19 Jun 2010

UMNO BN Sekadar Megah Dengan Lambang-lambang

Tegakkan Keadilan, Demokrasi Dahulu Bukannya Pindahkan Parlimen

Tindakan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz menggunakan kuasa eksekutif berhubung cadangan menggantikan bangunan parlimen dengan mengambilalih Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) bercanggah dengan peraturan Dewan Rakyat.

Perkara tersebut kata Ahli Parlimen Kuantan, Fuziah Salleh telah membelakangkan Jawatankuasa Dewan yang dilantik oleh Parlimen.

"Tindakan itu bercanggah dengan peraturan Dewan yang mana kuasa eksekutif telah mengatasi legislatif.

Perkara ini tidak sepatutnya berlaku, Nazri sepatutnya tahu batas antara eksekutif dan legislatif.

"Jawatankuasa ini sudah lama tidak bermesyuarat sejak penggal sidang parlimen bermula awal tahun ini.

"Nazri sepatutnya memanggil kami untuk berbincang tetapi beliau menggunakan kuasa sebagai menteri memberikan pandangannya tanpa rundingan bersama ahli jawatan kuasa yang dilantik ini.

"Bangunan parlimen ini tidak sepatutnya ditinggalkan kerana ianya mempunyai nilai warisan yang sepatutnya dijaga kerana mempunyai sejarahnya yang tersendiri.

"Kalau di negara-negara lain di dunia dengan bangga ingin mengekalkan parlimen yang mempunyai sejarah, kerajaan Umno-Barisan Nasional pula dengan senang hati ingin menjadikan bangunan parlimen sebagai muzium untuk dilawati oleh pelancong," ujar beliau.

Katanya lagi, memang diakui dengan keadaan sekarang di mana bilangan ahli parlimen bertambah menyebabkan keadaan menjadi tidak selesa tetapi terdapat banyak tanah kosong di sekeliling parlimen dan jika ada cadangan untuk membina infrastruktur baru seperti kemudahan untuk ahli parlimen dan pegawai-pegawai khas mereka ianya boleh dibina di situ.

Tambah Fuziah, kerajaan tidak perlu menggunakan RM800 juta wang rakyat sedangkan banyak lagi perkara yang boleh dilakukan untuk membantu rakyat dengan dana tersebut.

Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar pula berkata rancangan tersebut adalah usaha untuk menyelamatkan PICC daripada menjadi satu lagi projek gajah putih yang terbukti merugikan rakyat dan negara.

"Kerajaan Umno-BN ini memang terkenal dengan dasar 'flip-flop' dalam membuat keputusan.

"Sebelum ini, saya sendiri telah menghadiri satu pameran Jabatan Kerja Raya berhubung pembinaan blok bangunan baru yang akan didirikan di belakang Dewan ini.

"Saya juga telah dimaklumkan bahawa Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia telah mempersetujui cadangan itu dengan kos anggaran yang akan menelan belanja RM200 juta.

"Secara tiba-tiba, sekarang ini apabila bangunan PICC tidak dapat dimanfaatkan sepenuhnya oleh pihak pengurusannya, menteri berkenaan mengumumkan cadangan untuk memindahkan parlimen ke situ.

Apa yang penting kata Mahfuz bukannya bangunan baru tetapi hak dan kebebasan ahli dewan dan integriti Dewan itu sendiri.Menurutnya lagi, apa yang diperlukan adalah sistem demokrasi dan pilihan raya yang bersih.

Ahli Parlimen Kota Melaka, Sim Tong Him pula menyifatkan langkah tersebut merugikan negara kerana kerajaan telah banyak mengeluarkan kos untuk membaikpulih bangunan parlimen yang sedia ada. -SK

Ulasan GB

Saya bersetuju pandangan dengan YB Fuziah.

UMNO BN memang pesennya begitu. Ditegakkan dan diagongkan lambang-lanmbang sedangkan isinya hampas. Nak ditegakkan dan dimegahkan Parlimen baru di Putrajaya sedangkan nilai kebenaran, keadilan dan demokrasi telah runtuh dikerjakan mereka.

Sama seperti masjid-majid yang dibina dan didirikan secara besar-besaran dan indah-indah tetapi solat tidak didirikan.

Malah UMNO BN sanggup membina bangunan tertinggi di dunia (Menara Kembar Petronas) sadangkan isi di dalam kosong belaka.

3 ulasan:

proBNpasirputeh berkata...

salam....silah lawat fb Tok Pa

http://www.facebook.com/pages/Mustapa-Mohamed/227789400038?ref=ts

sekiranya ada masa...

yg ikhlas...

fb:probnpp

Tanpa Nama berkata...

'kalau tak di pecah tabung, mana nak dapat duitnya' alahai macam tak tau pula!

Tanpa Nama berkata...

tula.... umno bee end tengah tak punya wang untok belanja orang melayu yang ngok2 tu utk sokong dia orang... jadinya carilah projek untok isi tabong supaya jgn kurang... tak kira dengan cara apa sekalipun... dah lah sekarang ni negara tengah tak ada duit, lagi nak buat projek bodoh tu....