5 Dis 2010

[Bergambar] MB Selangor Rafak Sembah Nyatakan Bantahan, 47 Peserta Ditahan - updated

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim menyatakan rakyat negeri merafak sembah kepada Yang di-Pertuan Agong bagi menyatakan bantahan terhadap kenaikan harga air oleh Syabas, harakahdaily dipetik.

Rakyat, tegasnya menentang penyelewengan, penyalahgunaan kuasa dan kepura-puraan pihak berkenaan dalam isu air.

“Dengan ini kami rakyat negeri Selangor berkumpul merakfak sembah kepada Duli Tuanku menyatakan bantahan,” ujarnya ketika berucap di perkarangan Masjid Negara, sebentar tadi.

Beliau bersama kepimpinan kerajaan negeri menunju ke Istana Negara bagi menyerahkan memorandum tersebut kepada Yang di-Pertuan Agong.

Tambahnya, pihak terbabit hendaklah mengembalikan hak air kepada rakyat Selangor.

Ini, katanya kerana lebih 150,000 telah menandatangani bantahan dari rakyat Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya terhadap Syabas yang mahu menaikkan tarif air.

Harakahdaily juga turut melaporkan kira-kira 15,000 orang yang menyertai perhimpunan aman membantah kenaikan harga air oleh Syabas di pekarangan Masjid Negara terpaksa berpecah kerana disuraikan dengan semburan air dan gas oleh pasukan polis.

Ini ekoran pihak polis menghalang semua laluan menunju ke Istana Negara.

Mereka yang berkumpul sejak sebelum waktu Zohor pada mulanya berada dalam suasana tenang sementara menunggu ketibaan pemimpin Kerajaan Selangor untuk menyerahkan memorandum membantah kenaikan tarif itu kepada Yang di-Pertuan Agong.

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid berkesempatan menyampaikan ucapan yang sebahagiannya adalah daripada kandungan memorandum itu kepada orang ramai.

Pihak polis membenarkan rombongan beliau dengan tiga buah kereta ke Istana Negara bagi menyerahkan memorandum berkenaan.

Sebaik sahaja anggota rombongan meninggalkan kawasan Masjid Negara, pihak polis mulai menyurai peserta himpunan aman itu termasuk menggunakan gas pemedih mata dan semburan air daripada jentera water cannon.


Penyokong baju merah ditangkap

Dianggar sekitar 47 penyokong baju merah ditahan manakala yang lainnya 'berlindung' di dalam Masjid Negara apabila polis menyerbu untuk menyuraikan kira-kira 2,000 penyokong perhimpunan bantahan kenaikan harga air di Selangor.

Menurut ahli parlimen Ampang, Zuraidah Kamaruddin, 32 orang dibawa menaiki trak pertama manakala 15 lagi dibawa menaiki trak kedua.

Mereka ditahan selepa kira-kira 300 anggota polis membuat serbuan pada jam 2.45 petang tadi apabila penyokong baju merah itu enggan bersurai selepas diarahkan berbuat demikian.

Mereka yang ditangkap itu tidak sempat melarikan diri manakala yang lainnya berebut masuk ke dalam ruang solat masjid untuk berlindung.

Penyokong baju merah yang berada di masjid itu terdiri daripada mereka yang berpatah balik ketika menyertai perarakan ke Istana Negara selepas pihak polis melepaskan tembakan gas pemedih mata dan merian air. -mk












Berita sebelum ini

[Kemaskini] Demo Air, Polis Tembak Gas Pemedih Mata

5 ulasan:

mangchikla berkata...

Esok PRU 13 jadi mcm PRU kat Mesir... Org nak g ngundi pon die tak bagi.. Perhimpunan GAPS kat Stadium negara xkena air asid lak.

Tanpa Nama berkata...

'Rakyat didahulukan...'
Pakatan is 'evil'...

mangchikla berkata...

uwaaaaaaaaa Jed Yoong! must be my lucky (or unlucky hahahahaah!:D)day! Coudln't belive my eyes when i say yr name via GMAIL notification kaakakaka Long time no c. U in the UK ka , not mistaken to further your study? Sooooo.. got a nu blog or wat, give us yr URL la Jed :D

Tanpa Nama berkata...

UMNO saja yang kata keputrajaya angan-angan kosong, hidup rakyat dan pakatan rakyat!!!

Tanpa Nama berkata...

MANA BOLEH BELI BAJU MERAH YG MAT SABU PAKAI???? HARAP MAKLUMKAN PADA SAYA. INGAT NAK BELI BUAT BAJU RAYA SEKELUARGA TAHUN NIE......