5 Dis 2010

Menakjubkan: Foto-foto Replika Kapal Nabi Nuh

Semalam GB telah membuat posting mengenai penemuan bahtera Nabi Nuh a.s.

Kini, dikisahkan mengenai seorang Belanda, Johan Huibers, yang telah membangunkan replika perahu Nabi Nuh a.s. yang sudah ditemukan tersebut berdasarkan ukuran-ukuran detail seperti dijelaskan di dalam beberapa kitab samawi.

Kitab Al-Quran mempunyai satu surah khusus mengenai kisah Nabi Nuh iaitu Surah Nuh yang mengandungi 28 ayat.

Manakala di dalam surah Hud ayat 40 – 41 pula ditemui ayat berikut:


“Dan apabila datang hukum Kami untuk membinasakan mereka dan air memancut-mancut dari muka bumi (faara at-tannur), Kami berfirman kepada Nabi Nuh: Bawalah dalam bahtera itu dua dari tiap-tiap sejenis haiwan (jantan dan betina) dan bawalah ahlimu kecuali orang yang telah ditetapkan hukuman azab atasnya (disebabkan kekufurannya), juga bawalah orang-orang beriman dan tidak ada orang-orang yang beriman yang turut bersama-samanya, melainkan sedikit sahaja.

Dan (ketika itu) berkatalah Nabi Nuh (kepada pengikut-pengikutnya yang beriman): Naiklah kamu ke bahtera itu sambil berkata: Dengan nama Allah bergerak lajunya dan berhentinya. Sesungguhnya Tuhanku adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.


Terbayanglah bagaimana dahulu gelombang banjir yang sangat besar dan menakutkan dan umat Nabi Nuh dengan ratusan pasang binatang berada didalamnya: zirafa, gajah, singa, buaya, zebra, bison dan lain-lain.

Dan banjir besar itu datang lagi di zaman - kini dengan namanya Tsunami. Apakah "bahtera" itu simbolik kepada ajaran-ajaran yang telah diturunkannya kepada kita, maka lantas dengannya kita dapati semasa tsunami berlaku, maka terdengar kisah masjid-masjid masih berdiri kukoh tidak terhentam oleh gelombang tsunami tersebut? Wallahu 'alam.

















Qatadah telah menyebut sebagaimana yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari [Sahih al-Bukhari nombor 4869], “Allah SWT telah mengekalkan kapal Nuh supaya ia sampai kepada pengetahuan generasi awal umat ini”.

Posting berkaitan:

Menakjubkan: Bahtera Nabi Nuh a.s. Telah Ditemui

Tiada ulasan: