24 Ogo 2010

Hakim Durjana Mahkamah Rayuan Tak Hormat Agong

Video Lingam: Salah bagi mahkamah benar rayuan, kata Karpal

Karpal Singh berkata salah bagi Mahkamah Rayuan membenarkan permohonan peguam kanan Datuk V.K. Lingam dan dua bekas ketua hakim negara Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim dan Tun Mohd Eusoff Chin untuk menyemak hasil Suruhanjaya Diraja Siasatan mengenai klip video kontroversi dua tahun lalu.

Peguam veteran itu berkata, suruhanjaya tersebut hanya membuat syor, yang tidak terikat kepada semakan penghakiman.

“Suruhanjaya Diraja Siasatan hanya membuat syor dan bukannya keputusan. Anda hanya boleh membuat semakan penghakiman terhadap sesuatu keputusan, jadi apa yang diputuskan oleh Mahkamah Tinggi adalah betul dalam mengatakan ia tiada bidang kuasa.

“Saya terkejut dengan keputusan Mahkamah Rayuan,” kata beliau kepada pemberita ketika ditemui di Mahkamah Persekutuan hari ini.

Beliau menambah, syor-syor yang dibuat oleh Suruhanjaya Diraja Siasatan tidak boleh dipersoalkan di mahkamah.

“Suruhanjaya Diraja Siasatan seharusnya bebas dalam membuat syor dan tidak boleh dipersoalkan oleh mahkamah. Ini tidak pernah berlaku sebelum ini di negara ini,” katanya lagi.

Karpal juga berkata, syor-syor yang dibuat oleh suruhanjaya itu seharusnya diambil tindakan, bukannya disemak semula.

“Ini kali pertama saya dengar perkara seperti ini. Saya tidak melihat apa yang dibuat oleh Mahkamah Rayuan adalah betul,” katanya.

Pagi tadi, Mahkamah Rayuan membenarkan permohonan Lingam, Ahmad Fairuz dan Eusoff untuk menyemak hasil siasatan suruhanjaya itu.

Dalam keputusan majoriti 2-1 mahkamah itu memutuskan bahawa Mahkamah Tinggi telah menggunakan prinsip yang salah semasa menolak permohonan bagi semakan kehakiman terhadap hasil siasatan suruhanjaya oleh ketiga-tiga mereka.

Hakim Datuk Tengku Baharudin Shah Tengku Mahmud, yang mengetuai panel tiga anggota bersama Datuk Zaharah Ibrahim membenarkan rayuan berkenaan manakala Datuk Mohd Hishamudin Mohd Yunus menolak.

Kes itu kini dikembalikan ke Mahkamah Tinggi untuk mendengar merit kes berkenaan.

Lingam, Ahmad Fairuz dan Eusoff mengemukakan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang menolak permohonan mereka bagi membuat semakan kehakiman terhadap hasil siasatan suruhanjaya diraja itu.

Pada 12 Disember 2008, Mahkamah Tinggi memutuskan bahawa hasil siasatan suruhanjaya itu tidak boleh disemak atau dicabar kerana ia bukan satu keputusan dan ia tidak memberi kesan terhadap hak individu atau obligasai mereka yang terbabit.

Dalam laporan siasatan mereka, panel lima anggota itu mendapati klip video yang menunjukkan Lingam sedang bercakap dengan Ahmad Fairuz mengenai pelantikan hakim, adalah tulen.

Suruhanjaya itu memperakukan agar tindakan sewajarnya dikenakan terhadap enam individu iaitu Lingam, Ahmad Fairuz, Mohd Eusoff, jutawan Tan Sri Vincent Tan, Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor dan bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad kerana salah saku.

Suruhanjaya itu mendapati ada bukti yang cukup bagi menyiasat keenam-enam individu mengikut Akta Hasutan, Akta Rahsia Rasmi, Kanun Keseksaan dan Akta Profesion Undang-undang 1976. Kecuali Dr Mahathir, kelima-lima mereka mengemukakan permohanan agar mahkamah mengadakan semakan semula bagi membatalkan hasil siasatan suruhanjaya itu.

Bagaimanapun, Vincent dan Tengku Adnan menarik balik rayuan mereka terhadap keputusan Mahkamah Tinggi pada awal tahun ini. -TMI

Ulasan GB

Seperti yang GB ulaskan sebelum ini di sini, bahawa hakim-hakim di dalam instusi kehakiman negara terus-menerus berlaku khianat terhadap profesyen mereka dengan menjadikan diri mereka lembu-lembu yang diperbodohkan oleh politik.

Keputusan Mahkamah Rayuan yang membenarkan semakan kehakiman kepada Lingam dan bekas Ketua Hakim jelas membuktikan Suruhanjaya Diraja yang dilantik oleh DYMM Yang Dipertuan Agong tidak dihormati.

Hakim-hakim Mahkamah Rayuan meletakkan diri mereka "superior" daridapa Agong dan ini amat menjelekkan.

Tidak cukup dengan pencabulan kehakiman yang telah berjalan selama ini, kini institusi kehakiman hendak dicabul lagi.

Jika GB ada di dalam kabinet apabila Pakatan Rakyat memerintah nanti, kesemua hakim-hakim durjana ini disumbatkan ke dalam penjara seumur hidup.


5 ulasan:

dun26bangi berkata...

Hakim atau kadi yang engkar harus dibaling dengan kasut sahaja. Melihat fenomena perundangan sekarang tidak mustahil sekiranya rakyat yang telah muak dengan kebejatan ini akan mengadili sendiri masalah perundangan. Pakistan merupakan negara yang terdekat menjadi contoh.

Dicadangkan adakan ruang dalam blog ini dengan meletakkan muka-muka hakim terpapar dan satu mekanisme dimana pengunjung boleh baling kasut.

Tanpa Nama berkata...

pertama-tama sekali kalau dapat memerintah,
buat semakan ke atas hakim-hakim nih... kemudian gubal satu undang-undang, yang mereka yang memegang kuasa kehakiman, kuasa penguatkuasaan undang-undang, harus kena dua kali ganda dari kesalahan orang biasa. pasal mereka ni pecah amanah, dan pengkhianat negara jugak.

matpokai berkata...

Agak-agak siapakah manusianya yang bawa kehakiman ni kelubang taik?Cuba teka dan kalau ada yang punya cerita menarik dan soheh tentang "manusia": ini,berhubung dengan kerja-kerja main taiknya,boleh siarkan untuk makluman anak-cucu dan jenerasi akan datang.

Tanpa Nama berkata...

orang yang bawa hakim2 ni kelubang taik tak lain tak bukan ialah mahafiraun zaman model ini,beliulah yang bertanggong jawab menyenkir hakim2 yang tak mahu ikut kelubang taik yang disediakan.

C++ berkata...

Bhai Greenboc (GB)...

Gua ader tulis jawapan gua tentang persoalan yang lu bangkitkan nih di blog gua... mintak lu komen skit...

(gua berkias dalam artikel tue... dan gua harap lu paham apa yang gua maksudkan)...