7 Jan 2011

[Bergambar] Buaya Tembaga Ditangkap Di Kuantan

Buaya Tembaga ditangkap di Kuantan

Gambar: GEMPAR... Para anggota Bomba dan Penyelamat, Jabatan Pertahanan Awam Malaysia dan Perhilitan Pahang berjaya menjerat lalu mengangkat seekor buaya Tembaga sesat di kampung Permatang Chengal di sini, hari. -fotoBernama

KUANTAN - Penduduk di kampung Sungai Soi dekat sini gempar apabila seekor buaya tembaga cuba melintas jalan di Lorong Permatang Chengal, Kampung Sungai Soi dekat sini.

Buaya terbabit ditemui pada jam 8.22 pagi di sebuah alur air, kira-kira 100 meter dari Sungai Kuantan.

Pegawai Perhubungan Awam Jabatan Bomba dan Penyelamat Pahang, Anuar Hassan berkata sebaik menerima panggilan daripada orang awam pihaknya telah menghantar satu jentera bersama 13 anggota ke lokasi penemuan buaya berkenaan.

"Kami mengambil masa kira-kira setengah jam untuk menangkap buaya berkenaan yang begitu agresif," katanya dekat sini, hari ini.

Buaya seberat 150 kilogram itu diserah kepada Jabatan Perhilitan untuk tindakan lanjut.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) Pahang, Khairiah Mohd Shariff ketika dihubungi berkata, pihaknya akan melepaskan buaya itu ke habitat asalnya hari ini yang jauh daripada kawasan penempatan.

"Ini bagi mengelak buaya berkenaan daripada mati," katanya.

Pada pertengahan bulan lepas pengunjung pantai peranginan Teluk Chempedak, digemparkan dengan penemuan seekor buaya tembaga seberat kira-kira 200 kilogram di kawasan pantai berkenaan.

Buaya berkenaan juga berjaya ditangkap dan dilepaskan semula ke habitat asal. -Bernama









Tiada ulasan: