19 Okt 2010

[Bergambar] Taufan Megi Landa Filipina. Menuju Cina

Manila: Taufan Megi menjadi ribut paling kuat dalam tempoh beberapa tahun ini melanda Filipina semalam, manakala banjir di Vietnam menghanyutkan sebuah bas dan menyebabkan 20 orang hilang termasuk seorang kanak-kanak perempuan yang terlepas dari pegangan ibunya.

Ribut yang melanda Filipina itu menyebabkan sekurang-kurangnya seorang lelaki dilaporkan lemas dan taufan yang sama dijangka akan melanda China di mana pihak berkuasa sudah memulakan aktiviti memindahkan 100,000 penduduk dari sebuah kawasan wilayah pantai.

Ribut berkenaan kemudian akan berpindah ke Vietnam di mana 24 kematian akibat banjir dilaporkan sejak beberapa hari lalu.

Pihak berkuasa memberi amaran berjuta penduduk di sepanjang laluan taufan supaya berjaga-jaga berhadapan dengan kerosakan tanaman, rumah dan terputus bekalan elektrik.

Megi membawa angin selaju 225 kilometer sejam (kmj) hingga 260 kmj ketika mendarat di Teluk Palanan tengahari semalam di wilayah Isabela dan dilaporkan mula reda apabila merentasi pergunungan di utara Filipina, Luzon.

Seorang lelaki yang cuba menyelamatkan kerbaunya dilaporkan tergelincir dan jatuh ke dalam sungai sebelum lemas, kata Bonifacio Cuarteros, seorang pegawai agensi bencana wilayah Cagayan.

Taufan berkenaan turut menumbangkan tiang elektrik selain memutuskan bekalan kuasa, telefon dan perkhidmatan internet di kebanyakan kawasan. – AP

Ulasan GB

Taufan Megi. Tempatnya di Laut Cina Selatan. PRK akan berlaku di Galas, di negeri yang menghadap Laut Cina Selatan. Tak sampai. Mungkinkah ia petunjuk PAS bakal kalah nanti?

Persamaan juga ada di di Sabah, gempa di Tawau tidak cukup kuat untuk perubahan di Bukit Sapi.















Tiada ulasan: