9 Jul 2010

Kenyataan Rais Mengikut Pertimbangan Politik Samata-mata

Peruntukan warisan RM20 juta untuk PP dinafikan

Seorang anggota parlimen dari Pulau Pinang menganggap kenyataan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim bahawa negeri itu tidak layak mendapat peruntukan kewangan sebanyak RM20 juta di bawah tabung warisan sebagai kenyataan berbaur politik.

Anggota parlimen Balik Pulau, Yusmadi Yusuf berkata, tidak mungkin Pulau Pinang tidak boleh mendapat peruntukan kewangan di bawah tabung itu kerana Unesco telah mengiktiraf bandaraya George Town sebagai bandaraya warisan dunia.

"Dr Rais mungkin mempunyai kamus tafsiran warisan yang berbeza dengan yang telah ditetapkan oleh Unesco," sindir beliau.

"Jika beginilah pemikiran menteri yang menjaga warisan, agenda warisan Malaysia akan gagal kerana tidak menepati tahap piawaian antarabangsa (Unesco)," katanya kepada Free Malaysia Today ketika diminta mengulas kenyataan Dr Rais.

Semalam, Dr Rais berkata Pulau Pinang tidak layak mendapat peruntukan di bawahtabung warisan kerana negeri itu belum melaksanakan projek warisan. Beliau juga menegaskan ia bukan keputusan politik.

Difahamkan kerajaan telah bersetuju menyalurkan peruntukan kewangan sebanyak RM30 juta kepada negeri Melaka untuk projek- projek warisan di negeri itu.

Yusmaidi berkata, Unesco memberi pengiktirafan kepada kerajaan negeri Pulau Pinang kerana melakukan kerja-kerja pemuliharaan warisan di negeri itu.

"Unesco bersama pakar-pakarnya telah datang membuat kajian di negeri itu sebelum mengisytiharkannya menjadi bandaraya warisan," terang beliau.

Sementara itu, kata pemimpin muda PKR itu, George Town dan Istanbul akan menandatangani status bandaraya warisan berkembar kerana kedua-dua bandaraya tersebut mempunyai banyak persamaan dari segi ekonomi dan kebudayaan.

Ulasan GB

Lagi-lagi kisah Rais Yatim ni. Beliau menyangka kepetahan pertuturannya mengikut adat perpatih boleh melenakan semua orang. Isk..

Beliau amat dikenali sebagai opportunis di dalam partinya sendiri, UMNO. Malah sanggup menafikan isi kandungan thesis Ph Dnya sendiri untuk menjustifikasikan tindakannya menyertai UMNO semula. Dan dia menggunakan segala kesempatan untuk menonjolkan diri di dalam UMNO, mengampu dan membodek ke tahap yang maksima bagi mempastikan kelansungan kedudukannya di dalam kabinet.

Namun satu hari beliau pasti terusir dengan kaedah paling hina...

2 ulasan:

mat stalin berkata...

Tafsiran "warisan" agaknya ikut tafsiran Rais Yatim/UMNO.Peninggalan warisan tak ujud dinegeri-negeri yang tidak dikuasai UMNO/BN.Sebagai mana royalty minyak tak ada bagi negeri-negeri yang diperintah Pakatan Rakyat.Bukan itu saja,peruntukan kepada Ahli Parlimen hanya untuk MP UMNO/BN yang lain tak dikira MP sebab bukan dari UMNO/BN.Kalau semua ini bukan zalim,tak tau apa nak disebut.

Tanpa Nama berkata...

kita kena ubah dari 1malaysia ke 2malaysia