22 Nov 2010

Budak Kristian Turut Ikut Berkhatan

Ipoh: Seorang kanak-kanak beragama Kristian dan berketurunan Iban berusia 11 tahun, menarik perhatian ramai apabila dia turut serta pada majlis berkhatan beramai-ramai anjuran sekolahnya pagi semalam.

Kanak-kanak berkenaan adalah antara 48 peserta yang menyertai majlis berkhatan pertama kali dianjurkan Sekolah Kebangsaan Sungai Rapat (SKSR) di sini dan berlangsung dalam suasana meriah dan penuh adat di pekarangan sekolah itu.

Menyifatkannya sebagai satu kaedah kesihatan yang baik, Harrison Austine Ansie, murid tahun lima itu berkata, dia tidak gentar menyertai majlis berkhatan itu malah mendesak ibunya membenarkannya berkhatan bersama rakan sekolah lain.

Anak pasangan tentera itu berkata, hasrat untuk berkhatan dimaklumkan kepada ibu bapanya dua minggu sebelum sesi persekolahan tamat baru-baru ini dan mereka tidak menghalangnya malah bersetuju dengan permintaannya itu.

“Emak dan ayah tak halang saya berkhatan, lagipun ia baik untuk kesihatan. Sebelum ini, saya tahu upacara berkhatan hanya untuk orang Islam, namun saya tak kisah dan tetap mahu melakukannya.

“Ramai kawan saya di sekolah turut berkhatan hari ini (semalam),” katanya.

Ibunya, Liza Anak Andrew Achin, 37, berkata anak sulungnya itu memberitahunnya dua minggu lalu mengenai perkara itu sebelum memintanya mengisi borang permohonan untuk menyertai upacara berkhatan di sekolahnya.

Katanya, dia dan suami tidak menghalangnya malah menyokong kerana ia baik untuk kesihatan anaknya, malah saya dan suami turut merancang mengkhatankan adik Harrison yang kini berusia tujuh tahun tahun depan,” katanya. - petikan hmetro


Tiada ulasan: