26 Nov 2010

Kes Adik Nur Salina Digeles Treler: Rayuan Ditolak, Hukuman Ditambah

Mahkamah Tinggi ketepi hukuman Mahkamah Majistret

SHAH ALAM: Mahkamah Tinggi di sini semalam memerintahkan seorang pemandu lori yang melanggar hingga menyebabkan kematian seorang kanak-kanak berusia tujuh tahun, lima tahun lalu menjalani hukuman penjara 36 bulan selepas membenarkan permohonan pihak pendakwaan terhadap hukuman penjara 30 bulan yang dijatuhkan Mahkamah Majistret Klang, sebelum ini.

Pada 2 November 2006, Mahkamah Majistret Klang menjatuhkan hukuman penjara 30 bulan terhadap Mukiyat Lasiran, 40, selepas didapati bersalah menyebabkan kematian Nur Salina Saparedi.

Kejadian berlaku di Kilometer 6, Lebuhraya Selat Klang Utara (SHAPADU) di hadapan Sekolah Agama Rantau Panjang, di sini pada jam 2.20 petang, 16 Mei 2005, ketika lelaki itu memandu treler bernombor pendaftaran JDV 3896 secara berbahaya.

Bagaimanapun, Mahkamah Tinggi mengekalkan hukuman denda RM7,000 atau 10 bulan penjara yang dikenakan ke atas tertuduh yang juga seorang penduduk tetap warga Indonesia.

Hakim Datuk Siti Mariah Ahmad turut menolak rayuan yang dikemukakan Mukiyat terhadap sabitan dan hukuman penjara 30 bulan serta denda RM7,000 itu yang dijatuhkan oleh Majistret Mujib Saroji ke atasnya.

Siti Mariah, ketika membacakan penghakimannya, berkata hukuman penjara 30 bulan dijatuhkan ke atas Mukiyat yang didapati bersalah memandu secara berbahaya sehingga menyebabkan kematian Nur Salina tidak memadai berikutan kemalangan itu menyebabkan trauma kepada keluarga mangsa yang menyaksikan kejadian.

Berita Sebelumnya


Nur Salina lebih manja sebelum maut digilis treler

KLANG 17 Mei - Nur Salina Saparedi, 7, yang maut digilis treler ketika dalam perjalanan ke sekolah bersama kerongsang untuk ustazahnya sempena Hari Guru semalam dikatakan rajin mengemas dan membasuh pinggan sebelum kemalangan ngeri itu.

Ibunya, Arliza Mohd. Sani, 37, berkata, pada masa yang sama anak sulungnya itu kelihatan sungguh manja apabila sering menciumnya dan ahli keluarga yang lain.

Bagaimanapun katanya, semua ahli keluarganya tidak menyangka perubahan kelakuan Nur Salina dalam tempoh dua tiga hari itu akan berakhir dengan begitu tragis.

``Saya juga masih ingat, sebelum ini dia pernah meminta duit RM1 untuk membeli sekuntum bunga di sekolah khas buat saya sempena Hari Ibu yang lalu.

``Tetapi saya tidak mahu dia belikan saya bunga kerana bagi saya memadailah jika dia memberi saya ciuman di pipi sempena Hari Ibu,'' katanya ketika ditemui pemberita di rumahnya di Jalan Yadi, Kampung Rantau Panjang di sini hari ini.

Dalam kemalangan maut di Lebuh Raya Selat Klang Utara semalam, Nur Salina digilis oleh treler di depan Sekolah Rendah Agama Rantau Panjang di depan mata Arliza sendiri.

Nur Salina yang begitu bersemangat dan riang untuk ke sekolah dengan hadiah kerongsang itu juga tidak mahu melintas jalan bersama ibunya sebaliknya mahu berjalan bersama rakan-rakan yang lain.

Sementara itu, bapa Nur Salina, Saparedi Wahid, 52, berkata, anak perempuannya itu pada mulanya mahu membeli dua kain tudung sebagai hadiah kepada dua gurunya.

Bagaimanapun katanya, kain tudung agak mahal dan dia memujuk Nur Salina supaya membeli kerongsang tudung sahaja.

``Harga satu kerongsang ini hanya RM2 sahaja, satu warna hijau untuk Ustazah Hanizah dan satu lagi warna biru untuk Cikgu Ida Rosyatina, kedua-dua kerongsang ini mempunyai bentuk yang sama.

``Apabila tiba masa untuk saya memulangkan buku teks sekolah nanti saya akan beri kerongsang kepada cikgu-cikgu Nur Salina kerana ini memang sudah niat dia untuk beri hadiah, jadi saya kena tunaikan juga,'' katanya.

Katanya, kerongsang untuk Ustazah Hanizah kini disimpan oleh rakan sepejabatnya kerana dia sungguh pilu dan tidak sanggup untuk melihat kerongsang berkenaan.


Tiada ulasan: