21 Okt 2010

Ini Kisah Monorel Di Melaka. Terhenti Selepas 4 Jam Dilancarkan.

Melaka 20 Okt. - Tidak sampai empat jam ia dilancarkan, perkhidmatan monorail di Stesen Hang Jebat, Taman Rempah di sini terhenti secara tiba-tiba ketika orang ramai berada di dalamnya.

Kejadian tersebut berlaku kira-kira pukul 4.30 petang tadi, sebaik sahaja pengangkutan awam termoden di negeri ini itu dirasmikan Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam di sini pada pukul 1 petang.

Ketika kejadian, terdapat kira-kira 20 penumpang di dalam monorel tiga gerabak itu yang terhenti secara tiba-tiba kira-kira 100 meter selepas bertolak dari Stesen Hang Jebat, Taman Rempah.

Tinjuan Utusan Malaysia di stesen tersebut pada pukul 5.15 petang ini mendapati sebuah jentera 'sky lift' sedang sibuk melakukan kerja-kerja pembaikan di gerabak monorel tersebut yang masih berada dilandasannya.

Bagaimanapun difahamkan, kesemua kira-kira 20 penumpang berjaya dipindahkan ke kawasan selamat menggunakan 'sky lift' kira-kira pukul 4.45 petang.





Monorel Sungai Melaka Berharga RM16.5 Juta Dilancar Hari Rabu

MELAKA, 20 Okt (Bernama) -- Projek pelancongan monorel Sungai Melaka yang menghubungkan Taman Rempah ke Stesen Hang Tuah di Jalan Bunga Raya, sejauh 1.6 kilometer berharga RM16.5 juta, dilancarkan oleh Ketua Menteri Datuk Seri Mohd Ali Rustam hari Rabu.

Projek pelancongan terbaru menggunakan teknologi hijau dari China yang menyusuri Sungai Melaka itu dan menghubungkan Stesen Hang Tuah dan Stesen Hang Jebat di Taman Rempah, dibangunkan oleh Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB).

"Monorel satu koc ini boleh membawa 22 penumpang pada setiap perjalanan yang mengambil masa lebih kurang 30 minit pergi dan balik," katanya kepada pemberita selepas pelancaran projek monorel itu di Stesen Hang Jebat di Taman Rempah di sini.

Beliau berkata bayaran yang akan dikenakan kepada pengguna dewasa adalah RM10 manakala kanak-kanak RM2 dan akan dibuka kepada orang ramai bermula esok.

"Saya mengucapkan terima kasih kepada Menteri Pengangkutan (Datuk Kong Cho Ha) kerana meluluskan permit pada pagi ini dan projek ini akan merancakkan program pelancongan di Sungai Melaka," katanya sambil menambah bahawa projek itu bermakna sempena perisytiharan Melaka mencapai Status negeri Maju 2010 malam ini.

Projek itu mula dibina pada Mei 2008 dan siap pada Jun tahun ini oleh Agibs Engineering Sdn Bhd menggunakan kaedah reka bentuk dan bina.

Beliau berkata Kementerian Pelancongan telah meluluskan fasa kedua projek itu berharga RM13.2 juta yang akan dihubungkan ke Jalan Tun Ali, berhampiran Jalan Bunga Raya.

Kerja-kerja pembinaan fasa kedua akan bermula hujung tahun ini dan dijangka disiapkan pada tahun depan yang akan menambah kapasiti kepada tiga buah koc dan 66 penumpang bagi setiap perjalanan.-- BERNAMA


Ulasan GB

Monorel di Mekah bertujuan untuk memudahkan jemaah haji menunaikan fardhu Islam kelima dengan sempurna dan selesa.

Tetapi berbeza monorel di Melaka. Untuk berjalan bersiar-siar melihat "keindahan" betapa kotor Sungai Melaka.

Jika monorel yang dibina boleh digunakan oleh rakyat Melaka sehari-hari untuk pergi ke satu-satu destinasi (misalnya dari Melaka Sentral ke MITC atau Mahkota Parade)mungkin banyak juga kegunaan dan kebaikannya. Tetapi ia sekadar produk pelancongan yang entah abad ke berapa baru dapat pulangan modalnya yang sebanyak RM16.5j itu. Siapa pulak nak naik monorel melawat sungai tu setiap hari? Hanya bergantung kepada pelancong yang tiba sekali sekala.

Sungguh kurang cerdik pelaburan sedemikian. Setelah projek Eye On Malaysia gagal, kini Melaka terus-terus melakukan kerja-kerja pembaziran. Ia mengekori kerajaan Pusat yang berlumba-lumba membangunkan projek mega seperti projek Menara Warisan berharga RM5 billion tetapi tidak mendatangkan apa-apa kebaikan kepada rakyat jelata.

Berbanding dengan projek mega di Mekah yang bertujuan untuk ibadah. Di negara kita projek mega hanya untuk bermegah.

Akibatnya baru empat jam dirasmikan dah tersangkut. Mujur tak tergelincir. Mohon dijauhkan Allah kejadian-kejadian yang tidak elok.



8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bukan untuk pelajar-pelajar mengandung yang dah bersalin tu bawak bayi-bayi mereka bersiar-siar dengan 'pak sanggup mereka' ke?

mahaza berkata...

Saya ada tulis fasal ini juga. Musykil....
http://mahaza.blogspot.com/2010/10/rasmi-bukan-hari-tu-tak-lulus.html

Bila turun pakai skylift SOHIH tak lulus lagi

Idham berkata...

Cuba bayangkan suatu hari nanti monorel tu dipenuhi dengan pelancong asing yg 'jakun' dgn keindahan sekitar Melaka sambil menonton gelagat remaja di Melaka, tiba -tiba monorel terhenti. Pasti mereka akan ingat sambil bila2 slogan 'Melaka Bandar Bersejarah Hitam dlm Hidupku'

opisboi berkata...

kotornya sungai melaka melambangkan betapa KOTORnya pemimpin UMNGOK yg rakus..lebih jahat dari setan & iblis.

Tanpa Nama berkata...

ni monorel cari makan nih... bukan untuk kemudahan pun... apa gila perabis seploh inggit untuk 1.6km...

tapi 1.6km 15 menet??? satu kegilaan nih...

Anak Perelih berkata...

kalau org melaka nak puas naik monorel.. baik pi KL, puas... rm10 naik tu...

BTW... projek MRT di KL perlu tanya Pak Ali ni macam mana boleh dapat kos murah buat monorel... dibanding dengan kos monorel KL yg cecah RMbillion tu... 1 KM = RM10 juta... kalau RM1 billion dah dapat 100km... spt yg monorel KL belanjakan... dah la tak sampai ke KL sentral....

Tanpa Nama berkata...

xtajam n tak tepat..skrang sungai melaka dah bersih dah indah...better cek dlu b4 buat any statmnt kesian org yg bsusah payah busaha membersihkanya....

Tanpa Nama berkata...

untuk anon 7.48 di atas, sebagai makluman, kerajaan negeri Melaka pernah diberi amaran oleh kabinet supaya membersihkan lagi sungai melaka kerana banyaknya aduan dari para pelancong terhadap sungai melaka. Ada pelancong yang lansung tak seler makan selepas mengikuti feri yang membawa mereka menyusuri sungai itu.

jika anda menyusuri sungai melaka pada hari ini, anda akan dapat melihat warna air itu coklat yang kotor serta melalui pula belakang bangunan-bangunan lama era British dan Belanda yang turut hodoh rupanya.