yang memintanya membelikan permainan ketika dia dan anaknya itu ke kedai runcit berhampiran beberapa hari lalu.

“Dia merengek dan minta saya belikan permainan itu tetapi saya tidak membelinya kerana ingin menghadiahkan permainan yang lebih baik di kedai lain.

“Saya terkilan kerana tidak dapat memenuhi permintaan terakhir Nor Haiza Saya berhasrat untuk membeli permainan itu selepas ini dan menghadiahkan kepada keluarga yang mempunyai anak seusia Nor Haiza,” katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kulaijaya, Superintendan Zulkefly Yahya berkata, siasatan mendapati tiada sebarang unsur jenayah dalam kes itu dan diklasifikasikan sebagai mati mengejut.

“Mangsa dibawa ke Hospital Kulai dan disahkan meninggal dunia oleh doktor bertugas.

“Bedah siasat dijalankan malam kelmarin dan punca kematian disebabkan asphyxia," katanya. -SH

Tiada ulasan: