8 Okt 2010

Mayat Seorang Daripada Empat Nelayan Hilang Ditemui

Mayat seorang daripada empat nelayan hilang dijumpai

LUMUT: Pasukan mencari dan menyelamat hari ini menjumpai mayat seorang daripada empat nelayan yang hilang apabila bot pukat jerut mereka dilanggar sebuah kapal dipercayai kapal dagang kira-kira 10 batu nautika dari Sabak Bernam semalam.

Komander Pasukan Gerakan Marin (PGM) Wilayah 1 ACP Zainul Abidin Hasan berkata mayat Tan Chong Peng, 45, berasal dari Simpang Empat, Bagan Nakhoda Omar, Sabak Bernam, Selangor dijumpai pada kira-kira 10.45 pagi.

"Mangsa ditemui dalam bilik enjin bot tersebut dan mayatnya dihantar ke Hospital Sabak Bernam untuk bedah siasat," katanya kepada pemberita di sini.

Zainul Abidin berkata operasi mencari dan menyelamat diteruskan untuk mengesan tiga lagi mangsa yang masih hilang terdiri daripada seorang tekong dan dua awak-awak.

Tiga lagi mangsa yang masih hilang dikenali sebagai Ah Huat yang berasal dari Sungai Helang, Sabak Bernam, Ah No dari Bagan Nakhoda Omar dan Ah Cheng dari Hutan Melintang, Perak.

Beliau berkata operasi pada hari ini membabitkan dua bot ronda PGM Kampung Acheh, Sitiawan diketuai seorang pegawai dengan 11 anggota, yang bermula seawal 6.30 pagi.

Dalam perkembangan yang sama, Zainul Abidin berkata bot pukat jerut tersebut sudah ditarik ke pangkalan nelayan Hutan Melintang, Hilir Perak dekat sini pagi ini sebelum operasi menyedut keluar air dalam bot dijalankan.

Bot dari Hutan Melintang yang membawa 17 nelayan termasuk tekong itu terbalik apabila dilanggar sebuah kapal kira-kira 3.40 pagi semalam.

Semua mangsa dilaporkan sedang tidur apabila nahas berlaku dan 11 daripada mereka sempat menyelamatkan diri manakala enam yang lain hilang. Mayat dua daripada nelayan yang hilang itu dijumpai tidak jauh dari tempat kejadian semalam. - Bernama

Tiada ulasan: