17 Dis 2010

DPPWP Anjur Kempen Protes Kenaikan Harga Bahan Api & Gula

Pemuda PAS KL lancar kempen protes harga bahan api, gula naik

KUALA LUMPUR, 17 Dis — Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan akan turun padang mengedarkan risalah membantah kenaikan harga bahan api dan gula yang diumumkan Putrajaya awal bulan ini.

Ia akan dilancarkan di pekarangan Kompleks Sogo di sini pukul 5 petang esok.

Kempen turun ke padang itu mengajak rakyat mengajar kesombongan kerajaan pusat Barisan Nasional yang dianggap sewenang-wenangnya menaikkan harga barang-barang keperluan itu tanpa prihatin pada derita hidup kalangan rakyat bawahan, kata pemangku Ketua Pemuda PAS Wilayah Persekutuan Herman Samsudeen.

“Rakyat khususnya golongan bawahan menanggung derita yang tidak berkesudahan akibat kenaikan ini.

“Dalam keadaan kerajaan baru bercadang mengkaji kenaikan gaji sesetengah pekerja kerajaan, harga barang terus melambung. Apakah nasib rakyat khususnya warga kota bagi menampung kehidupan mereka,” kata beliau.

Herman berkata, sayap PAS itu mengajak rakyat agar bersama-sama berubah dengan mengajar kesombongan kerajaan Umno-BN melalui kuasa undi dan suara mereka.

“Hanya dengan cara ini dapat mengajar kerajaan BN agar berubah dan prihatin terhadap rakyat,” katanya.

Menurut Herman, Pemuda PAS Wilayah Persekutuan juga akan menjelajah ke seluruh Kuala Lumpur dan Putrajaya bagi mengedarkan risalah kesedaran mengenai kenaikan harga barang asasi rakyat tersebut.

“Pemuda PAS Wilayah mengharapkan agar warga yang prihatin untuk turun bersama-sama pelancaran kempen dan edaran risalah pada hari tersebut,” katanya.

Berkuat kuasa 4 Disember lalu, kerajaan mengumumkan pengurangan subsidi sebanyak lima sen bagi setiap liter petrol RON 95 dan diesel, lima sen setiap kg bagi Gas Asli Cecair (LPG) dan 20 sen satu kg bagi gula.

Berikutan pengurangan subsidi itu, harga petrol RON95 ialah RM1.90 seliter, diesel RM1.80 seliter, LPG RM1.90 satu kg dan gula RM2.10 satu kg. -TMI

Tiada ulasan: