15 Dis 2010

PKR Perak Tetap Sokong Penuh Mustafa Kamil

Kami sokong Mustafa Kamil

IPOH – Sebanyak 17 Cabang PKR Perak menyokong penuh Mustafa Kamil Ayub kekal sebagai Pengerusi PKR di negeri ini.

Setiausaha PKR Perak, Anuar Zakaria berkata, satu memorandum sudah disampaikan supaya Mustafa menyambung jawatan yang disandangnya sebelum ini.

Menurutnya, mereka menyokong Mustafa kerana rekod pencapaian yang ditunjukkan sepanjang menerajui Perak amat baik.

“Beliau (Mustafa) banyak membina keyakinan dan pemulihan imej dalam kalangan ahli sewaktu kejatuhan Pakatan Rakyat pada Februari tahun lalu,” katanya dalam satu kenyataan media di sini, semalam.

Berhubung isu ketuanan Melayu, Anuar menegaskan hak keistimewaan Raja-Raja Melayu dan kepentingan orang-orang Melayu tetap terbela sepertimana yang terkandung dalam Perlembagaan Negara.

Bagaimanapun, beliau berkata, pada hari ini, ketuanan Melayu itu hanya hidup sebagai satu slogan dan terbukti selepas 50 tahun UMNO sebagai sebuah parti asas pemerintah gagal untuk merealisasikan atau mengangkat martabat ketuanan Melayu itu sendiri.

“Malangnya, yang banyak dilahirkan adalah tuan-tuan Melayu yang hanya mewakili segelintir masyarakat, sedangkan masyarakat majoriti masih mengalami kesempitan hidup,” katanya.

Sementara itu, Anuar berkata PKR masih kuat dan bersatu meneruskan agenda perjuangan rakyat bagi menghadapi pilihan raya umum ke-13 akan datang.

Katanya, kenyataan yang dikeluarkan seorang individu yang menyamar sebagai Timbalan Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) di salah sebuah daerah di negeri ini adalah tidak berasas.

“Sebagai Setiausaha, saya menekankan pihak PKR Pusat masih belum memutuskan sebarang keputusan untuk jawatan Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri, apa yang dinyatakan individu terbabit hanya bertujuan untuk mencetuskan prasangka buruk terhadap parti ini, serta memecahbelahkan perhubungan baik antara kami,” katanya.:

Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan yang dikeluarkan Timbalan Ketua AMK Kuala Kangsar, Adam Haris pada 5 Disember lalu yang mendedahkan bahawa ada orang kanan PKR akan meninggalkan parti itu. -SH

Tiada ulasan: