17 Jun 2010

Video VK Lingam Dedah Konspirasi Hakim, Apa Tindakan RTM?

Anwar Cabar RTM Apa Tindakan Terhadap Video VK Lingam Sebelum Dedah Video Lompat Parti

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menempelak seorang wartawan radio daripada RTM supaya tutup mulut dan bersikap profesional apabila petugas stesen televisyen kerajaan Umno-BN itu menekan Anwar mengenai video skandal lompat parti yang didedahkan beberapa minggu lalu.

Wartawan yang hanya dikenali dengan Tukimin itu mendesak Anwar memberi tarikh yang tepat bila beliau membuat pendedahan berkaitan video skandal lompat parti yang melibatkan ahli parlimen Bebas yang membabitkan sogokan RM2 juta serta imbuhan kontrak.

Anwar dengan nada yang tegas mengarahkan Tukimin diam serta bersikap profesional selain bertanya apa akan dilakukan bila video itu didedahkan dan apa yang telah berlaku kepada video konspirasi melantik hakim yang melibatkan peguam VK Lingam sebelum ini.

"Kamu dari media mana (RTM), jelas sikap Umno itu belum jadi menteri kamu sudah bersikap sedemikian. Sudah habiskah soalan kamu nak tanya. Ok kamu boleh diam dan jawab apa yang saya ingin katakan ini.

"Kamu balik tanya kepada menteri kamu apa yang sudah terjadi dengan pendedahan yang saya lakukan dulu berkenaan kes VK Lingam, selepas itu beritahu saya. Saya akan dedahkan video skandal sogokan RM2 juta, kemudian tanya apa tindakan yang menteri kamu akan ambil.

"Saya berkomunikasi dengan Menteri Penerangan, Kebudayaan dan Warisan, Datuk Seri Utama Dr Rais Yatim lebih beretika dan jauh lebih beradab daripada kamu. Apa yang saya katakan tunggu masa yang sesuai untuk saya dedahkan dan tak perlu saya nyata bila, kamu tidak perlu mendesak saya kerana itu hak saya untuk menyatakan bila saya dedahkan. Saya nasihatkan kamu supaya lebih beretika dan profesional," tegas Anwar pada sidang media di lobi parlimen tengahri tadi.

Disebabkan tidak puashati dengan nasihat dan sanggahan Anwar, wartawan terbabit meninggalkan sidang media tersebut selain memperkecilkan nasihat Anwar.

Menurut beberapa petugas media yang mmebuat liputan sidang parlimen, sikap Tukimin yang dipercayai berasal dari Sabah amat cenderung kepada Umno-Barisan Nasional sekali gus merosakkan kredibiliti beliau sebagai seorang wartawan.

"Elok kalau beliau masuk Umno sahaja dan tidak bekerja sebagai wartawan upahan Umno. Sikap ini menjijikan kami golongan media yang mahu bersikap profesional sebaik mungkin," kata seorang pengarang media cetak.

Sementara itu Anwar berkata beliau akan membuat pendedahan itu pada masa yang sesuai.

"Saya menyahut cabaran Zahrain tetapi tunggu masa yang sesuai untuk saya dedahkan, apa yang saya mahu tahu apa tindakan yang kerajaan akan ambil bila pendedahan itu dilakukan.

"Saya yang akan menentukan bila video RM2 juta itu akan didedakan bukannya media pro-Umno, RTM tidak pernah profesional dalam memdedahkan kepincangan para pemimpin Umno-Barisan Nasional dalam mentadbir negara. Tindakan yang dilakukan oleh wartawan RTM itu bersifat provokasi dan tidak harus dilayan," katanya lagi. -SK

Tiada ulasan: